Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Metodisk felsökning.

200 inlägg • Sida 1 av 14
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 19:49:08, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metodisk felsökning är det inget som förordas här på forumet? Metodisk felsökning brukar bestå i att utesluta tänkbara orsaker allt eftersom och på det viset komma så nära felkällan som möjligt, utan att riva i felfria prylar och riskera att nya fel skapas i den allmänna skruvivern.
Gång på gång när det är diffusa felsymtom så utbryter en vild gissningslek där någon gissning mycket väl kan vara den rätta, men när det är en felgissning och det medför onödigt skruvande med risk för nya fel på objektet tycker jag det är olyckligt för frågeställaren. Kan inte se meningen med att "åtgärda" en massa möjliga felkällor på måfå och hoppas att det ger resultat. Tycker det måste vara bättre att metodiskt försöka hitta felet innan man försöker åtgärdar det! :???:
Borde det inte vara en metod att rekommendera framför gissningar på lösa grunder. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

22 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



MagnusS

#2 » 20:12:55, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en anledning till att jag aldrig klickar på en tråd där ngn har problem eller behöver felsökningstips på en bil, Folk gissar hejvilt och blir rabiata om man påpekar att de kommer med dåliga eller rent av farliga tips.

Detta gäller inte bara maskinisten, Utan forumvärlden överlag, Facebookgrupper är ännu värre :)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Andreas Mattsson

#3 » 20:18:09, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan bara hålla med,rycka toppen är tydligen steg 1 oavsett vilket problem du än har :uupps: .

frustrerad blir man när man ser seriösa förslag eller kanske till och med direkta erfarenheter drunka i svammlande inlägg efter inlägg.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

1 person gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

63an

#4 » 20:23:32, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett frågeformulär borde finnas för TS om uppgifter! :klia: Har väntat alldeles för länge på något dylikt :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

MekJan

#5 » 20:29:21, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkla fel brukar vara billiga fel, min första åtgärd numera efter drygt två år på en asfalt och markfirma brukar vara . Lukta i tanken ,kolla bränslefilter/kran.Det kan tankas med allt även vatten . :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

jörgen.ottosson

#6 » 20:45:53, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metodisk/systematisk felsökning bygger ju på att man kan systemet hur det ska fungera, att man kan identifiera komponenter/anslutningar/där i mellan och vet hur man kollar att de fungerar som det ska. Utan den kunskapen är det svårt att vara metodisk, då är det kanske lättare (eller i alla fall känns bättre....som man "gjort något") om man ger sig på det man kan/vet hur det fungerar.....även om orsaken troligen ligger någon annan stans... :klia:

Min personliga fundering.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Holger

#7 » 20:46:39, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att det då bara är MYCKET få som kan komma med förslag på åtgärd, för då får ju uteslutande absoluta experter komma med råd och åtgärder.

Kanske ser det fel, men Maskinisten var egentligen tänkt att vara öppen för alla att hjälpa alla.
Om det nu är ett så stort problem att flera kommer med förslag på åtgärd så går ju hela idén förlorad.

Det som Andreas och Magnus nämner får naturligvis inte hända. Att bra förslag går förlorade i svammel eller att förslag på åtgärder bemöts rabiat. Bägge saker är helt fel.

Men om jag ser att någon har problem och känner igen problemet/felet, varför ska jag då inte tipsa om hur jag löste det? Även om jag inte är en expert.

Vi kanske bord införa plus- och minuspunkter. Dvs man ger ett inlägg plus-poäng om man som expert kan stödja ett lösningsförslag och minuspoäng om man helt utesluter och förkastar ett förslag. Ju mer minuspoäng ett förslag/inlägg har desto ljusgråare blir texten. Det kräver naturligtvis en begrundning. Jag trodde faktiskt att Gilla-funktionen skulle ha den verkan.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#8 » 20:47:38, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ber er bara att hålla denna tråd saklig eftersom vi ALDRIG kan göra alla nöjda (det kan ingen online). Vi kan bara försöka närma oss den ultimata lösningen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

63an

#9 » 20:54:29, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir faktiskt lättare om man direkt får vissa uppgifter som: Hur länge har man varit ägare/ när uppstod fel/ omständigheter/ eller kommer maskinen direkt från Blocket men naturligtvis finns frågor som inte behöver räknas in kategoriskt...Finns inget tråkigare än att man måste dra ur folk enkla uppgifter_--_ jo att de inte skriver verksamhetsområdet på ett ungefär är tråkigare :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#10 » 20:55:11, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många gånger så är det ju så att:
"som man frågar får man svar"

Jag svarade en gång på hur man bör gå tillväga med att rengöra tank och förgasare på B&S. Det genererade åsikter...
Nu känns det som om denna sträng är riktad med hänvisning till ny B&S sträng om förgasartrassel... TS i den strängen har till slut beskrivit att tanken -inte- gjorts ren på den nivå som man måste när man har med B&S att göra...
Detta med att metodiskt och målmedvetet gå igenom för att både analysera och utesluta för att till sist nå en hållbart säker slutsats är något som inte premieras i vårat samhälle, så att vänta sig att få med oss alla i detta sätt att tänka och handla kan ses lite orimligt...

