Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Särskrivning, de, dem, det, dom osv...

237 inlägg • Sida 16 av 16
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

AlexK

#226 » 21:11:02, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Alex, kan glädja med att du skriver VÄLDIGT bra! Stavning, grammatik, meningsbyggnad med mer, allt är kanon! Man kan nästan tro att dom där extratimmarna gjorde nytta. :thumme:



Ja nästan :lmao:

Jo utan dom vet ja inte vart jag hade varit nu, tror inte jag hade gått ur gymnasiet ens :grin:
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig



Robban_C

#227 » 21:21:43, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från och med nu kommer jag att vara som en hök på dig och språket i dina inlägg! :lmao: :lmao: :lmao:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Lars-Gunnar Åström

#228 » 23:03:19, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så trevligt att ni tycker att tråden trots allt inte är negativ.

Jag läser om "ljudning" som en del skriver och visst går det men vi har ju speciella ord som kräver en annan ljudning och kanske inte alltid är till hjälp att komma underfund hur ordet skall skrivas eller stavas.

Alla känner igen "Sj-ljudet och Tj-ljudet. Exempel:

Sjö, sjuk, sjå
Tjärn, tjuta.

Hur uttalas dessa ord? cö, cuk och cå? Det går inte. Det är fel rent fonetiskt.
Ni vet uttalet men det ger ingen vägledning till hur ordet stavas. Dessa ljud fick jag lära mig i grundskolans lågstadium för 55 år sedan. Det var tekniken som var man skulle ha tungan vid uttal av ovanstående ord.

Sedan är det många som skriver bra det skall jag inte neka till och för de som har dyslekti har jag den största respekt för. Det ligger många plågsamma timmar bakom extra undervisning har jag förstått.

Som någon säger, Svenska språket är inte helt oviktigt. Det är ju vårt modersmål. Man undrar hur svenskundervisningen är i skolan idag. Man läser om många niondeklassare som inte får betyg i Svenska när de slutar och därmed blir förhindrad att gå vidare i gymnasiet som jag förstått det. Det är en katastrof isåfall då det kan ha betydelse för framtiden.

Fortsätt i samma positiva anda!
Lars-Gunnar :smile:
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall

jörgen.ottosson

#229 » 06:52:48, 08-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Gunnar Åström skrev:.....
Jag läser om "ljudning" som en del skriver och visst går det men vi har ju speciella ord som kräver en annan ljudning och kanske inte alltid är till hjälp att komma underfund hur ordet skall skrivas eller stavas.

Alla känner igen "Sj-ljudet och Tj-ljudet. Exempel:

Sjö, sjuk, sjå
Tjärn, tjuta.

Hur uttalas dessa ord? cö, cuk och cå? Det går inte. Det är fel rent fonetiskt.
Ni vet uttalet men det ger ingen vägledning till hur ordet stavas.
...


Det är bla. dessa oregelbundna variationer på stavning av samma ljud som försvårar ytterligare. Det som följer ett givet mönster, brukar jag inte ha problem med i övrigt.

( i bland funderar ja om det inte är de som fastställt stavningsreglerna som är de "riktiga dyslektikerna" .... :grin: )

Jag är alltid lika imponerad av personer är födda döva, och lär sig tala....och skriva/läsa för den delen, det måste ju te sig ännu mera abstrakt för den som inte hör. :buga: :buga:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dc_lindberg

#230 » 12:00:18, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skyldig.
Till skillnad från de flesta så har jag träffat de ledande inom dyslexin i Sverige. Toini Prim redan 1982, och hennes kollega (vars namn sitter på teflonminnesbanken) på Karolinska Institutet kring 2002.

Till mitt försvar anförs att jag inte stavar bättre, eller sämre, och ej heller sär- och samskriver ord värre, än mina jämnåriga!
Skolsystemet skapade detta problem för oss som tillhör epoken, skolmässigt, "efter flower-power", dvs från kring 1967-1980+ med betoning på 1970-talet.

För min egen del, så är den automatiska rättstavningen som MS Virus Giganticus "påtvingar oss" ett -stort- problem... vad gäller sär- och samskrivningar! Stavningsmässigt... ok, där får jag oftast, men inte alltid, god hjälp.

