Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Trött på skogen omskolning till "gula sidan"

132 inlägg • Sida 8 av 9
Diskutera utbildning här

stegmaster

#106 » 08:19:09, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul at du skriver och ladder upp film, så man som glad amatör ochså kan lära sig nåt. :thumme:

Får man fråga vilken bredd du har på smalskopan i filmen???

(Ska själv gräva en kabelgröft( för ström, vann , och gud vet va....) som skal vara ca 120cm djup, och har endast 80cm gravskopa och 33cm smalskopa kvar (solgte 60cm skopan med tidligare maskin).
Dessutan har jag inte rototilit, så jag undrar lite om det vil funka och gräva 120cm djupt med 33cm skopan, utan at nåt raser tilbake. :???:
Beror vel helt på materialet skulle jag tro, så tror jag testar med smalskopan först, om det raser för jag ta 80cm skopan, men då blir det ju jäkligt brett och mycket masse. :eek: )
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4



Realtime (trådstartaren)

#107 » 09:04:57, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Nån som lyssnat på JFK? :mrgreen: Ska börja dra till med det där i verkstan jag också... :lmao:


Ja, humorn är väl inte den bästa så sent på dygnet. :mrgreen:
Senast redigerad av Realtime 09:15:04, 01-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
Realtime
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:20, 30-10-2012

Realtime (trådstartaren)

#108 » 09:22:53, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Kul at du skriver och ladder upp film, så man som glad amatör ochså kan lära sig nåt. :thumme:

Får man fråga vilken bredd du har på smalskopan i filmen???

(Ska själv gräva en kabelgröft( för ström, vann , och gud vet va....) som skal vara ca 120cm djup, och har endast 80cm gravskopa och 33cm smalskopa kvar (solgte 60cm skopan med tidligare maskin).
Dessutan har jag inte rototilit, så jag undrar lite om det vil funka och gräva 120cm djupt med 33cm skopan, utan at nåt raser tilbake. :???:
Beror vel helt på materialet skulle jag tro, så tror jag testar med smalskopan först, om det raser för jag ta 80cm skopan, men då blir det ju jäkligt brett och mycket masse. :eek: )


Vet ej hur bred den är, får ta fram tumstocken imorgon och mäta.
Hur stor maskin har du? För om du vill så kan du med lite teknik slänta lika fint med en stelopererad skopa, ska försöka filma det imorgon :) Kul att ni tittar tycker själv det är kul att man har lite folk som tittar på klippen, samt det är kul att se hur förskräcklig man var i början :p
Realtime
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:20, 30-10-2012

Geting

#109 » 14:37:57, 01-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Kul at du skriver och ladder upp film, så man som glad amatör ochså kan lära sig nåt. :thumme:

Får man fråga vilken bredd du har på smalskopan i filmen???

(Ska själv gräva en kabelgröft( för ström, vann , och gud vet va....) som skal vara ca 120cm djup, och har endast 80cm gravskopa och 33cm smalskopa kvar (solgte 60cm skopan med tidligare maskin).
Dessutan har jag inte rototilit, så jag undrar lite om det vil funka och gräva 120cm djupt med 33cm skopan, utan at nåt raser tilbake. :???:
Beror vel helt på materialet skulle jag tro, så tror jag testar med smalskopan först, om det raser för jag ta 80cm skopan, men då blir det ju jäkligt brett och mycket masse. :eek: )


beror ju lite på vad som ska ner i schakten, kör du med storskopan blir det ju enklare att handjaga till det sista fallet och att lägga allt på samma nivå.
Gräver du för smalt så får du ju lägga alla ledningar i ett knippe, och det kanske inte är så kul om du måste ta fram dom någon gång..
cut your losses, ride your winners
Geting
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:28:01, 07-02-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: komatsu pw95r-2
Abelco XC någonting på 4 ton

Realtime (trådstartaren)

#110 » 16:39:49, 02-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Kul at du skriver och ladder upp film, så man som glad amatör ochså kan lära sig nåt. :thumme:

Får man fråga vilken bredd du har på smalskopan i filmen???

(Ska själv gräva en kabelgröft( för ström, vann , och gud vet va....) som skal vara ca 120cm djup, och har endast 80cm gravskopa och 33cm smalskopa kvar (solgte 60cm skopan med tidligare maskin).
Dessutan har jag inte rototilit, så jag undrar lite om det vil funka och gräva 120cm djupt med 33cm skopan, utan at nåt raser tilbake. :???:
Beror vel helt på materialet skulle jag tro, så tror jag testar med smalskopan först, om det raser för jag ta 80cm skopan, men då blir det ju jäkligt brett och mycket masse. :eek: )


Skopan är 45cm bred.

Filmen på tekniken kanske inte är bäst på det, gräv botten sedan kör en hel skopbredd i sidan och sedan lyft upp medans du svänger åt sidan så får du hyffsat slänt.
http://www.youtube.com/watch?v=xs6kOgfKL-g
Realtime
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:20, 30-10-2012

Brynjar

#111 » 19:25:13, 02-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Kul at du skriver och ladder upp film, så man som glad amatör ochså kan lära sig nåt. :thumme:

Får man fråga vilken bredd du har på smalskopan i filmen???

