Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Vi behöver DIN mening: forumets struktur

1145 inlägg • Sida 73 av 77
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

Holger (trådstartaren)

#1081 » 11:31:38, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visa alla inlägg på en sida är begränsad till trådar med förre än 15 sidor. Annars exploderar servern! ;-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



SwedEh

#1082 » 11:45:55, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar över datumet, Det jag ser är formatet 515UTC26205107 som står när man blev medlem, när inlägg skrevs mm.. och jag har då ingen aning över hur man tolkar det där!!? Går det inte att få till på ett sätt så alla begriper?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Holger (trådstartaren)

#1083 » 11:48:09, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har fel inställning här: ucp.php?i=2191
Som Mitt datumsformat har jag: "Eget" D j/n Y H:i
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

krokodilen

#1084 » 11:53:03, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Visa alla inlägg på en sida är begränsad till trådar med förre än 15 sidor. Annars exploderar servern! ;-)


Mmmen min TG-tråd då,,,, :sad: :snow: :smile:

Det är väl bra om servern exploderar, det ger anledning att skaffa större och kraftigare! :mrgreen:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SwedEh

#1085 » 12:31:20, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! Tänk så enkelt det kan vara :grin:

Holger skrev:Du har fel inställning här: ucp.php?i=2191
Som Mitt datumsformat har jag: "Eget" D j/n Y H:i
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Loke

#1086 » 18:51:22, 31-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:När det blir citat i citat i citat... Flera rutor att reda ut vem som sa vad, som svar till vem och när. Citat i citat går bra men sedan börjar det bli lite för mycket detektivarbete.


Det jag tycker är jobbigt är när folk citerar hela inlägg då det är mycket bilder, är det en par, tre stycken som citerar ett inlägg med mycket text och/eller bilder i sin helhet blir det nästan löjligt. Skulle inte en förklarande text i samband med citerknappen som ger tips om att radera onödig text och bilder i svaret funka tro?

Tex, att citera ett helt inlägg med 10 bilder och en spaltmeter med text för att svara "Ok" gör ingen glad att scrolla igenom. Förstår givetvis att det inte är så lätt för allt folk att förstå detta, men efter att dom tillbringat en tid i forumvärlden så borde väl dom flesta tänka på hur svaren ser ut kan man tycka, men en del verkar tyvärr ha probs med detta ändå, eller så skiter dom i hur det ser ut helt enkelt.
Kanske ett litet fönster som kommer upp framför citeringsrutan som klickas bort efter att "informationen mottagits" inte hade varit så dumt. Alltså, en ruta med text som ger en hint om att radera bort ovidkommande text/bilder ifrån det citerade svaret.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke

#1087 » 00:02:44, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

xxxxx skrev:Är det verkligen bara "xxx" som sett det här?


Funderingen ovan ökar åter min irritation på kategorihysterin här på Maskinisten...
Svarade "xxxxx" med följande efter att jag sett hur han funderade om det bara var en som sett tråden:

"Blir lätt så med "tusen" kategorier med underkategorier, vi som läser forumet bla via "senast aktiva teman" ser din tråd men "alla" som bara är i sina favoritkategorier och läser missar ju allt annat som skrivs här på maskinisten. Har själv "råkat" ut för väldigt lite deltagande i några trådar jag skapat då man skrivit sin "fråga" i rätt kategori för ämnet och det visar sig att just den kategorin är ointressant att besöka för de flesta av medlemmarna.
När jag bytt kategori för tråden så har plötsligt intresset från medlemmarna ökat betydligt.
Gäller alltså att man försöker hitta en "intressant" kategori som någorlunda stämmer överens med det man funderar över.
"

-------------------------------------------------------------------------------------------

Hur många missar hjälp på funderingar på grund av hysteriskt många kategorier egentligen? Ser ju att både frågeställare och övriga missar matnyttig information just på grund av att dom inte får en riktig överblick över hela forumet, åtminstone alla speciella och hysteriska underkategorier skulle tas bort så att man får en större överblick av de närliggande ämnena kan jag tycka.

