Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Vi behöver DIN mening: forumets struktur

1145 inlägg • Sida 74 av 77
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

magloman

#1096 » 13:34:59, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På telefon krävs appen Tapatalk för att kunna mäkta med forumsläsande. Utan den appen är det för mig en omöjlig uppgift att läsa forum på nallen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



Bengt Erik Eriksson

#1097 » 15:23:18, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte tid att läsa den massiva textmassan på föregående sida just nu men hade för mig om att det gick att bevaka hela kategorier tidigare. verkar inte gå nu när jag kollade från index. Men kanske det kunde vara en väg för de som vill bevaka lite smalare områden med underkategorier??
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Holger (trådstartaren)

#1098 » 15:32:36, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det.
Längst ner på sidan i en kategori har du "Bevaka denna kategori".

"Problemet" med kategorierna är hemgjort, det vet jag.
Tror inte att problemet är så stort, MEN, ändrar jag detta nu så blir det omöjligt att gå tillbaka om det trots allt skulle visa sig vara bättre som det är just nu.
Forumet har 815.000 inlägg.

Vi skulle dock kunna "merga" Volvo, Scania och Bussar till vardera ett enda forum. Samma sak med trädgårdmaskiner.
Jag tror dock att Grävmaskiner, Traktorer och så vidare mår bra av att vara uppdelade i flera forum ...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bengt Erik Eriksson

#1099 » 18:51:06, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok där var det. men det det gäller väl då kategorin nyheter under administrativt,, inte hela administrativt?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Loke

#1100 » 19:34:09, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
"Problemet" med kategorierna är hemgjort, det vet jag.
Tror inte att problemet är så stort, MEN, ändrar jag detta nu så blir det omöjligt att gå tillbaka om det trots allt skulle visa sig vara bättre som det är just nu.
Forumet har 815.000 inlägg.

Vi skulle dock kunna "merga" Volvo, Scania och Bussar till vardera ett enda forum. Samma sak med trädgårdmaskiner.
Jag tror dock att Grävmaskiner, Traktorer och så vidare mår bra av att vara uppdelade i flera forum ...

Drar ihop sig mot en miljon...
Toppen Holger att du tar till dig mina funderingar. Att jag irriterar mig på alla underkategorier är bla det jag nämnt det här att man kan få dålig eller ingen respons på inläggen om man postat dom i en mindre populär underkategori som väldigt få läser, väldigt tråkigt tycker jag, dels för frågeställaren men även för andra medlemmar som kanske missar information som skulle kunna komma dom till gagn om den aktuella frågan exponerades för fler medlemmar så diskussionen om problemet kom igång och i och med detta skulle engagera fler människor.

Sen är det oerhört tråkigt att läsa på andra forum att "på Maskinisten får man ju ingen hjälp" då man vet att om dom postat i en annan kategori här så hade dom med all säkerhet fått hjälp med frågan och mycket mer därtill.

Jag tror även att jag till viss del förstår varför människor på andra forum menar att Maskinisten är ett skräckexempel på kategorihysteri.
När dom söker tex på Google så dyker ofta Maskinisten upp med en träff som stämmer överens med den aktuella sökningen, och när dom då klickar på denna länk så kommer dom till det aktuella inlägget, lugnt så långt. Men om dom då går vidare i hierarkin så kommer dom ofrånkomligt att hamna i de olika underkategorierna och detta kan ju skrämma bort de mest luttrade "sökare" kan jag tänka.
För att på vettigt sätt kunna surfa vidare måste dom ju bli medlem och logga in, det är inte alltid detta är aktuellt i första skedet, många vill liksom känna av läget innan dom tar steget till att bli medlem.

Mitt förslag är att man även har möjlighet att se forumet ungefär på det sättet som "senast aktiva teman" dvs alla inlägg visas när man inte är inloggad, sen en väl förklarande text att man måste vara medlem och inloggad för att göra inlägg, dvs som det brukar se ut när man kommer till ett diskussionsforum för första gången.

Ytterligare så tror jag att rubriken "Senast aktiva" skulle ändras till tex "Klassiskt forum", med ett mouse over där det tex står "Maskinistens alla inlägg i klassisk visning" eller något liknande, är övertygad om att fler skulle förstå vitsen med denna rubrik då.

Det jag skrivit i de sista två styckena tror jag skulle göra så att "vanligt" folk utifrån som annars kollar ordinära forum eller har liten internetvana skulle känna sig betydligt mer hemma här då.

Ändrat: lite förtydligande.


Loke
Senast redigerad av Loke 22:37:36, 08-12-2016, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

bonnen513

#1101 » 19:43:54, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som GÄST är det väldigt bra med kategorierna tyckte jag när jag var det och letade svar på livets frågor

Jag har bara 3 olästa inlägg men så klickar jag ju bort allt ointressant i "visa nya inlägg" och just bortklickningsfunktionen saknar jag i "visa olästa inlägg" då jag läser det mesta via den lilla "aktuellt rutan" och ibland så har man 100 olästa inlägg och då ska man hela tiden gå till listan
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

magloman

#1102 » 19:58:01, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

7 av 10 frågor finns redan besvarade så om vi fick ordning på sökfunktionen så skulle många inte behöva fråga.