(Ska själv gräva en kabelgröft( för ström, vann , och gud vet va....) som skal vara ca 120cm djup, och har endast 80cm gravskopa och 33cm smalskopa kvar (solgte 60cm skopan med tidligare maskin).
Dessutan har jag inte rototilit, så jag undrar lite om det vil funka och gräva 120cm djupt med 33cm skopan, utan at nåt raser tilbake. :???:
Beror vel helt på materialet skulle jag tro, så tror jag testar med smalskopan först, om det raser för jag ta 80cm skopan, men då blir det ju jäkligt brett och mycket masse. :eek: )


Skal du grave 120cm dypt så grav med graveskuffe. Å dille med en skuffe på 33 cm blir ikke bra,som du sier vil det rase tilbake,om ikke massene er steinharde. Du blir bare sittende og sikte for og treffe grøften. :grin: Dessuten så kanskje du skal gå i grøften også,en grøft på 33 cm komer ikke jeg meg nedi hvertfall :mrgreen:

Rotortilt trenger du ikke heller,den blir vel dessuten for bred om du skulle grave en 33 cm bred grøft? Å grave med rotortilt er noe som blir gjort alt for ofte,ikke blir det effektiv graving av det heller om det ikke er bare løs sand selvsagt. :smile:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

stegmaster

#112 » 19:50:14, 02-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar skrev: Dessuten så kanskje du skal gå i grøften også,en grøft på 33 cm komer ikke jeg meg nedi hvertfall :mrgreen:

:


:skratta3: :skratta3: Ikke jeg heller. :mrgreen:




Blir ikke før over helgen som jeg kommer igang dette.
Har jo gravd i mange år, men da stort sett traktorveier og liknende, så er ikke så vant med slikt "presisjonsarbeid".
Skulle visst være litt fall på denna grøfta også (ca 100m lang på flat mark) :???:
Skal gjøre som du sier og grave med "bredskuffa".
Savner min gamle 60cm skuffe.





Tack for info/video realtime, då fatter jag hur du menar. :thumme:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Brynjar

#113 » 20:28:43, 03-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:
Brynjar skrev: Dessuten så kanskje du skal gå i grøften også,en grøft på 33 cm komer ikke jeg meg nedi hvertfall :mrgreen:

:


:skratta3: :skratta3: Ikke jeg heller. :mrgreen:




Blir ikke før over helgen som jeg kommer igang dette.
Har jo gravd i mange år, men da stort sett traktorveier og liknende, så er ikke så vant med slikt "presisjonsarbeid".
Skulle visst være litt fall på denna grøfta også (ca 100m lang på flat mark) :???:
Skal gjøre som du sier og grave med "bredskuffa".
Savner min gamle 60cm skuffe.





Tack for info/video realtime, då fatter jag hur du menar. :thumme:


Hva skal nedi grøften om det er så viktig med fallet??

100 meter langt på flat mark..Legger du inn 1% fall,og starter på 1,20 dybde så ender du på 2,20 i enden...Enda en grunn til og grave med vanlig graveskuffe...drens kan du legge på ca 0,5%.
Men dette vet du sikkert fra før da men...(Trønderen overforklarer) :vissla: :mrgreen:

Ser for meg at der du bor er det ikke bare sand og fine masser.Det er vanskelig og i det hele tatt fylle en smalskuffe med masse også...
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

stegmaster

#114 » 20:57:50, 03-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar skrev:
Hva skal nedi grøften om det er så viktig med fallet??

...

Var og så på det går.
Det er kloakk, vann og strøm som skal ned.
Var tenkt og legge alt felles ca 50m(til eksisterende septiktank), og videre med vann og strøm ca 50m(så her trengs jo ikke noe fall).
Så det er behov for å kunne gå i grøfta, så det blir graveskuffa(80cm) som blir brukt.
Ellers blir det nok og starte litt grunnere enn 120cm, da de første 10m er inne i bygget.
Hva tror du om dette??
Andre forslag mottas gjerne.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Brynjar

#115 » 21:54:38, 03-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:
Brynjar skrev:
Hva skal nedi grøften om det er så viktig med fallet??

...

Var og så på det går.
Det er kloakk, vann og strøm som skal ned.
Var tenkt og legge alt felles ca 50m(til eksisterende septiktank), og videre med vann og strøm ca 50m(så her trengs jo ikke noe fall).
Så det er behov for å kunne gå i grøfta, så det blir graveskuffa(80cm) som blir brukt.
Ellers blir det nok og starte litt grunnere enn 120cm, da de første 10m er inne i bygget.
Hva tror du om dette??
Andre forslag mottas gjerne.