Vad är det som gör att vissa reagerar så kraftfullt?
- om textens betydelse ändras, då störs man i läsningen, det "flyter inte".
- Nu kommer jag inte skrivande stund på något exempel, förstås, men vi har ord vars betydelse kan bli näst intill motsatta om man skriver ihop dem, eller drar isär dem!

Det råder generellt sett stor okunskap om varför fel uppstår, och tyvärr så finns det de som har bristande tolerans för andras "skönhetsfel".

Att påpeka annans skrivfel anses att vara "språk polis", vilket är kanske än mer kränkande uttalande än själva rättelsen!
Vågar vi inte -hjälpa- varandra så finns det de som går genom livet med brister som kan leda till onödiga besvär för dem. Besvär de skulle kunna ha sluppit, om, någon besvärat sig med att påpeka (vilket kan göras via PM, E-post, eller inlägg på Maskinisten)... Ser man upprepade misstag, av samma art/form, så anser jag personligen att man har ock en "skyldighet" att påpeka detta!
Orsaken till varför jag anser att man har det är, medfödda och/eller förvärvade hjärnskador!

Nu vet jag att en del av Maskinisterna sitter och irriterar sig på det jag skriver, och de misstag jag begår i skrift. När jag själv ser det jag missat försöker jag rätta det så fort som möjligt, och har sidan låsts, så skickar jag en "rapport" (varningstriangeln) och ber om hjälp att korrigera missen.
Efter en svårare trafikolycka 1989 så har min förmåga att hantera språket kraftigt försämrats och förändras, var av en effekt är något som jag valde att kalla för "galloperande dyslexi", vilket väl snarare är att betrakta som "saltatorisk". (= hoppande inkonsekvent sakta förvärrandes).
Det visade sig i den omfattande testen jag genomgick på KI att så inte alls är fallet, utan att den förmåga jag besitter inte går att mäta i de mätinstrument som finns... jag befinner mig ovanför, en bra bit, vilket i sak betyder att min förmåga har ändrats från hög till mindre hög, men ingen av oss kan få fram ett svar på "vad" ej heller "hur" inte ens "att".


Just detta med att ha överseende och tolerans för annans sätt och annans förmågor tryter i samhället, men jag uppfattar det som varandes en utmärkande tillgång på Maskinisten!
Frågor och svar uppfattar jag som varandes med hög respekt för varandras kunnande och förmågor - det är snudd på unikt idag.

Avslutningsvis, till er som retar sig på mitt sätt att formulera mig och de "slarvfel" jag gör - det finns en PM knapp. Använd den. Rätta mig så rättar jag misstag/fel i text - jag uppskattar den hjälpen/stödet.

Varningens ord:
- använd inte Google Translate! Kan du inte det främmade språket så kan det bli:

Jag fick nu i Juli 2021 ett svar från en säkerhetstjänst i ett företag jag handlar av. Tjänstemannen hade skrivit svar på Danska, han är dansk, och låtit Google översätta... Det blev ungefär lika tokigt som Monty Python sketchen... jag skrev tillbaka och undrade om han -verkligen- menade det han skrivit och att det var uppenbarligen översatt av Google. Han valde då att skriva på Engelska och det svaret var fullständigt annorlunda! Att uttrycka sig rätt, på rätt sätt, underlättar möjligheten att bli förstådd ;-)
Senast redigerad av dc_lindberg 23:50:32, 10-07-2021, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stridis2

