Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

amerikansk skola vs svensk

76 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera utbildning här

gute84 (trådstartaren)

#31 » 22:52:28, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
gute84 skrev:då är den amrikanska metoden bättre tycker jag där många universitet ligger på landsbyggden eller mindre städer och ofta bor man på campus det gör ju inte svenska studenter på samma sätt

Så du menar att leva på Campus år kostnadsfritt?
Vilken definition har du på "landsbygden". Tror det är fler amerikanska fängelser ute på landsbygden än universitet...
Det är många studenter i USA som arbetar parallellt med sina studier. Fast Food industrin har alltid varit en stor arbetsgivare för studenter på college och universitet


i sverige ligger alla universitet i städer och har minimalt med studentbostäder så dom får konkurera med alla andra har jag skrivit att det är kostnadsfritt?
Senast redigerad av gute84 03:54:36, 13-03-2024, redigerad totalt 2 gånger.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



björken

#32 » 23:23:07, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Märkligt hur USA ändå kan fungera som land. Visst har dom sina problem, men det har vi också och vår utveckling går åt fel håll, trots fri utbildning för alla. Så jag tror du är helt fel ute björken, men du är fri att ha din åsikt.


Klart USA fungerar på sitt sätt, det gör ju även länder som Nordkorea och Ryssland. Jämför man statistik över fattigdom, brottslighet osv så är det mesta bättre i Sverige.
Om man börjar fastna i en negativ cirkel över att "allt blir sämre" så gå in på t.ex. https://www.ekonomifakta.se/ , https://bra.se/statistik.html och https://www.folkhalsomyndigheten.se/ och läs på om hur det egentligen är och lyssna inte på de i sociala medier som sprider myten av att allt går åt skogen.
Fakta är att vi i Sverige har det bättre ekonomiskt än någonsin, även landets ekonomi är bättre än på lång tid, vi lever längre och längre och antalet anmälda brott minskar.
Sedan finns det givetvis problem här också, men att de skulle lösa sig genom att sänka skatten och ta betalt för vård, skola och omsorg är iaf inte jag övertygad om.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Robert T

#33 » 02:40:52, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Robert T skrev:...Varför ska jag som valt bort att skaffa barn betala för skolan?

Det kallas för solidaritet!


Jag är varken solidarisk eller sosse så... Ge fan i mina pengar!!
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#34 » 03:04:04, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går nog inte göra något åt Robert T för han säger nej till all utbildning. Jag undrar om han inte vill att företaget han jobbar åt ska få lite bidrag, Sedan så har vi sjukvården som kostar skattepengar. Den vet man inte när man behöver utnyttja och då är det bra att man inte behöver pantsätta allt man äger.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

gute84 (trådstartaren)

#35 » 03:55:09, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

University of Arkansas känd skola med flera os guld medaljer ligger på en mindre ort med 90 tusen invånare sen kan man bo i städerna och byarna runt omkring och endå kunna ta sig till skolan sånt är svårt i sverige
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Ivar Risslén

#36 » 09:14:31, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har flera små gymnasium i Sverige där eleverna har tagit OS och VM guld på internationella tävlingar. De finns på orter med mindre än 10 000 innevånare och inte i städer med 90 000 invånare.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tronde

#37 » 13:26:36, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det går nog inte göra något åt Robert T för han säger nej till all utbildning. Jag undrar om han inte vill att företaget han jobbar åt ska få lite bidrag, Sedan så har vi sjukvården som kostar skattepengar. Den vet man inte när man behöver utnyttja och då är det bra att man inte behöver pantsätta allt man äger.

Hvis ikke Sverige hadde bygd opp et godt felles skolesystem ville dere ikke vært en avansert industrinasjon i dag.

