Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Utbildning?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera utbildning här

dareallinkan (trådstartaren)

#1 » 01:16:39, 14-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej. alla ny här men redan en massa frågor :)
hoppas att jag kan få svar och kanske besvara några oxå :)

jag går i tankar att utbilda mig till grävmaskinist men problemet är det att jag inte har någon som helst dokumenterad erfarenhet /timmar e dyl) och den enda erfarenhet jag egentligen har är att jag kört en hel del hjullastare på mitt förra jobb och det jag gjort med min egen hymas 470 maskin. sen har jag vart med kompisen en hel del när han jobbat utöver detta har jag ingen erfarenhet. hur skall man gå tillväga för att kunna börja köra maskin? enligt tya måste man ju ha (citat)
För att erhålla en utbildningsbok eller ett yrkesbevis från TYA ska du ha motsvarande kunskaper från gymnasieskolans kursplaner enligt nedan:

Arbetsmiljö och säkerhet 50p
Grävmaskin 200p
Anläggning 100p

då man redan gått ur gymnasiet och komvux inte har dessa kurser hur skall man då skaffa sig dom? antar att man inte får dem vid ev utbildning?

tackasm för hjälp

MvH // Mathias
dareallinkan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:57, 13-12-2007
Ort: Rångedala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: hymas 470



Christian.Emilsson

#2 » 07:16:21, 14-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej!
måste börja med och fråga var du bor?
Är du beredd att flytta under utbildningstiden?
de finns både privata och komvux utbildningar för just maskinförarutb...

själv gick jag ett år i alvesta, dock är denna nerlagd, dock så finns det en hög med andra skolor...
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

dareallinkan (trådstartaren)

#3 » 10:11:46, 14-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag bor i en liten bit utanför borås.ja jag skulle tillfälligt kunna flyttta men det beror lite på hur länge m,m. just nu kan det bli lite svårt iom "större familj" :) har kollat på tyas hemsida och hittat en del privata utb men om jag fattat det rätt så erlägger man egentligen bara ett teoretiskt/praktiskt prov hos dem? (kanske olika?)
dareallinkan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:57, 13-12-2007
Ort: Rångedala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: hymas 470

Christian.Emilsson

#4 » 20:07:10, 14-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan faktiskt inte så mkt om de privata utbildningarna..
du får nog göra ett inledande prov hos dem praktiskt, å sen lär de lägga upp din utbildning efter det.. å sen är det ju lärlingstiden, men denhar du ju även om du går på komvux...


har du tiden så tycker jag att du skall gå på någon form av komvux.. blir mkt billigare, och så får du många intyg och kurser som du kan ha nytta av..



har för mej att det skall finnas komvux i jönköping..
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

Cubas

#5 » 20:15:51, 14-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå där!!

Det enklaste är att du ringer en av utbildarna du hittat så svarar dom på dina frågor.

8)
Användarvisningsbild
Cubas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:15, 04-07-2007
Ort: Södra
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 290 CL

dareallinkan (trådstartaren)

#6 » 02:37:10, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cubas skrev:Hallå där!!

Det enklaste är att du ringer en av utbildarna du hittat så svarar dom på dina frågor.

8)

har försökt detta men hmm ja dom e inte lätt aatt få tag på :/
dareallinkan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:57, 13-12-2007
Ort: Rångedala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: hymas 470

bowmore

#7 » 15:03:42, 13-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag går också i dessa tankar. Jag har ingen direkt erfarenhet av entreprenadmaskiner, men känner att det lilla jag varit med om kan vara något för mig. Jag har dock lite längre tidsplan eftersom vi har två småttingar som är året gamla, så jag siktar på någon utbildning om några år framåt. Jag bor också strax utanför Borås och är förövrigt 33år. Risken är väl att man på några år hinner ändra sig, men jag känner att blir det inte gjort då så blir man väl kvar i samma gamla jobb resten av livet...

Ni kan väl berätta om det finns några som helst erfarenheter ang utbildningar.

Mvh Carl-Henrik
Användarvisningsbild
bowmore
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:58:33, 12-01-2008
Ort: Seglora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: .
Cat 301.6
IH 444
BM/Volvo 230 Victor

Robban_C

#8 » 23:39:36, 13-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

bowmore skrev:... Ni kan väl berätta om det finns några som helst erfarenheter ang utbildningar.