#231 » 13:43:06, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en trådväckning som heter duga, men eftersom jag har en släng av dysilexi, dock utan någon diagnos, och har kämpat med detta hela livet så är det ett ämne som engagerar mig en hel del.
En av anledningarna till att just särskrivning upprör många människor tror jag beror på att det visar (i vissa fall) på bristande respekt. Om vi tar Maskinisten som exempel. Jag har ett problem som jag vill ha hjälp med. Jag skriver en fråga och hoppas att andra människor ska ta av sin tid både till att läsa denna, tänka igenom problematiken och engagera sig tillräckligt mycket för att svara. Om jag då inte ens ids läsa igenom mitt inlägg för att göra en koll efter uppenbara syftningsfel, stavfel, särskrivningar och annat innan jag postar, ja då tycker jag detta är klart respektlöst. Varför ska någon annan ta av sin tid för att försöka tolka det jag inte ens ville lägga någon tid på att formulera?
Samma sak gäller när man använder ett alltför krångligt språk ("tala med bönder på bönders vis"), skriver onödigt långa inlägg, inte kan hålla sig till ämnet (här brukar jag själv vara ganska duktig på att glida från topic...), likväl som man använder grovt språk, går till omotiverade personangrepp eller förolämpningar. Allt handlar om att visa respekt och vara artig mot sina medmänniskor.
Å andra sidan måste man inse att det finns folk som har värre dyslexi än vad jag har, andra problem (både medicinska och utbildningsmässiga) som gör det svårt att formulera sig, bristande kunskap i ämnet så man inte kan rätt terminologi osv. Än en gång respekten för sina medmänniskor. Det ska gå åt båda hållen.

En anledning till att man reagerar mer på särskrivning än på stavningsfel tror jag kan bero på att man känner till dyslexi och liknande, men jag har aldrig hört om någon åkomma som gör att man inte kan se att ett ord ska särskrivas eller ej.
Ett litet exempel på hur särskrivning kan ändra en menings betydelse:
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_

#232 » 21:19:15, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med hyfsade betyg från skolan i allt utom Svenska blir det som det blir!
Om jag kommer ihåg rätt så var till och med betyget i särskild Engelska högre än Svenskabetyget.

Fast ständigt skrivande i forum har hjälpt till att rätta upp många av problemen, men för en språkpolis blir mina texter nog aldrig bra nog.

Men man skall inte tro att dålig spårkunskap är = med dålig kunskap. Vissa här på forumet kan inte stava och inläggen är svårlästa men man inser att det finns kunskap i ämnet dom skriver om.

Så skriv på, det blir bättre med åren ju mer man skriver! Om folk klagar. Ge dom fingret!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

4 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MekJan

#233 » 22:55:12, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där man kan begripa vad som menas i texten är det helt OK men hur framföra att man över huvud taget inte förstår inlägget utan att såra eller peka finger ? :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Michael Meier

#234 » 23:47:59, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Där man kan begripa vad som menas i texten är det helt OK men hur framföra att man över huvud taget inte förstår inlägget utan att såra eller peka finger ? :vissla:


Problemet är väl att den utkastade texten (som man vill förstå) är just utkastad, den är inte riktad, det händer inte i "normala" fall där en fråga eller ett svar är riktat till person eller grupp vilket betyder att här finns det inte någon relation mellan den som svarar eller frågar.

När kontakt är skapad (per automatik) efter några frågor /svar är det lättare med rättelse och frågor i retur, man kan vänta lite med kritik och pekpinnar, och där är det skillnad på den som är ny och den som har vart delaktig i några år, vi vill ofta komma till pudelns kärna liite snabbare än den som frågar för första gången.

Det har också med det praktiska att göra, vi delar in världen i skopor och grävmaskiner, kommer det någon som påstår att grävskopor hjular eller larvar eller via Bröjtvis, hasning medelst ålning, det blir tilt i våran snyggt uppradade världsbild och vi kan knappt svara på om skopan behöver oljetryck i servokretsen för att det ska ske vissa bestämda saker.

Att ett svar behöver en rätt fråga är väl inte så ovanligt ? se på matematiken eller elektronik, frågan är huvudpoängen eftersom svar kan många ge OM man frågar på ett bestämt vis, så koncentrerar man sei på att klämma fram rätt (rättformulerad) fråga är svaret ofta en upprepning av tidigare svar eller rättare sagt, många kan svara (även dom som inte kan, kan svara eftersom dom har läst rätt svar tidigare.. :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bm1113

#235 » 22:47:42, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår vad ni menar men vill bara tillägga några grejer till mitt förra inlägg inlägg #52 för den som undrar ;)
För det första- som flera säger i talspråk har jag alltid klarat mig bra och en grej förutom mitt handikapp som gjorde att jag halkade efter i skrivandet. Var att lärarna skulle på livet ha mig att skriva med penna fast jag knappt ännu kan skriva mitt namn på en rad utan att det blir gigantiskt
Så där fast jag redan efter något år fick tillgång till dator så fick jag inte rätt hjälp att lägga tiden på rätt saker.