Da ville dere fremdeles vært der dere var for 150 år siden; totalt prisgitt vær og vind for å klare å brødfø folket, noe landet ikke klarte så over en million så seg nødt til å velge mellom sult eller flukt til et annet land. To av mine forfedre måtte dra for å finne mat et annet sted, så jeg kjenner litt av den historien selv om jeg ikke bor i Sverige.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#38 » 14:47:23, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser vi till svensk skola så finns det problem. Ett är floran av tveksamma privata skolor. Att de går med vinst ser jag inte problemet i, det är snarare bra. Däremot går det inte an att vi inte har bättre koll på vad vi får för pengarna egentligen. Nu gynnar det de som drar ner på allt samtidigt som de sätter glädjebetyg.

Ett annat problem är att man fastnat i en ideologi om att alla ska gå lika fort framåt. Se på det här, inte alls populärt när en förälder vill ge lite extra matte till några:
https://www.vilarare.se/amneslararen-ma ... or-skolan/
Fast det där gäller ju naturligtvis inte idrott. Eller har nån hört om någon rektor som tycker att hockeyträning är ett problem för att andra elever kommer efter? I USA finns det ju också såna tendenser, högre utbildning, fram med mycket pengar. Om man nu inte är duktig på nån idrott förstås, då öppnas alla dörrar.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Robert T

#39 » 15:21:30, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Det går nog inte göra något åt Robert T för han säger nej till all utbildning. Jag undrar om han inte vill att företaget han jobbar åt ska få lite bidrag, Sedan så har vi sjukvården som kostar skattepengar. Den vet man inte när man behöver utnyttja och då är det bra att man inte behöver pantsätta allt man äger.


Sluta hitta på vad jag säger! Mitt företag utbildar all personal själv internt om nu det är så j*vla viktigt att veta? Sjukvården har jag inte sagt något om utan det är du som drar upp.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#40 » 15:39:25, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
Stridis2 skrev:
Robert T skrev:...Varför ska jag som valt bort att skaffa barn betala för skolan?

Det kallas för solidaritet!


Jag är varken solidarisk eller sosse så... Ge fan i mina pengar!!


Jag kan ibland tycka att om du inte äger mark (en hustomt ex) och har barn ska du inte ha rösträtt. Lite icke-pk att tänka såhär... men iaf... Den pension som betalas ut till våra pensionärer idag är inte pengar de tjänat in under sitt arbetsliv, utan det är skatt som de som arbetar idag betalar från sin lön. Dvs om vi inte har unga som fyller på underifrån så har vi inga pengar till de gamla som går i pension. Så vi behöver _fler_ barn, inte färre. De som skaffar barn betalar mycket extra för större bil, boende, mat till ungar som sen ska föda dig som pensionär. Du borde egentligen betala mer i skatt än oss andra...
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Holger

#41 » 15:45:06, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väldigt dyrt att ha ungar ja. :generadsmily:
Äh, men det är inte det den här tråden handlar om.
Så vi avslutar detta nu.

:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

akkamaan

#42 » 15:56:02, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Mitt företag utbildar all personal själv internt...

Vilka förkunskaper hos dina anställda krävs för att ditt företag skall kunna utbilda dem? Skriva? Läsa? Räkna? Tala svenska? Anställer du personal som inte har någon grundutbildning alls?
Vad har du för företag?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Michael Meier

#43 » 18:14:06, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men fortsätt inte då, vi pausar Roberts skattediskussion, annars måste han försvara sin ståndpunkt, och då är vi inne på personangrepp alldeles strax, å då ska det smällas i dörrar och sägas "här vill jag minsann inte vara"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rospigg

#44 » 18:49:40, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur fan ni än tycker, och hur fan det än är - så ÄR Sverige fantastiskt!
Låt oss förbli ett av världens bästa länder. :thummar: :bira:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

akkamaan

#45 » 19:10:27, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är Sverige fantastiskt men jag kommer aldrig att flytta tillbaka. Har det kanon bra här i USA och behöver numera ingen betydande ekonomisk och social "välfärd". Får in mera pengar varje månad än jag behöver spendera
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se