Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

amerikansk skola vs svensk

76 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera utbildning här

gute84 (trådstartaren)

#16 » 20:47:12, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Om man jämför skola i USA (vilket blir mer rätt att skriva eftersom t ex Kanada är annorlunda) och Sverige så är det naturligtvis så att skolan i Sverige inte är gratis, det kommer på skatten. Dock tenderar skola och i synnerhet sjukvård att bli betydligt dyrare i USA, de tar grundligt betalt. Bortsett från priset kan man ju också ta in nån slags rättviseaspekt, här kan även de som inte valt rika föräldrar ha chansen till en bra utbildning.


så är det ju inte riktigt idag om du menar universitet i sverige
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



akkamaan

#17 » 22:21:48, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Amerikansk High School är kostnadsfri för elever/föräldrar om det nu inte är en privat skola
2. Denna Carmel IN High School har 5300 elever i i klasserna 9 till 12 LÄNK
3. Idrott har stor prioritet i det Amerikanska High School systemet. Alla High Schools har massor med olika idrott program där eleverna tävlar mot andra skolor. Detta är en stor anledning till att USA är i världstoppen i dessa High School sporter såsom basket ball, volley ball, simning, baseball, Am. Football, tennis, golf, fotboll, bowling, friidrott etc etc. Sedan byggs detta på med college idrott på samma sätt. De elever som ligger i topp i olika idrotter får i regel sponsrade college studier i skolor som tävlar i en viss idrott. I de större lagidrotterna har College ligorna flera åskådare än proffsligorna.

Fördelen med stora skolor är att man kan lägga stora mängder skattepengar på att ge skolan så mycket olika lokaler som möjligt, både för idrott och praktiska yrkes områden. Nu är ju inte stora fina skolor likvärdigt med en bra grundutbildning. USA ligger ju inte direkt i världstoppen när det gäller internationella jämförelser. Sen har man inte yrkesval inom USAs high school på samma sätt som Sverige har i gymnasiet.

Ett lite pytteland som Finland ligger i världstopp vad gäller gymnasial utbildning... Mycket att lära därifrån
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

gute84 (trådstartaren)

#18 » 22:49:13, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom har ju trade schools det är ju en form av yrkes skola som den svenska
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

akkamaan

#19 » 22:52:31, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, men det är eftergymasialt(efter HighSchool) och kostar terminsavgifter
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

gute84 (trådstartaren)

#20 » 22:58:53, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Japp, men det är eftergymasialt(efter HighSchool) och kostar terminsavgifter


men alla päron betalar inte om jag mins rätt inkomst tak där med
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Robert T

#21 » 23:27:22, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad alla fokuserar på att skolan kostar?! Vet ni hur lite dom betalar i skatt oftast? Jag ser det som ett mer rättvist system. Varför ska jag som valt bort att skaffa barn betala för skolan?
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#22 » 23:47:07, 11-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:
men alla päron betalar inte om jag mins rätt inkomst tak där med
Visst finns det lättnader för de underställda i USA samhälle men bara för de familjer där barnen går ut highschool med väldigt goda betyg...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

björken

#23 » 00:34:45, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:Vad alla fokuserar på att skolan kostar?! Vet ni hur lite dom betalar i skatt oftast? Jag ser det som ett mer rättvist system. Varför ska jag som valt bort att skaffa barn betala för skolan?


Även om du inte har egna barn så kanske du har eller kommer få nytta av att det finns andra som "föder upp" unga som kan ta hand om oss när vi blir äldre och även i övrigt fortsätta upprätthålla och utveckla landets välstånd genom kompetens och kvalificerat arbete?
Det är ju en samhällsnytta med utbildad befolkning och där medborgarna vågar skaffa barn utan att behöva hamna i skuld för att få ut dem i samhället.
Motsatsen finns ju i många andra länder där i bästa fall ett barn i familjen får möjlighet att utbilda sig, resterande barn blir därmed ofta fast i fattigdom och slitsamma enkla arbeten till liten nytta både för sig själva och samhället de lever i.

6 personer gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Robert T

#24 » 00:53:31, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt hur USA ändå kan fungera som land. Visst har dom sina problem, men det har vi också och vår utveckling går åt fel håll, trots fri utbildning för alla. Så jag tror du är helt fel ute björken, men du är fri att ha din åsikt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gute84 (trådstartaren)

#25 » 01:18:19, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

björken skrev:
Robert T skrev:Vad alla fokuserar på att skolan kostar?! Vet ni hur lite dom betalar i skatt oftast? Jag ser det som ett mer rättvist system. Varför ska jag som valt bort att skaffa barn betala för skolan?