Jeg vet ikke hvor mye du kan,og hvor nøye du har tenkt og være men jeg forklarer bare så godt jeg kan i tilfelle som fagperson :grin:

Kloakk bør du ikke legge med lavere fall enn 1 %. Såpass bør det være. Noen mener 0,8% er minimum,det går det også men noe lavere bør du ikke gå,spesielt når strekket er så langt og jevnt. Om det blir en "svank" i grøfta så får du en bue å det vil med tiden stoppe å gå tregt der. Men når det er snakk om kun 50 meter så har du jo mye å gå på. Om du tar en vater,som er 60 cm,legger den på røret,løfter vateren så blæren er midt i,og måler med tommestokk på enden. Har du 1 cm glipe der har du et fall på ca 0,6%. Men du har kanskje laser som gjør jobben lettere. :grin:

Altså,jeg må oppsummere litt: Du skal starte inne i et hus,(går ut fra at det er et nytt hus?)å fra det huset skal du legge kloakk ut ned til en eksisterende septikktank. Vannledningen skal også inn i huset,eller? Denne skal du koble på i nærheten av septikktank eller er koblingspunktet 50m forbi tanken? Og strømmen, tilførselstrøm til hus eller styrestrøm til septiktank?

Altså,inni huset er det ingen grunn til å gå så dypt. Der kan du gå ca 50cm dypt,så du får plass til bend og mulighet til og justere røret som kommer opp av gulvet før støping av gulv. Isoler heller 1,20 utenfor huset for vannledningen sin del,og stup så ned utenfor veggen.

Rørene legger du med muffa oppover og spissenden nedover. Pakk godt rundt med singel(VIKTIG). Prk-skjøtene til vannledningen skal kun skrues til mutteren treffer muffa. IKKE stram til,da blir det ikke tett. Om det er Prk med plastmuttere du bruker så hører du en gnisselyd siste runden.
Tja...du får spørre om det er noe du lurer på.. :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

stegmaster

#116 » 22:14:42, 03-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er en ny kombinert maskinhall/verksted/låve som er byggd i på samme tomt som bolighuset.

Takk så langt Brynjar. :thumme:

Skal se om jeg kan få tatt noen bilder etter hvert.
Kanske skulle tatt ut dette til en egen tråd???
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

patrik h

#117 » 23:02:40, 03-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör som i filmen där det finns misstanke om missade utsatta kablar, inte genom en skog, där är det bara att ösa på om man har kollat innan.
Släntningen kör jag bar en snabb tiltning på båda sidor på spets, alltså spetsen mot schaktbotten.
Använder aldrig stödbenen heller, vid mycket storsten så går stödbenen några cm över marken om det finns det utrymmet, men oftast så lossnar stenen om man gräver på maskinsidan av den istället för att så och bryta och benda som en idiot.

80-90 skopa kan va smidig vid sånna schakter (120cm), då behöver man inte rensa så mycket heller, har man rent ca 20-30cm så flyttar man bara vidare...
HUDDIG 1260B-2010 UTRUSTAD FÖR JÄRNVÄGEN, 2000lift + DIV. REDSKAP

http://www.123minsida.se/patriksgrav
patrik h
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:44, 29-11-2006
Ort: järfälla
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260C-2013 Rail
+ 2000 lift

Brynjar

#118 » 10:13:05, 04-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Det er en ny kombinert maskinhall/verksted/låve som er byggd i på samme tomt som bolighuset.

Takk så langt Brynjar. :thumme:

Skal se om jeg kan få tatt noen bilder etter hvert.
Kanske skulle tatt ut dette til en egen tråd???


Kanskje lurt å skille dette ut ja... :grin:

Grav så ned kloakk og vann først,fyll så grøften til det står igjen jevnt over 70 cm. Legg ned kabelen,sand den ned,legg på merking og fyll igjen grøften. :grin:

Ja ta gjerne bilder,gøy å se :thummar:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Brynjar

#119 » 16:52:04, 06-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stegmaster:
Beklager korthogd svar, men jeg hadde en samboer som sto over meg på lørdag, med en dress og tygde om at det ikke fantes tid til å sitte på maskinisten når det var en time til vi skulle møte i konfirmasjon :mrgreen: Håper prosjekte ditt gikk greit??? :grin:

Realtime:
På vegne av begge oss norrbaggar: Beklager trådkapringen. :grin:

Hvordan går kurset??

Dette ble et beklagelig innlegg...beklager :mrgreen:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Realtime (trådstartaren)

#120 » 21:24:22, 06-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar skrev:Stegmaster:
Beklager korthogd svar, men jeg hadde en samboer som sto over meg på lørdag, med en dress og tygde om at det ikke fantes tid til å sitte på maskinisten når det var en time til vi skulle møte i konfirmasjon :mrgreen: Håper prosjekte ditt gikk greit??? :grin:

Realtime:
På vegne av begge oss norrbaggar: Beklager trådkapringen. :grin:

Hvordan går kurset??

Dette ble et beklagelig innlegg...beklager :mrgreen:


Ingen fara :)

Det går väl bra har nyss fått "ny" maskin en ec140Blc Helt underbar maskin i hydrauliken, den är till och med bättre än en EW160D som jag prövade.

Bild

Grävt lite brunn inget direkt avancerat gör ett hål med slät botten och pilla ner ringarna.

Bild
Realtime
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:20, 30-10-2012


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se