Mvh Carl-Henrik
Nix det kan jag inte eftersom jag inte har utbildning. Bara inbillning! :mrgreen:

Men jag kan alltid säga Hej o välkommen!
Fortsätt hänga här, du har ju intresset och det kommer man långt med, mycket långt! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Pa Engman

#9 » 11:38:41, 14-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet vad en sån utbildning kostar :? Har oxå tänkt ev att gå en sån :)
Pa Engman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:19, 06-01-2008
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H75B -03

Ronny Hallgren

#10 » 17:46:04, 14-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en polare som gick en maskinförarutbildning via AMU för ca 8 år sen nere på Gotland, då kostade den kursen 80 000:- för 8 veckors utbildning men han fixade den kursen på 4 veckor så då blev kostnaden bara 40 000:- för AMU.
Nu kör jag en Ew160D -12 med SPD-BM fäste, Engcon EC20B med grip och extra hydrauluttag, SVAB GP-Controller, SVAB L8-spakar, Möre dumpervagn -12
http://www.cj-lastmaskiner.se
Användarvisningsbild
Ronny Hallgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:00, 25-11-2006
Ort: Kungsängen
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ew 160D, Ew160C, Ew160B, L120F, L60F, L70D, Huddig 1160, 1160D, 1260, 1260B, Lundberg 6200

Pa Engman

#11 » 02:54:51, 15-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en prisuppgift ifrån en utbildare idag. 6500kr vecka och utbildningen var upp till 13veckor beronde på förkunskap. De va ifrån Srp konsult
Pa Engman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:19, 06-01-2008
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H75B -03

Cubas

#12 » 09:11:23, 15-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skriva:
Citerar mig själv ifrån den andra tråden vi har här forumet vad det gäller förarbevis!


Hallå där!

Saken e den att egntligen behöver man inte lagenligt ha förarbevis för att köra maskin. Typ hemma på egna gården eller dylikt!
Men kör man för ett företag som har avtal med byggnads så kräver dom förarbevis på grävmaskiner från 1500kg o uppåt!
(även andra företag kan ställa det som krav)

Sen kommer en annan sida av saken, så länge ingen olycka eller något händer så brukar allt vara frid o fröjd. Men skulle en olycka ske så gäller INGEN försäkring om man inte kan visa upp på att man har kännedom om maskinen = ett förarbevis!
Så det bästa är att skaffa ett bevis.

Har man kört lite maskin innan så brukar det inte ta så lång tid att få en förarbok hos en utbildare! Vet inte exakt vad det kostar men kan tänka att
det ligger runt 10000-30000kr.
Har man sin bok så är man ju mer attraktiv på marknaden, ingen SERIÖS arbetsgivare anställer en som inte har förarbevis!!

http://tya.se/tya/truck_maskin/maskin_utb.asp

Hoppas det blev lite svar på era funderingar!!



:wave:
Sen tror jag att dom flesta här inne som kör maskin kan intyga att som maskinförare ger man ett proffsigt intryck utåt gentemot kund när man kan visa upp svart på vitt att man har rätt behörigheter!!!
(rätta mig om jag har fel) :thummar:
Användarvisningsbild
Cubas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:15, 04-07-2007
Ort: Södra
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC 290 CL

dogen

#13 » 10:11:43, 15-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstått det rätt så finns det lite olika sätt och olika utbildningsbevis att få. Man kanske skall börja med att ställa sig, eller sin blivande arbetsgivare frågan om vilken utbildning som de kräver? Jag tänkte iom den andra snarliknande tråden där jag klippt in ett svar jag fått från arbetsmiljöverket där dom menar att det inte är ett krav förutom då om man ska jobba åt tex vägverket och dom absolut måste se ett intyg. Jag tror inte att det funkar så i praktiken. Möjligen om man kommer som ny och oerfaren. Annars tror jag nog att de snarare tittar på sina praktiska kunskaper mer?

Intressant tråd dock! Jag, som är helt ny, skulle gärna se till att skaffa ett förarbevis eftersom det kan vara lättare att komma igång då.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se