Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Tapatalk på maskinisten?

19 inlägg • Sida 2 av 2
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

dogen

#16 » 10:35:02, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förklarar gärna eftersom jag, precis som er, inte blev överförtjust första vändan jag provade det!

Hur det ser ut på iphone vet jag inte riktigt eftersom det var ett bra tag sedan jag körde det, men det är förmodligen väldigt lika.

Jag radar upp några saker jag kommer att tänka på, utan någon speciell ordning:

1. Detta första jag tänker på är hur det framställs på telefonen. I tapatalk blir det optimerat för displayen och nyttjar gränssnittet i telefonen, surfplattan eller vad det nu må vara. Bilder och allt funkar klockrent. Man behöver inte zooma och grejja för att lyckas pricka knappar, se hela bilden, få plats med texten mm. Alla forum får samma form av gränssnitt och det känns väldigt behagligt att använda och ta sig runt på forumen.

2. Push notifications! Att få meddelande om att ett svar gjorts av person: xxx i tråden yyy på forumet abc på direkten tar bort det där krångliga med forum och skapar en mer chatliknande upplevelse. Detta är givetvis på både gott och ont. Man vill inte kludda ned trådar så en massa korta skräpinlägg ökar, men har man ett problem man önskar kunna tillföra information till eller ta del av svaren så fort som möjligt så är detta fantastiskt bra. Mail-påminnelser säger ni då. Ja, visst. Det funkar, men det är ganska jobbigt att behöva starta och stänga av sådant hela tiden för varje tråd man tycker är så intressant att man vill följa dem noggrannare. För att inte tala om jobbet med att städa bort alla mailpåminnelser :)

3. Eftersom gränssnittet blir snarlikt på alla forum, via tapatalk så blir det snabbjobbat. Man vet vart alla funktioner är.

4. Man samlar alla forum på ett ställe och kan enkelt följa med i många forum utan att halka efter alldeles för mycket, eftersom man får en överlägsen överblicksbild. Speciellt då man kan lägga till trådar som favoriter, som sedan skickar en push notification så fort något händer i dem. Jag tror detta görs automatiskt (det är väl en inställningssak) för alla trådar man skapat eller deltagit i. Åtminstone jag som sitter och jobbar mycket ensam, uppskattar detta. Det tillför liksom ett naturligt avbrott så man inte jobbar ihjäl sig.

Ska rusa vidare så jag kommer inte på några fler punkter just nu. Kanske för att det inte var några andra stora saker jag uppskattar med tapatalk, eller så är det för att vissa saker numera känns så självklara att man glömmer ta upp dem. Jag inser att då man läser ovanstående så är det lätt att säga att det går att göra via webläsaren, men då har jag nog inte lyckats få fram mitt budskap. Man måste kanske uppleva det för att förstå finurligheten. Det var ett tag sedan jag använde tapatalk på iphone, men som jag minns det så var det inte alls lika bra som på android (för en gångs skull en androidversion som är bättre?)

Att använda webläsaren till att gå in på maskinisten, med hjälp av telefonen, funkar så klart. Det är dock långt ifrån lika smidigt och förtar mycket av upplevelsen. Jag deltar numera hellre på forum via tapatalk och det är i stort sett bara maskinisten jag kör på datorn. Ibland vill man skriva längre meddelanden och då väntar jag och plockar upp det på datorn. Då jag bara läser inlägg så gör jag det via tapatalk, för det kan jag göra vart som helst. Då jag står och väntar någonstans på att bli insläppt, vid matbordet, i sängen osv.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Holger

#17 » 11:51:11, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack dogen!
Men glöm att tapatalk kommer att släppa ett stöd för phpBB2. Trycket från phpBB2-användarna var stort och de ignorerade det.
Så vi kan bara skapa en egen sak, som då inte är tapatalk-kompatibelt/-integrerat.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dogen

#18 » 12:17:42, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säger du det så tror jag på dig. Jag har inte tagit del av den debatten. Men du låter ju lite optimistisk vad gäller uppgradering av forumet här, så jag får väl hoppas på det :)

Edit: Det kanske finns någon bra anledning till att de fimpar stödet till 2'an, som vi ska vara glada över? :)
Senast redigerad av dogen 12:18:26, 16-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Holger

#19 » 12:21:52, 16-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De har aldrig haft stöd för phpBB2. När de började så var phpBB3 redan etablerat.

Tror jag ...
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se