Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

teknik i högstadiet idag

66 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera utbildning här

gute84 (trådstartaren)

#1 » 20:06:52, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

när jag gick i högstadiet runt 2000 så hade vi teknik lektioner hette det var en lokal i skolan med 6 stora metallsvarvar plus svetsar och en sal med el saker

frågan är finns sånt kvar idag har själv inga egna barn så man har ju ingen koll längre fråga polaren som bor när min gammla skola han menade att dom hade slängt alla maskiner svarvar i skolan och byggt om till dagis där för några år sen

hade ni andra nåt sånt där ni gick i plugget
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



Mattias Petterson

#2 » 20:11:35, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade också den tekniken, är född 81, vi var sista gänget innan nya läroplanen kom som tog bort det ämnet, samtidigt kom betygssystemet IG - MVG... det ersatte 1- 5
Så tyvärr finns inte tekniken kvar.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Towil

#3 » 20:37:09, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då teknik finns.
https://www.skolverket.se/undervisning/ ... a5cdfa219f

Men det är nog inte mycket svarvning kvar.
Praktiskt utbildning!! Hu så farligt. Tänk om någon får en metallflisa i fingret och skolan hamnar i tidningen för en orolig förälder ringt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Henrik_N

#4 » 21:28:59, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Född -72 och vi hade teknik på högstadiet, svetsade och svarvade.
Men tyvärr är det nog som Towil skriver, för farligt med sånt idag...
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

MrCrankyface

#5 » 21:34:09, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

-90a och vi skulle bygga små hus av sockerbitar på vår så kallade "teknik".
Verkar dock variera en del mellan olika skolor, finns väl viss risk att den jag gick i inte var toppen.
Det närmsta var väl träslöjden där det fanns en bandsåg och en pelarborr.
Användarvisningsbild
MrCrankyface
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:35, 12-08-2018
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro BA SA 205B(1938)
K&T 2HL(1947)
Kasto VBS202A(1970)

gute84 (trådstartaren)

#6 » 23:27:13, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu mins jag att i samma lokal så bedrev dom metallslöjd för mellanstadiet
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Mattias Petterson

#7 » 23:31:54, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min tid så fanns det dels den obligatoriska NO tekniken, och tillvalsämnet teknik, vi kunde välja mellan olika tillvalsämnen tex : tyska, franska, spanska, estetikt eller verkstadsteknik ( svetsa, svarva, gjuta mm)
Gissa vad jag valde?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

gute84 (trådstartaren)

#8 » 23:38:59, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte samma behov idag jag svarvade många "fiskeklubbor" på dom vi var några stycken som bodde där nästan man fick röka i verkstan så det var ju poppis att slippa stå ute på rasten
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Fosson

#9 » 08:06:36, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade också Teknik (född -71), svarvade och svetsade och grejade.
Några av mina polare retade mig för de hade valt det nya ämnet "Data", vilket var framtiden.
De kom ofta till mig för att få något gjort till moppen etc. så då log jag :mrgreen:

Idag är det bara jag som jobbar med datorer, ingen av dem :insomnia:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Janson1

#10 » 08:28:48, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min gamla skola (Högstadiet, född -65) så hade vi en komplett verkstad, svarvar, fräs, kallsåg, svetsar av flera slag och ett ganska stort förråd av järn&metal av olika slag och kompetenta lärare. Vi hade även "elektronikhörna" och där var jag så mycket att läraren hotade att sänka mitt betyg om jag inte var mer i verkstaden... Det var tider det! Nu för ett par år sedan så försvann hela rasket då ingen ville gå in där mera, (eller nåt sånt) RIP verkstaden.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Alrik

#11 » 12:05:19, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Född -83 och vi hade teknik i en "riktig" tekniksal vägg i vägg med träslöjden. Lödde lite, bygga saker osv. Dock ingen svetsning eller svarvning.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Krister W.

#12 » 12:43:05, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick högstadiet runt 83-85. På min högstadieskola fanns en "tekniksal" med ett par arboga pelarborrmaskiner, varav en hade handvevat "fräsbord" och dragstång i spindelkonan... Där gick det (nästan) att plana topplock till mopeden bl a . Fanns en enda fyrskärig pinnfräs i snabbstål till den, tror inte den byttes någon enda gång under hela min högstadietid, så ni kan ju tänka hur den såg ut! :mrgreen:

Två Torshälla-svarvar fanns också, där gjordes många mopedsvänghjulsavdragare vill jag lova! O annat också.
Vi fick göra massa spännade saker! Bl a stod på agendan en termin att det skulle byggas sådana där krutdrivna raketer, man skickade efter krutmotorer från typ Hobbex eller dyl, o byggde raketkropp o noskon mm själv... Sen fyrades dessa av från en raketramp på skolgården, under överinseende av teknikmajjen(!) De flög högt och långt! :-)

Det gjöts modellbåtskrov av glasfiberarmerad epoxy, radiostyrda modellflygplan mm mm byggdes också. Mycket blev nog aldrig färdigt, men kul var det ändå.

