Varför alla vi "gamlingar" Sveabund förarbevis från 1978? Fanns de bara det året eller finns de senare också? Fick inte vi det förarbeviset mot intyg från någon arbetsgivare på körda antal timmar? För 78 hade man ju kört maskin i några år. Skulle man inte ha ett visst antal 1000 timmar intygade av någon med avtal med Sveabund? Minns att det var något surr om mitt förarbevis på väghyvel när det var militären som intygade de timmarna när jag kört flest timmar åt dem, och Sveabund hade inget avtal med militären tydligen! Militären skötte ju nästan alla skogsvägar på den tiden enligt något mysko avtal med markägarna, annars fick de väl bygga egna vägar att leka på ute i skogen.
Men på något vis löste det sig, för när förarbeviset kom så var väghyvel med i varje fall. Jag kollade och TYA förarbeviset har samma giltighet som det ursprungliga bara det att "
grävmaskin" blev uppdelat i några undergrupper, så det nya kan sägas vara mer detaljerat när de har fler maskiner upptagna mer specifikt. Har för mig att jag hade "gaffeltruck" på Sveabundbeviset också, men det blev ett separat intyg som var utfärdad av någon annan organisation när det ursprungliga beviset byttes ut.