@Holger, kan man inte kasta våran sökruta där uppe och lägga in google där så man inte behöver skriva "site:maskininsten..." på googles hemsida?

har sett andra siter göra så.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Loke

#1103 » 20:17:52, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Som GÄST är det väldigt bra med kategorierna tyckte jag när jag var det och letade svar på livets frågor

Jag menar inte att kategorierna på "första sidan" ska bort, dom är givetvis guld värd för folk utifrån som söker info, det ena behöver inte utesluta det andra.

Men åter igen, är det frågan om ett diskussionsforum eller ren informationshämtning, dvs utsugning av kunskap utan att tillföra något själv?
Med en sajt som folk upplever som "besvärlig" och omständig kan det lätt bli på det sättet, folk inhämtar de kunskaper dom behöver och försvinner tillbaks till sina vanliga domäner. Att eftersträva att människor ska förbli kvar här när dom väl utnyttjar den samlade kunskapen här är väl något man måste eftersträva tycker jag, att man då underlättar för folk att liksom komma in i systemet ser jag som ett måste för att ett diskussionsforum ska fortsätta att vara "levande". Att en sajt får oförtjänt rykte om sig att vara på utdöende på grund av att folk inte begripit sig på hur det funkar är oerhört onödigt tycker jag.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Holger (trådstartaren)

#1104 » 20:42:26, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Jag menar inte att kategorierna på "första sidan" ska bort, dom är givetvis guld värd för folk utifrån som söker info, det ena behöver inte utesluta det andra.

Ummmm, där tappade du bort mig!



@maglo: när du gör en sökning så finns en Google-länk längst upp i sökresultatet.
Exempel:

0 träffar: cawaz
Sökt text: cawaz | Hittade du inte det du sökte? Sök med Google
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ja-bond77

#1105 » 21:03:34, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"första sidan" = indexsidan. Loke vill ha nån sorts förtydling av "senaste aktiva teman" funktionen. Tolkar jag hans ramsor som. :grin:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Loke

#1106 » 22:59:00, 08-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:"första sidan" = indexsidan.

ja, indexsidan ska det vara, den sidan man hamnar på om kollar på Maskinisten oinloggad.

Loke vill ha nån sorts förtydling av "senaste aktiva teman" funktionen. Tolkar jag hans ramsor som. :grin:

Ja, att rubriken på "senaste aktiva teman" ändras till tex "Klassiskt forum" så att folk lättare förstår vad "senast aktiva" handlar om.

Till och med Bonden hade ju svårt med detta, tror han trodde att det var frågan om något urmakarforum eller nåt. :grin: :grin:

Nä allvarligt, så är rubrikändringen på "senast aktiva" en förändring som jag tror starkt på. Men egentligen så handlar just de här sista inläggen även om att det inte vore dumt att "senaste aktiva teman" eller att alla inlägg visades på indexsidan även för dom som inte är inloggade.

Öka tillgängligheten...
var glad att det inte blir hundra rader till :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

bonnen513

#1107 » 08:09:55, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

just det sista stycket håller jag med loke om att gäster skulle kunna se "senast aktiva" för då skulle dom nog på ett annat sätt se o förstå hur mycket o hur bred kunskap o idioti o roliga grejer som avhandlas här.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Loke

#1108 » 11:39:12, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:7 av 10 frågor finns redan besvarade så om vi fick ordning på sökfunktionen så skulle många inte behöva fråga.

@Holger, kan man inte kasta våran sökruta där uppe och lägga in google där så man inte behöver skriva "site:maskininsten..." på googles hemsida?
har sett andra siter göra så.


Det ena behöver väl inte utesluta det andra, kanske både ha Google och Maskinistens sökfunktion där uppe till höger, tycker det är bra att man kan söka enbart på Maskinisten (som det är nu) när man är ute efter någon speciell inlägg/tråd som man vet har diskuterats här. Sökfunktionen har funkat ganska bra för mig då jag ofta letar trådar/inlägg som jag klistrar in som länk i mina inlägg för att hjälpa frågeställare...händer ibland flera gånger i veckan att jag länkar till gamla inlägg/trådar.

Hehe, eftersom jag surfar "via senast aktiva" så har ju jag sett alla trådrubriker och någonstans i bakhuvudet så finns även rubrikerna på de olästa inläggen kvar, dvs de som jag tycker är ointressanta och hoppar över. Brukar använda sökfunktionen för att hitta även dessa trådar för att hjälpa frågeställare att hitta rätt i "djungeln" här. Så, för min del funkar sökfunktionen ganska bra.

En idé för rubriker till de båda sökfunktionerna: "Sök på Maskinisten" och "Sök via Google"


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

LeifAndersson

#1109 » 11:51:10, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är att man söker på bara maskinisten med Google, bara bra mycket bättre än med den integrerade sökmotorn.
Den funkar bara inte, men söker man via Google på bara maskinisten så blir resultatet oerhört mycket bättre! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Loke

#1110 » 15:22:04, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Grejen är att man söker på bara maskinisten med Google, bara bra mycket bättre än med den integrerade sökmotorn.
Den funkar bara inte, men söker man via Google på bara maskinisten så blir resultatet oerhört mycket bättre! :thumme:


Har liite svårt att förstå varför folk tycker att Maskinistens sökfunktion inte funkar, jag brukar då hitta det mesta jag söker efter tycker jag.
Visst, man får ju upp alla inlägg/trådar som innehåller sökordet, tycker att man även får det om man söker via Google.
Sen har vi ju på Maskinisten den avancerade sökningen där man bla kan välja kategorier som man vet stämmer överens med sökningen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se