Men innan det roliga började var man tvungen o gå igenom elddopet med Filövningar! Mig tog det väl en månad eller så innan jag kunde fila så rakt att majjen lär mig gå vidare o använda svarv o fräs. Motivationsfaktorn var närmast oändligt hög! Vissa kämpade nog hela sjuan innan de klarade "provet" alt. bytte till Franska istället! :lmao:

I ett hörn stod en gammal Volvo B18 motor uppallad. Den var ju alla grabbarna framme o fluktade på vid varje lektion! En gång fick vi plocka isär den o sätta ihop igen. Total lycka! Men någon provstartning blev det inte.

Vi hade också en ganska välutrustad Trä- o Metallslöjdsal. Där fanns förutom sedvanliga hyvelbänkar en hel del maskiner för både trä- o metallbearbetning. En mindre metallsvarv bla. Vi fick prova på nästan allt som fanns där tror jag. Möjligen inte bandsågen...

Vad status på detta är idag på denna skola (tror den finns kvar) vet jag ej. Men man får hoppas det har lagts i malpåse, till fromma för dagesn skolbarn. Själv blev man ju totalskadad av allt detta, ärren sitter i än idag! :mrgreen:

Vi hade också ett tillvala som hette Datalära eller ngt liknande, där vi skulle försöka lära oss att programmera (basic?) på sådana där Vic20-datorer. Men vi var nog mest intresserade av att ladda in olika spel! :mrgreen:
Men det där med "dataprogrammering" har man ju tagit igen senare, om man säger så! :razz:

(kul topic på denna tråd, roligt med gamla minnen! :thumme: )
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

2 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

gute84 (trådstartaren)

#13 » 14:37:00, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan ju ha vart så att det skulle få personer direkt in i industrin som då var på högtryck när skolan byggdes på 50 talet många gick ju inte gymnasiet gick ut 9a dirket till jobb och så var det in på 70talet


mopeder mins jag ingen som meka med folk hade inte mopped där jag gick i skolan


jag själv började jobba direkt efter 9an med ett stop på fordon iv programet nån vecka fordonsprogramet jag kom in på var säkert sveriges sämsta totalt o modern 4 klasser av alla dom så var det 3 stycken som jobba med fordon efter fick jag höra av en kamrat lärarna var hemskt dåliga kunde knappt mecka själva och det var år 2000 så dator hade redan funnits på bilar i flera år men det var inget skolan hade köpt in det fans ju knappt verktyg i skolan

mins väll hur man i 9an fick se några info filmer om fordonsprogramet från skolor som hade volvo och saab och nån mer som sponsor men sånt fanns inte på skolan jag gick på sen var bara jag och några till som hade svensk födda päron kan ju vart därför skolan inte hade några sponsorer



jag saknar faktiskt tiden i verkstan lärarna var bra men väldigt törstiga
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Stridis2

#14 » 21:57:01, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är 71:a. Visst fanns ämnet "teknik" när jag gick i högstadiet, men det jag minns vi gjorde var att rita hus och sedan försöka bygga dessa i frigolit. Detta är det enda praktiska jag kan komma ihåg! Sedan var det en del teori med vad verktygen heter och liknande, men summan av kardemumman var att på "min" skola var tekniken helt och hållet bortkastad!

Döttrarna går nu, 35 år senare, på samma skola. De har också teknik varvat med fysik (?). Vad jag kommer ihåg de gjort är att bocka järntrådar, löda dessa trådar samt löda ihop en enkel elektroniksats.

Edit: För att förtydliga så pratar jag om det obligatoriska ämnet Teknik. Jag läste tyska så något svarvande har jag inte gjort på skoltid... :sad:
Senast redigerad av Stridis2 23:49:25, 28-01-2022, redigerad totalt 1 gång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Towil

#15 » 22:12:13, 28-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det nog ihopbladning av det valfria ämnet teknik som fans för oss lite äldre med svarvar och sånt med det obligatoriska mera teoretiska ämnet teknik som kom senare.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se