Även om du inte har egna barn så kanske du har eller kommer få nytta av att det finns andra som "föder upp" unga som kan ta hand om oss när vi blir äldre och även i övrigt fortsätta upprätthålla och utveckla landets välstånd genom kompetens och kvalificerat arbete?
Det är ju en samhällsnytta med utbildad befolkning och där medborgarna vågar skaffa barn utan att behöva hamna i skuld för att få ut dem i samhället.
Motsatsen finns ju i många andra länder där i bästa fall ett barn i familjen får möjlighet att utbilda sig, resterande barn blir därmed ofta fast i fattigdom och slitsamma enkla arbeten till liten nytta både för sig själva och samhället de lever i.


sverige har redan hamnat där jag växte upp med flera som inte hade råd att plugga vidare studielånet är för lågt och då om man inte har päron som kan hjälpa till går det inte
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#26 » 08:53:44, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med studiefinansiering i Sverige är inte att studiemedlen är för låga utan att fastighetshajar i universitetsstäderna ser till att hugga för sig när hyrorna för studentboenden ska sättas. Vad en student behöver för att klara ekonomin under studietiden är inte i första hand rika släktingar som kan hjälpa till med pengar, utan släktingar på studieorten som det går att snylta sig in hos billigt som inneboende. Och vad man än gör som student så ska man inte ta studielån utan då är det bättre att avstå från mjölk till gröten och leva på bara bidragsdelen av studiemedlen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#27 » 09:12:09, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev: Och vad man än gör som student så ska man inte ta studielån utan då är det bättre att avstå från mjölk till gröten och leva på bara bidragsdelen av studiemedlen.


997:- i veckan ligger bidraget på. Är nog mer än mjölk man får dra in på då.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

gute84 (trådstartaren)

#28 » 10:29:05, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Problemet med studiefinansiering i Sverige är inte att studiemedlen är för låga utan att fastighetshajar i universitetsstäderna ser till att hugga för sig när hyrorna för studentboenden ska sättas. Vad en student behöver för att klara ekonomin under studietiden är inte i första hand rika släktingar som kan hjälpa till med pengar, utan släktingar på studieorten som det går att snylta sig in hos billigt som inneboende. Och vad man än gör som student så ska man inte ta studielån utan då är det bättre att avstå från mjölk till gröten och leva på bara bidragsdelen av studiemedlen.


då är den amrikanska metoden bättre tycker jag där många universitet ligger på landsbyggden eller mindre städer och ofta bor man på campus det gör ju inte svenska studenter på samma sätt
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

akkamaan

#29 » 16:54:46, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:då är den amrikanska metoden bättre tycker jag där många universitet ligger på landsbyggden eller mindre städer och ofta bor man på campus det gör ju inte svenska studenter på samma sätt

Så du menar att leva på Campus år kostnadsfritt?
Vilken definition har du på "landsbygden". Tror det är fler amerikanska fängelser ute på landsbygden än universitet...
Det är många studenter i USA som arbetar parallellt med sina studier. Fast Food industrin har alltid varit en stor arbetsgivare för studenter på college och universitet
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Stridis2

#30 » 19:30:42, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:...Varför ska jag som valt bort att skaffa barn betala för skolan?

Det kallas för solidaritet!
Om du dricker alkohol och får någon form av relaterade problem, eller om du kör motorckel och skadar dig, varför ska jag då som icke motorcykelkörande nykterist behöva betala till detta???

Det går himla bra att gnälla på höga skatter och kostnader i Sverige, men tänk istället för vad ni får för pengarna. Robert hjälper till med utbildningen av mina barn, men jag får kanske hjälpa till med hans jättedyra sjukvård när han blir äldre. Barnomsorg och äldrevård har ett maxtak som man faktiskt kan klara av, och har man inte råd med detta så betalar man mindre.
Här får man vård om det behövs, men tydligen var det många som betalade jättedyra sjukförsäkringar i USA men dessa gällde inte Covid och liknande.

För flera år sedan berättade en kvinna för mig att hela hennes familj bott i Storbritannien några år. Hon var antingen veterinär eller veterinärsassistent, kommer inte ihåg vilket. Men det var så dyrt att ha deras två barn på barnomsorg att det kostade mer än vad hon tjänade, så de gick back om hon jobbade. Problemet var att om hon inte hade jobbat de åren de var där så hade hon tappat så mycket rutin att hon inte kunde fått jobb när de kom tillbaks till Sverige. Så hon jobbade tre dagar i veckan och betalade pengar titt på köpet!

Känner till ett mindre samhälle i norra Italien. Finns inget kommunalt dagis (vet ej hur det är i större städer) så en av de största företagen fick bygga detta. Men numer är även detta stängt, så där får man hoppas man har någon gammal mormor som orkar passa.

Pratade med en Egyptisk dykguide. Sa något om att han verkade trivas med sitt jobb. Njaee, tyckte han, men man måste ju få in pengar så man kan försörja sina gamla föräldrar.

Däremot om folk klagar på att offentliga sektorn inte hushållar med tillgångarna så är jag den förste som håller med. Men de som inte vill bidra till det allmänna kan flytta till ett land utan sociala skyddsnät och liknande.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se