Tex i Lastmaskiner där "xxxx" har skrivit sin "fråga" i en underkategori har vi totalt fyra underkategorier, skulle väl räcka med att alla dessa togs bort och alla trådar som rör detta går under själva huvudkategorin "lastmaskiner".
Många andra huvudkategorier består också av onödigt många underkategorier, behöver tex trädgårdsmaskiner delas upp i tre huvudkategorier med efterföljande åtta underkategorier, verkar lite överambitiöst tycker jag. Eller tex Scania och Volvo som delas upp i vardera fyra underkategorier, inte bra då underkategorierna skapar endast en användarovänlig struktur. Varför ska funderingar om tex Scania delas upp överhuvudtaget? Så hysteriskt många trådar skapas inte i denna avdelning så att man måste dela upp frågorna i el, motor eller drivlina. Att bara dela upp Scania och Volvo med var sitt veteransnack är ju så tokigt så man tror inte det är sant.

Ytterligare något som spär på funderingarna att forumet är väldigt "överarbetat" är detta ständigt förekommande: "Oj, den här tråden har jag totalt missat" och då har tråden funnits i månader eller betydligt längre, detta visar hur fel det blir då medlemmar "fastnar" i sin kategori och inte helt enkelt ser det övriga som skrivs här på Maskinisten....inte bra.

Ser ju när jag kollar på andra diskussionsforum runt på nätet att Maskinisten kommer upp då och då och att folk menar att det är ingen eller väldigt dålig respons på frågorna dom ställt där, så klart att deras första intryck av Maskinisten blev på det sättet om dom försökt hitta "rätt" kategori och det har varit i en typisk lågbesökt underkategori.

Vi är ju väldigt många medlemmar men inte så många som frekvent bevistar forumet och ser man till medlemsantalet borde vi vara betydligt fler. Givetvis är det många som reggar sig bara för att komma över handböcker men vet även att det var många som gav upp när alla kategorier började byggas upp och jag har även sett flera som skrivit att dom lagt av med att gå in på Maskinisten genom att det är så få som skriver där trots att vi som ofta är mer eller mindre "inneboende" här vet att Maskinisten är ett av de mer livfulla forumen på nätet.
Åter igen så har dessa "avfällingar" fastnat i en lågfrekvent kategori och därav skapat sig en uppfattning om att Maskinisten är mer eller mindre på utdöende...inte bra alls.
Tycker själv att det här med kategorihysterin blev en väldigt tråkig utveckling på ett annars väldigt bra och trevligt forum.

Så Holger, mitt förslag är att du gärna tar ett snack med moderatorerna om hur ni ska kunna optimera "tillgängligheten" på Maskinisten och eventuellt minskar på de alltför frikostiga underkategorierna. Tänk bortom det ni är intresserade av och att ni vet hur detta forum fungerar. Tänk istället hur det ter sig för en nybörjare som möts av denna massiva vägg av huvud och underkategorier samt att det inte är bra att kunskap och erfarenheter inte delas som det borde då folk ständigt missar trådar och inlägg.

Förstår givetvis att ni som skapat och byggt upp Maskinisten tycker att ni gjort ett kanonjobb, och det har ni verkligen, men ibland kan det liksom bli lite för mycket av det goda och det tycker jag nog att det blivit i det här fallet. Tror mig förstå att tanken med många huvud/underkategorier är att det ska vara lätt för folk att hitta information, men glöm inte oss som bevistar forumet just nu, att vi i detta nu ska på ett lätt sätt utbyta kunskap, dela ideér, lösa pågående problem och inte minst trivas och umgås.

Och jag vet även att det nu kommer att bli ett ramaskri från några enstaka medlemmar som inte är intresserad av något annat än just sitt ämne och tycker att det är toppen att sitta nästan själv och uggla i "sin" kategori. Men jag anser att ett diskussionsforum ska vara öppet och lättillgängligt och inte någon typ av databas för insamlad kunskap som det nära nog blir med allt för mycket "sönderdelade" av de specifika ämnena.

Har själv rekommenderat folk att gå in på Maskinisten när dom haft probs men har hört att dom backat genom att dom tyckt att det har känts helt hysteriskt att surfa runt här på grund av alla huvud och underkategorier, för det första har dom inte i första skedet beslutat sig för att bli medlemmar och då kommer dom inte åt "senast aktiva", för det andra när dom väl blivit det har dom inte begripit funktionen "senast aktiva" samt att dom liksom gått vilse i alla underkategorier.
När till och med vana forummedlemmar som jag själv missar svar eller inte får respons "trots" att man gjort sitt bästa att posta sin tråd i "rätt" kategori känns det som att något inte är helt kurant hos forumet.