Sen en annan grej förstår helt och hållet vad DC menar med översättnings program det jag saknar om jag skriver på engelska tex det är någon bra typ av grammatik hjälp för jag kan någorlunda orden och kan korrigera översättnings programmen många gånger men inte alltid :thummar:

En annan grej jag märkt det är att när jag lägger en smiles i slutet av en mening tycker jag en . blir överflödig ?

Och eftersom jag inte alltid är säker på särskrivningar mm så har windows / webbläsarens rättstavning gjort mig osäker många gånger med ibland kan de bli någon dubbelbokstav för mycket eller för lite med
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#236 » 14:10:34, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge det går att förstå och felen är obetydliga så, varför hetsa upp sig?
Behöver man ett förtydligande, så ber man om det ;-)

Men dagens händelse var Vädret!
Minns inte om det var SVT eller TV4.
Hallåmannen (en karl alltså) sa att molen: -förskingrat- sig!
Detta är ju oerhört allvarligt! En meterolog som förskingrar våra moln!

Ska man se det som slarv?... att förskingra moln alltså...

(se nu det där ur den humoristiska vinkeln, för jösses vilken tavla meterologen skapade! Det som är -illa- är att man inte rättade honom från kontrollrummet...)

Detta med "att tala med bönder på bönders vis"... Jo, den hör vi allt som oftast...
Har någon av er funnit en skolning i detta?
All skolning jag har är hela tiden -ökad- kompetens och komplexitet. Det är mycket svårt... omöjligt... att veta och förstå vad annan inte kan och inte förstår! Jag har bekanta med IQ kring 85 - de är rakryggade, tydliga och klara; "vad menar du?" "jag förstår inte det där" => då får jag chansen att omformulera mig och söka efter synonymer och/eller liknelser som gör det sagda begripligt för den som inte lärt sig på den nivån jag befinner mig. För min del är jag oerhört tacksam när jag får uppmaningen, eftersom den ger mig ett tillfälle att finna "översättning" av ord, teorem, begrepp, som kan vara ytterst komplexa att förklara => "hjärn-gympa" :-)
Det omvända är också bra i samma sammanhang... för det "dunkelt sagda är det dunkelt tänkta", dvs den som häver ur sig, vet den -verkligen- vad den talar om eller säger den bara något "intelligent" för att verka -smart-?... Några gånger har jag testa det, och funnit personens kunnande,...en aningens sviktande (fullständigt okunnig alltså). Detta är ett fenomen jag stött på på universitetsnivå som nästan varandes en norm; dvs att låta omgivningen -tro- att man kan fast man i själv verket är fullständigt okunnig.

Såg till min fasa att de smög sin in 2st -allvarliga- stavfel i mitt inlägg som återstartade den här tråden; därav de 2 korrigeringarna. Stavfelen var så allvarliga att orden hade -fel- betydelse. Illa!
Hjärnan fungerar som så att har den "beslutat sig för vad som står" då står det så, även om det inte gör det... lite som datorer/mobiltelefoner... man måste "start om dem" för att de ska se och hitta... hm!...
(=undrar just vad jag missat i detta inlägg...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bm1113

#237 » 21:12:36, 12-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem härifrån :thumme: Men Det är väl ochså ett problem att i talets skrift förstå att man inte är sur eller glad osv :thummar:

Annars kan jag hålla med dig förstår hur folk menar men har själv någon gång för länge sedan fått påpekande att skriv enklare ord om jag nu har svårt att stava . Men för en själv kan både "gammel- svenska ord och lokala uttryck falla sig lika naturligt som att säga vad det var för typ av grävmaskin jag såg inte bara en grävmaskin eller grävskopa :thummar:
Så min summering att det beror helt och hållet på vem man pratar med ochså då språket förändras och bara för 50 / 60 år sedan var det ju mycket mer utbrett med lokala språk ute i landet med där även om inte många kan prata det längre uttryck finns kvar :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron