Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Vi behöver DIN mening: forumets struktur

1145 inlägg • Sida 1 av 77
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

Holger (trådstartaren)

#1 » 10:06:40, 13-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

medlemmen Wyckman skrev följande PM till mig:
Antal inlägg börjar bli ganska många just nu och det är ganska tidsödande att leta efter inlägg som är intressanta. Det är också en del inlägg som frågar samma sak = dubbletter. Går det inte att organisera inläggen på nåt sätt så att de lätt blir sökbara? Tar bara ett exempel på svängkransen, det är många inlägg om det. Då kanske det går att göra undergrupper? Svängkrans, Aggregat, motor, pumpar, drivlina etc.
Bara en idé...

Vi funderar redan på att införa så kallade sub-forum. Du kan se skillnaden på dagens forum och samma forum med så kallde sub-forum på bilderna nedan.

Vad tycker ni om ideen att införa sub-forum?
Vilka kategorier skulle vi i så fall behöva?

Tack Wyckman för din hjälp att förbättra forumet!

Hälsningar
Holger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Holger 11:22:32, 18-01-2007, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



bm1113

#2 » 11:55:40, 13-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en ide om några under kategorier som tex skulle kunna vara under Allment.
Hjullastare,Traktorgrävare/Grävlastare, Dumper,Bandtraktor, och dylikt
Kan det vara något ?
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Holger (trådstartaren)

#3 » 13:48:12, 13-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för din kommentar!
Jag har nu installerat tillägget som gör det möjligt att ha underforum. Allt gick bra: phu!
Nu behöver jag verkligen hjälp: vad ska vi ha för underforum? bm1113 hade ju en bra ide till att börja med, men nu kan vi ändra/reducera huvudforumen och öka underforumen.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ja-bond77

#4 » 18:09:40, 13-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv skulle jag vara intresserad av ett forum som behandlar "hemgjorda" grejor(maskiner, specialredskap, tillbehör mm inom lantrbruk, skog, jordbyggnad). Många gånger kan det finnas små briljanta lösningar på hemgjorda grejor som gör dom avsevärt bättre än fabriks. Brukar syssla själv en hel del i verkstaden med dylika projekt. Det hör kanske inte till erat kärnområde, men jag har inte hittat nåt bättre forum ännu(där man även kan ladda upp bilder). Finska forum finns det flera av men min finska är nog ganska skral så...

Finns det nån som vet om nåt liknande? Det finns ju nog en del där i teknikforumet redan men kanske en speciell avdelning behövs för att "marknadsföra" de egna påhitten bättre?

Har nog ett speciellt projekt i tankarna just nu som jag har ganska väldokumenterat och skulle kunna delge...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Björn.O

#5 » 19:51:55, 13-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Hjullastar kategori Tycker jag verkligen vore bra! Kanske även en för Grävlastare...

Finns det nåt annat forum som är mer inriktat på hjullastare ?
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Anton

#6 » 21:48:30, 13-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:En Hjullastar kategori Tycker jag verkligen vore bra! Kanske även en för Grävlastare...

Finns det nåt annat forum som är mer inriktat på hjullastare ?


Den som söker han finner :wave: :buga:

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Palm

#7 » 02:25:12, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns alltid folk som tycker så när forumen växer, på gott och ont. Visste skulle det kunna läggas till fler underforum men antalet inlägg per dag är ju ännu så länge överskådligt. Lite skilland på tex STCS(Saab turbo club sweden) som man hittar på www.stcs.nu där det kan rassla in något hundratal inlägg om dagen :cool:
---------------------------------------------

Andreas Palm Bredared Borås
Användarvisningsbild
Palm
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:44, 18-06-2006
Ort: Bredared Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504

Holger (trådstartaren)

#8 » 08:37:40, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jovisst, men nu är det ju så att halva svenska befolkningen kör Saab (andra hälften kör Volvo) :wink: ... men hur många är det som kör entreprenadmaskin? :buga:
STCS har 15.000 medlemmar, men endast 450.000 inlägg, jag säger "endast" eftersom det trots allt är 15.000 medlemmar!
Dessutom genererar deras KRAV PÅ INLOGGNING en massa onödiga medlemmar. Här kan man titta runt 5 minuter innan man ombedes att registrera sig.

Meningen med underforum är att få bättre ordning och struktur på inläggen. Det blir enklare att hitta det man letar efter - på så sätt ställs inte samma fråga flera gånger.
STCS har under "Motor och motorstyrning" 121.000 inlägg! Man kan inte påstå att det är lätt att hitta något där. Och dessutom har samma frågor säkerligen ställts 1.000-tals gånger.

Och varför ska inte vi ha en bättre mjukvara än STCS?
Jag skulle vilja påstå att funktionerna i detta forum är ganska "outstanding" :grin:
STCS kör samma mjukvara - men i en mycket grundläggande form.

Hm, ursäkta - jag vill inte snacka skit om STCS, sajten i sig är ursnygg och man måste verkligen säga att 15.000 medlemmar och 450.000 inlägg är kanon! Men vi har en helt annan målgrupp och måste redan nu se upp så att det inte blir oöversiktligt. Meningen är att man ska hitta information SNABBT för att ha tid över för lite snack med de andra medlemmarna ;-) kanske till och med hjälpa med egna ideer och kunskap.

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Marcus

#9 » 00:37:01, 12-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Feedback:
Jag tycker det börjar bli för många huvudtopics, blir rörigare och rörigare. :skriva:

Tex: Varför dela på vissa grejor: Service, Hydraulik osv.... allt passar ju under service eg. Utöka topicen till Service/underhåll kanske... :razz:

Mycket som ligger under diverse kunde samlats under just en huvudtopic. Enklare och lättare att läsa...


Ärligt tror jag inte på underforum heller, mindre topics med större spännvidd tror jag på mer. Söker jag nått specifikt ämne så finns ju det sökfunktion.

Tyvärr...

Men jag tror inte på iden med mångfald i huvudtopicsen faktiskt. De forumen jag skriver mest på och läser mest på är de med förhållandevis lite huvudtopics som modereras lagom.
Maskinistens forum har blivit svår överskådligt och oftast finner jag mig skumandes igenom lite för att sen välja funktionen "markera alla inlägg som lästa"....

Förövrigt så finns det en risk i vissa modereringar som görs (inte alla), låt det sväva ut i tex snick-snack men håll hårdare i nåns projekttråd...
För vem avgör vad som är intressant läsning? En moderator eller forumbesökarna? 8)

Mest konstruktiv feedback, inget gnäll!! :snow:

Tillägg: Förövrigt känns denna icon:Skit lite väl frireligös.... :grin:
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Holger (trådstartaren)

#10 » 11:15:48, 12-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Marcus!

Tack för detta!

Jag vet inte om jag har förstått dig rätt:
Vi talar om Kategorier och Forum.
En Kategori kan innehålla flera Forum.
(Sedan ett par veckor är det även möjligt att bilda Underforum, en strunta i den möjligheten just nu.)

Vad du menar är att det ska finnas FÄRRE Forum?
Vi borde alltså lägga ihop flera Forum till ett.

Har jag förstått detta rätt?

/H
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

nixs

#11 » 20:01:17, 12-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att dela av som ni har gjort med Åkerman, och övriga märken, Sedan varje underkategori (service, hydraulik osv) delas i grova drag undervagn basmaskin, motor, hydraulik, el/elektronik, tips/råd kanske?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Holger (trådstartaren)

#12 » 20:03:11, 12-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tycker du om det Marcus?
Jag vet att Wyckman hade åsikter om detta också. Vore det en lösning?

Edit: jag skulle kunna tänka mig en annan lösning också:
I kategorin "Andra märken" lägger vi in forumen
Baklastare
Hjullastare
Bandlastare
osv, osv, osv

Sedan använder vi funktionen Subforum och bildar specifika underforum rörande hydraulik osv.
Så här:
Kod: Markera allt
Andra märken
   Baklastare
      Undervagn/Basmaskin
      Hydraulik
      El/Elektronik
      ...
   Hjullastare
      Undervagn/Basmaskin
      Hydraulik
      El/Elektronik
      ...
   Bandlastare
      Undervagn/Basmaskin
      Hydraulik
      El/Elektronik
      ...

????????????
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

nixs

#13 » 20:46:22, 12-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är grävmaskin skall du nog separera Undervagn och Basmaskin, Tex dumoer skulle man kunna kalla Traktor och Korg eller Traktor och Vagn. Hjullastare i Aggregat och Basmaskin? Även grävmaskin skulle kunna ha med Aggregat som en post, tycker att det är bra med kategorierna som egentligen finns under Åkerman kategorien, kanske med ett par tillägg. Så finns ju alltid SÖK rutan... Eller så frågar man om hjälp, vi är ett gäng som spenderar många timmar i månaden här och har hyfsad koll på ämnena och vet på ett ungefär var man skall leta och kan hjälpa till och länka. Meningen med fler underforum skall ju vara att man spaltar upp saker och ting och det kan vara nog så svårt att få folk att hålla sig rätt så det måste finnas moderators som har rätt att flytta trådar osv, allt kan inte hänga på Holger!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Holger (trådstartaren)

#14 » 21:01:08, 12-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har redan 5-7 moderatorer här ...
Grejen är den att ju mer kategorier/forum man inför desto LÄNGre blir forumet, vilket blir oöverskådligt. Det fina med subforum är att de inte tar så mycket plats i höjden!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Roger Thyni

#15 » 21:17:40, 12-12-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Holger.
Jag tycker som du att det måste vara en viss struktur så att det är lätt att läsa och söka sig fram till det ämne man är inntreserad av.
Nästa punkt är ju att det ska vara lätt för dig eller han som gör hemsidan, så att det går lätt att bygga sig ut så man inte kör fast. Det verkar ju som att det ökar med besökare varje dag och då måste man se framåt i tiden så att sidan klarar av det tryck som kommer när vi maskintokiga vill vara och läsa om allt möjligt.
MVH Roger Thyni. :driver:
Roger Thyni
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:07, 15-11-2006
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se