Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

BYN eller TYA

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera utbildning här

Hiabvo

#16 » 00:06:38, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På mitt yrkesbevis får jag köra: stationär kran,mobil kran,bandtraktor, bandlastare, väghyvel, hjullastare, grävmaskin....kan va bra o ha :driver:
Hiabvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:54:53, 26-03-2018
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi ZX85US-3, Abelco XC45, Volvo L-35B.



busholle

#17 » 14:27:20, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

p.larsson skrev:
w_larsson skrev:Finns det några för/nackdelar att ha yrkesbevis utfärdat av BYN el TYA?


Ja skillnaden är att TYA inte har något krav på viss utbildnings tid utan det är läraren som avgör när du är färdig utb,
BYN har en kursplan på antal veckor som eleven måste göra för att få boken. I och med det så är ett BYN mer värt än TYA på marknaden.

Jag jobbar som maskinförarlärare och vi utb, mot BYN


Det där har jag inte sett innan.

Jag skulle inte bedöma det ena som bättre än det andra, saker skiljer dem åt på gott och ont.

TYAs förarbok är nog något lättare att få framför allt med tanke på att man inte behöver gå alla byggkurser. Men i nästa steg är det lättare att omvandla boken till ett bevis om man har en bok från BYN. Vill minnas att det är 36 månader i valfri maskintyp så anses du fullärd på alla du har behörighet på. För TYAs del så ska du ha dina timmar på varje maskintyp för att kunna få ut ett bevis, dock räcker det med 30 månader på varje.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se