I jämförelse kan jag nämna att under mina ca 27 år inom medicin så har jag aldrig någonsin sett en enda korrekt medicinsk utredning på någon patient varesig gällande klinisk undersökning, lab-analyser, eller radiologiska undersökningar. Allt jag sett är mer, eller mindre, kvalificerade -gissningar- , antagande och tro. Nu i somras hade jag en som fått antibiotika mot överkänslighet för kvalster (= sänker kroppens immunförsvar och ökar därmed den allergiska reaktionen av första försvaret i immunsystemet = synnerligen korkad åtgärd!).
Ska det vara så in i ... svårt att ta ett lab-prov och invänta lab-svar innan man administrerar läkemedel för icke livshotande åkomma?!

Ser samma sorts tankesätt bland "skruvande". Man ränner iväg och köper reservdelar -innan- man vet vad som är trasigt.


Den icke fullständiga rengöringen av tanken kan liknas vid hur sjukvården ser på renlighet... de blir också synnerligen förvånade och förfärade när de upptäcker att bakterier och virus finns, och att dessa dessutom kan smitta... Dr Ignaz Semmelweis beskrev detta i en mycket bra studie kring 1842 (står 1847 i Wikipedia men det är inte korrekt), så det är ingen nyhet, men dagens medicinska personal har inte läst avhandlingen utan vad som skrivits om den... Så nu (2014) kom det en studie från Salgrenska Sjukhuset där man kunnat konstatera att det frodas bakterier och virus i dammet och smutsen i sjukhuset - man presenterar det som en upptäckt?!... 170 år gammal kunskap...

Liknelsen med B&S tanken är den - om det inte görs ordentligt rent, då är det fortfarande smutsigt - å då kommer problemet åter!



++++++++++++++++++++++++++++++++
Inser att jag kanske skall anknyta till denna tråds grundfråga - gissningar och hugskott istället för sakliga kommentarer.
Alla gör så gott de kan - man får inte bli arg på varandra för man har olika uppfattning och erfarenheter.
Jag har också fått min del av kommentarer som TS vänder sig emot. Jag väljer att se dessa som skrivna med glimten i ögat, och/eller i ärligt uppsåt av välmening.

Som frågeställare har -jag- ju ett eget ansvar också! Om jag inte kan ett skvatt om det jag frågar, så måste jag ju vara än mer på -min- vakt gällande de svar jag får. Är svaren rimliga eller inte? Förstår jag vad de svarande söker hjälpa mig med? Har jag gett helt korrekt/adekvat information så de som läser kan förstå vad jag önskar hjälp med? osv

OM man nu stöter på synnerligen besynnerliga kommentarer har vi två helt fantastiska möjligheter:
- meddela moderator
eller ännu hellre
- skicka ett PM till inläggsförfattaren :)

:shake_hands:
:bira:
Senast redigerad av dc_lindberg 21:19:07, 12-09-2014, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#11 » 21:12:03, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metodiskt... "alla" tycker att metodiskt är tråkigt, kostsamt, tidsödande, "alla" vill ha en genväg till lösningen på ett problem, och många tänker igenom situationen och ger attan i att skriva ett inlägg som skulle kunna hjälpa,

Det är upp till TS att vilja ha metodik, något annat finns inte, vi kanske ska fråga TS OM vi ska vara metodiska ? :) då är det solklart. vi måste prova det.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson (trådstartaren)

#12 » 21:13:14, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla ska naturligtvis kunna komma med idéer utan att de ska värderas på något vis, tror inte det är grundidén med ett forum och absolut inte här. Men att försöka tänka på hur man kan hjälpa TS mer konkret med problemet vore önskvärt. Om man som hjälpsam medlem tänker till lite på det aktuella problemet och ställer lite ledande frågor innan man kommer med förslag så tror jag att medlemsnyttan ökar när någon ställts inför ett marigt problem. Kanske man ska ställa någon fråga innan man ger ett förslag för att träffa mer rätt. Det är att mer metodiskt hjälpa TS lösa problemet tycker jag !
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#13 » 21:16:27, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klämmer du ner några viktiga hållhakar på hur du ser på en metodisk felsökning Leif ? .. så alla som vill hakar på samma lina.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#14 » 21:17:27, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vore en supportmall en väg till en lösning kanske? Ungefär som föreslagits lite högre upp i tråden.

Typ

Maskin:
Årsmodell:
Hur länge har du ägt maskinen:
Beskriv problemet:
När uppträdde problemet:
Vad har du hittills gjort för att åtgärda problemet:


Vad mer kan vara av vikt?

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

dc_lindberg

#15 » 21:21:21, 12-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder Holger, bilder.
En enda bild säger mer än ord någonsin kan göra.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se