Ändrat: lagt till och förtydligat.


Loke
Senast redigerad av Loke 01:45:43, 08-12-2016, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Robert T

#1088 » 00:54:35, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med om att det är för många underkategorier. När till och med mitt lilla nördintresse bussar har fyra underkategorier.... Det händer ju aldrig något där ändå!
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#1089 » 07:09:27, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

själv låser jag allt via "visa nya inlägg" och funderar inte så mycket på kategorier utan ser det som mer viktigt med en tydlig trådrubrik.
står det tex bara "bm 650" så klickar jag bort den utan att kolla men står det "bm 650 startar inte" så kollar man ju vad det är

skulle kanske behövas nån liten funktion "jag vill ha hjälp" som Ts kan aktivera med nån liten symbol framför tråden som påkallar uppmärksamhet

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

ja-bond77

#1090 » 07:33:38, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det bläddrar nog majoriteten via "visa olästa inlägg" eller "visa nya inlägg" och då är inte kategorierna ett bekymmer eftersom det är rubriken som bestämmer om man öppnar en tråd eller ej. Kommer inte nu på direkten på att det är nån annan än loke som skriver att de använder "senaste aktiva teman"... :klia: Tycker det måste vara jobbigt att hålla koll på klockan och vad man läst tidigare med "senaste aktiva teman"...

Men ändå händer det att man missar trådar, även jag. Men tror det handlar mer om fel rubrik då. Har hänt flera gånger för mig att då jag justerat en av mina trådrubriker så skriver plötsligt nån om hur de kunnat missa denna tråd tidigare. Hjärnan är snabb att sortera bort ointressanta trådrubriker i listan, nästan snabbare än vad vi är okulärt medvetna om... :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

ja-bond77

#1091 » 07:35:53, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste i varje fall framhålla att jag är nästan alltid den som är restriktiv och bromsar då Holger kommer med sina förslag till underavdelningar... :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

QV_

#1092 » 08:53:13, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev: Har hänt flera gånger för mig att då jag justerat en av mina trådrubriker så skriver plötsligt nån om hur de kunnat missa denna tråd tidigare. Hjärnan är snabb att sortera bort ointressanta trådrubriker i listan, nästan snabbare än vad vi är okulärt medvetna om... :smile:


Denna funktion önskas.....
Det känns som man bara har en viss tid på sig att ändra inläggen sedan blir de låsta.
Min tråd började med en fråga (som i och för sig inte har blivit besvarad) men tråden har utvecklat sig i en ny riktning och skulle därmed behöva en ny rubrik.

När det gäller hysterin med underkategorier så läser jag via "visa nya inlägg" men det känns svårt att hitta rätt ställe för nya inlägg.
Eftersom jag läser via "visa nya inlägg" så har jag ingen anning vilka kategorier som är "frekventa" så att lägga frågan på "rätt" ställe kan jag inte avgöra. Det är avårt nog att hitta till tänkt ställe.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#1093 » 10:12:43, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med tydlig rubrik är jätteviktigt. Vi mods är flitiga med att ändra dessa hela tiden för att de ska bli så rätt som möjligt. Går bra att rapportera sitt eget inlägg och be om rubrikändring närsomhelst så ordnas det skyndsamt.

Vad gäller olika kategorier så finns det lika många ideér som användare på hur det ska se ut. Skitsvårt det där.
Vi har disk otaliga gånger om sånt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ja-bond77

#1094 » 10:17:41, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med vilken forumavdelning man ska välja för sin tråd tycker jag inte man ska behöva ha så djupa bryderier om, det ska modsen sköta. :smile:

Vill man ändra rubrik på sin tråd är det bara att skicka ett PM till valfri moderator eller helt enkelt trycka utropstecknet ovanför trådens första inlägg och skriva vad man vill ha gjort. :thumme: Det funkar inte att folk själva ska kunna ändra sina inlägg för all framtid. Det finns förr eller senare nån spjuver som ställer till nåt fanskap...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Loke

#1095 » 13:27:58, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Som jag förstått det bläddrar nog majoriteten via "visa olästa inlägg" eller "visa nya inlägg" och då är inte kategorierna ett bekymmer eftersom det är rubriken som bestämmer om man öppnar en tråd eller ej. Kommer inte nu på direkten på att det är nån annan än loke som skriver att de använder "senaste aktiva teman"... :klia:


"Visa nya inlägg":
Då ser jag ju endast de inlägg och trådar som tillkommit sen min senaste session och kan på det sättet missa trådar som jag inte intresserade mig för just då. Kanske hade ont om tid för forumet eller annars känna att den och den tråden tar vi sen, i synnerhet om det är en med många nya inlägg i. Ser ju inte heller här de trådar som jag kanske öppnat för att sen stänga direkt med tanke på att den tråden kan jag kolla på vid senare tillfälle. Kan nog missa många trådar och följaktligen mycket intressant om man bara läser forumet via den här kategorin kan jag tänka.

"Visa olästa inlägg":
Då ser jag ju precis som vid "Visa nya inlägg" dels de nytillkomna inlägg och trådar sen min senaste session samt alla olästa inlägg sen forumets början, det har jag absolut inget intresse av att se, blir just nu i mitt fall 1001 inlägg, detta går alltså helbort då jag även här inte ser trådar som jag kanske öppnat för att direkt stänga för att jag inser att dom just för det tillfället tex tar för lång tid att engagera sig i.
Denna kategorin kan man på sin höjd sitta och slösurfa i om man inte har något annat att hitta på, Kan även tänka mig att denna kategori är en av orsakerna att nybörjare svarar i trådar som är flera år gamla.

"Senast aktiva teman":
Fungerar ju som ett forum utan huvud och underkategorier, alla inlägg oavsett lästa eller olästa hamnar (som jag har valt) i rakt nedstigande ordning och de trådar som det "nyss" varit aktivitet i hamnar alltså överst när jag uppdaterar sidan. Jag väljer oftast "1 dag" och då ser jag alltså all aktivitet som varit på Maskinisten i just ett dygn. Där läser jag de inlägg som jag är intresserade av och lämnar de mindre intressanta olästa, vid nästa session ligger de lästa och olästa trådarna (om ingen skrivit i dessa) kvar på samma plats och jag kan lätt gå tillbaks för att svara. En av fördelarna med "senast aktiva" är att även de lästa trådarna syns och ligger kvar på samma plats, får man för sig att svara i en redan läst tråd så ligger den väl synlig där jag lämnade den.
"Senast aktiva" fungerar alltså som ett ordinärt diskussionsforum utan några som helst konstigheter med olika kategorier hit och dit.

Jag läser alltid forumet (senast aktiva) "nerifrån och upp" då jag föredrar att köra med trådarna "fallande", dvs de trådar som det senast varit aktivitet i alltid hamnar överst, detta är en kvarleva eller en vana från förr då datorn automatuppdaterade så fort man backade sig tillbaks till "listan" från att man läst öppnat/läst ett inlägg. Genom att man började med tex ett dygn gamla trådar eller rättare sagt vid den tråden som man sist läste så missade man aldrig om det tillkom något nytt då nya inlägg alltid hamnade som nr ett eller överst om man så vill. Detta händer även här om jag uppdaterar sidan under sessionen, de trådar som det nyss varit aktivitet i hamnar alltså överst och genom att jag läser forumet "nerifrån och upp" så kommer jag alltid på slutet till den tråden som det nyss varit aktivitet i.

Att läsa forumet (senast aktiva) nerifrån och upp som jag gör kan ha många fördelar, som nämnts så missar man inget nytt under sessionen samt att om jag skrivit en fråga själv och någon svarar under tiden jag surfar på Maskinisten får jag i och med att jag uppdaterar direkt respons om någon svarar under den sessionen, min tråd/inlägg hamnar alltså överst, och som nämnts så kommer jag alltid dit innan jag avslutar sessionen.

Tycker det måste vara jobbigt att hålla koll på klockan och vad man läst tidigare med "senaste aktiva teman"...

Du får ursäkta men den här meningen förstår jag överhuvudtaget inte, vadå hålla koll på klockan? Man väljer ju vid sessionens början precis som vid övriga val hur jag vill läsa forumet vad jag vill välja, om jag väljer 1 dag eller 7 dagar har ju ingen betydelse, det är ju upp till mig hur långt tillbaka jag vill ha möjlighet att gå.

Okej om man är nybörjare på Maskinisten så kanske det kan vara en fördel att köra med "Visa nya inlägg" om man vill gå igenom tusentals trådar. Om man "utifrån" söker en specifik fråga kan till och med alla kategorier vara en fördel men om man som jag kollar igenom Maskinisten varje dag, ibland flera gånger till och med så kan jag bara se fördelar med "senast aktiva".

Har faktiskt sett att då diskussionen kommer upp och när folk rekommenderar surfning via "senast aktiva" att väldigt många verkar helt frågande och trots att man förklarat att denna surfmetod fungerar som ett vanligt gammaldags diskussionsforum med trådar och inlägg rakt upp och ned oavsett kategorier så verkar det som att många har svårt att greppa detta. Vad detta beror på är svårt att sia om, kanske dom inte alls är vana att surfa på diskussionsforum och faktiskt så tror jag personligen att många av dessa människor startat sin "forumbana" här på Maskinisten och fortsätter som dom började att alltid öppna sessionerna med tex "visa nya inlägg" eller någon av de andra möjligheterna, lätt att man fastnar i en vana och inte testar något nytt.

Men ändå händer det att man missar trådar, även jag. Men tror det handlar mer om fel rubrik då. Har hänt flera gånger för mig att då jag justerat en av mina trådrubriker så skriver plötsligt nån om hur de kunnat missa denna tråd tidigare. Hjärnan är snabb att sortera bort ointressanta trådrubriker i listan, nästan snabbare än vad vi är okulärt medvetna om... :smile:

Är helt övertygad om att detta med att folk missar trådar ofta beror på att dom endast är i sina favoritkategorier och klyddar och på det sättet inte får en hel överblick av hela forumet. Åter igen så är jag övertygad om att många sökt något speciellt via Google och hamnat i en kategori här på Maskinisten, handlar det då om att just den kategorin även rör deras intresse så kan jag tänka att man liksom blir kvar där och inte kollar de möjligheter och kunskaper som förövrigt finns här på sajten.

Kan även meddela att jag själv högst sällan missar en intressant tråd genom att jag surfar just via "senast aktiva"

Mina "farhågor" om att folk bara kollar i sin "kategori" grundar sig bla i när jag försökt att hjälpa människor att börja läsa här på Maskinisten. Ofta är "vanligt" folk totalt borta då det gäller normal datorsurfning då dom för det mesta stirrar på facebook via telefon. Många står sig helt frågande när man berättar om vilken kunskap Maskinisten besitter, kan det finnas något annat än fejsbook liksom, tragiskt kan man tycka. Och åter igen, blir det mot förmodan att dom överhuvudtaget börjar att surfa på Maskinisten så blir det ofta i just den kategorin dom är speciellt intresserade av har jag erfarit.

Trycker även in att jag har surfat och varit delaktig på diskussionsforum på allvar sen 1995, före var det såna här halvmörka chattforum man besökte via urusla modem så en viss typ av hur ett diskussionsforum bör vara uppbyggt för att det ska vara lättsamt har jag faktiskt. :grin:

Och till sist så har det alltid varit så genom tiderna att så fort webbmastern börjat staka upp diskussionsforum i olika kategorier hit och dit så har folk flytt forumet genom att dom upplevt att det blir tungrott. Man bör väl rimligtvis sträva efter att man lockar folk samt att man får dom och stanna kvar genom att dom tycker att sidan är lättsurfad och trevlig. Som jag nämnt tidigare så kanske man som webbmaster måste fundera på om man är ute efter att bara skapa ett bibliotek med kunskap där folk "utifrån" kan inhämta kunskap eller om man verkligen vill ha folk på sajten som gör just det som ett diskussionsforum är ämnat för...att diskutera med varandra...

Ska även tillägga att jag surfar på forumet via dator, ja, en riktig dator alltså, kanske det fungerar annorlunda om man kör via telefon, vilket jag kan tänka mig, kanske det blir totalt övermäktigt att greppa alla trådar via en telefon....har absolut ingen erfarenhet av telefonsurfning då jag själv har en gammal Nokia inköpt på Rusta för 250 kr för en forntid sen. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se