Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Inbäddade filmer

10 inlägg • Sida 1 av 1
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

Loke (trådstartaren)

#1 » 02:06:41, 04-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett irriterande problem med att det tar allt för lång tid att öppna trådar där det ligger "inbäddade" filmer i inläggen.
Det verkar som filmen liksom ska laddas in före innan tråden går "till sig" så den blir klar för att läsas. I trådar där det finns många såna "färdiga" filmer tar det en pinsam lång tid att rulla ned inläggen då filmerna ska laddas in före. Är det så att filmen oavsett om man klickar/tittar på den laddas upp från youtube och det är därför det tar sån tid.
Jag drar mig numer många gånger för att öppna en tråd som jag vet det ligger inbäddade filmer i, dels för att jag kanske inte är intresserad av att titta på film just då eller i övrigt ointresserad av filmerna.

Går det inte lika bra att endast länka till filmerna på youtube och skita i inbäddningsfunktionen, Faktum är att jag i vart fall kollar mer ofta på filmerna om det är en vanlig länk att klicka på, då hamnar jag ju direkt på filmen på youtube och kan omedelbart backa om den inte verkar intressant.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Holger

#2 » 16:53:30, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte varför det blir segt hos dig.
Standard är ju att filmen inte laddar utan det visas bara en stillbild tills man klickar på uppspelningsknappen.
Jag ska läsa på lite hos YT!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Loke (trådstartaren)

#3 » 19:57:13, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag roade mig med att räkna sekunderna det tar för mig att öppna tråden "Roliga filmsnuttar endast i denna tråd!"
Det tog mig 47 sekunder från det jag klickade på trådrubriken tills tråden hade laddat färdigt, horribelt eller hur.

Men jag ska även tillägga att problemet verkar inte uppstå på grund av att det finns inbäddade filmer i tråden utan detta fenomen verkar uppkomma när det finns inbäddade filmer på själva sidan som laddas in. Tex så går det blixtrande, (nåja) fort att ladda in sista sidan i den här tråden "Sevärda och andra intressanta filmsnuttar endast i denna tråd. då det inte finns någon inbäddad film på den sidan (sid 52) i skrivande stund. Däremot så tar det 27 sekunder att ladda in den näst sista sidan (sid 51) genom att det finns inbäddade där.


Holger skrev:Standard är ju att filmen inte laddar utan det visas bara en stillbild tills man klickar på uppspelningsknappen.

Det är inte så att filmerna kör igång utan det blir som du skriver en stillbild med en "startpil" mitt på bilden, men det tar trots det en väldig tid innan denna stillbild kommer fram. Först blir det en hel svart bild, sen läggs "startpilen" till, sen kommer stillbilden en bråkdel av en sekund sen helsvart bild en stund, sen dyker den "färdiga" stillbilden fram, är det då många inbäddade filmer på sidan tar det en jäkla tid.
Alla filmer blir "klar" ungefär samtidigt men ju fler filmer ju längre tid.

Även vissa bilder och bildserier här på Maskinisten kan det ta en liten stund att ladda in, inte direkt så att det är något större problem men det uppför sig ungefär som på den gamla modemtiden, det märkliga är att andra inlägg med bilder kan komma direkt även under samma session.

Har ADSL snabbaste och jag har inga problem att titta på filmer tex på Youtube, dom startar direkt och rullar på obehindrat.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Får även ett felmeddelande då och då (ganska ofta), inbillar mig att detta kommer när någon skickat ett nytt inlägg då Maskinisten uppdaterar sig själv här hos mig. Meddelandet är "Utgånget dokument" lite text och "försök igen" sen ytterligare en ruta med denna text:
"För att visa sidan måste Firefox skicka information som kommer att upprepa en tidigare utförd åtgärd (såsom en sökning eller beställningsbekräftelse)." samt två knappar "skicka igen" och "avbryt"

Använder mig av Firefox, det märkliga är att det endast är här på Maskinisten som ovan nämnda problem visar sig.

Tänkte att denna info kunde vara bra att ta del av när du funderar om detta går att lösa.



Loke
Senast redigerad av Loke 20:40:56, 05-01-2015, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

ja-bond77

#4 » 20:33:47, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Loke (trådstartaren)

#5 » 20:48:51, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Tog fem sekunder för mig med chrome:
Roliga filmsnuttar endast i denna tråd! (ej andra filmklipp här tack!)


Men jag har ju bytt från Chrome till Firefox för att Chrome jävlades till bristningsränsen. Firefox funkade klockrent till en början men nu har det hållit på att trilskas ett tag, det märkliga är som jag nämnde att det är endast här på Maskinisten det är problem.
Något är det som spökar, något som har med Maskinisten att göra, det måste rimligen vara så kan man tycka då det endast är här som det strular.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Holger

#6 » 20:53:33, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kommer från och med nästa mjukvaru-uppdatering att hålla tillbaka lite på alla modifieringar som begärs i mjukvarans core-kod. Vi kommer till en början att endast lägga till så kallade extensions (ny teknik i denna mjukvaran) som ej medför ändringar på core-koden. Jag har lite misstanken att det är alla anpassningar som gör att några (inte alla) på grund av kombinationen OS/webbläsare/dator får svårigheter att surfa här. Och det ska vi lösa!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Towil

#7 » 20:58:05, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Firefox sidan laddar på 2 sek för mig med svarta rutor där filmen skall vara. Sedan laddas filmerna allt eftersom under några sekunder.

Vad får du för hastighet här?
http://www.bredbandskollen.se/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

bm1113

#8 » 22:13:49, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar 3 sec att ladda sidan för mig att ladda nämnda sida sen är det drygt 10 till innan filmerna är synliga med vårat ADSL på 17mbit ned och 2,47 upp och FF
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Loke (trådstartaren)

#9 » 23:05:34, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Firefox sidan laddar på 2 sek för mig med svarta rutor där filmen skall vara. Sedan laddas filmerna allt eftersom under några sekunder.

Vad får du för hastighet här?
http://www.bredbandskollen.se/


Dåligt på gränsen "duger", 17,72 resp 1,79. Men nu är jag inte säker på vilket abonnemang vi har, det är kärringen som håller i detta men jag vet i alla fall så pass att vi uppdaterat abonemmanget, men när det var vet jag inte heller.

Nu har jag tömt caschen på både Firefox och Chrome och testkört med chrome och då kan jag titta på inläggen och rulla ned/upp sidan under tiden filmerna laddas in, funkar väl hjälpligt i alla fall. Får väl se hur länge det går innan det dyker upp nåt meddelande mellan musklickningarna.
Däremot uppför sig Firefox som tidigare, dvs det går inte att rulla sidan som folk innan alla filmerna är "klara". Så nu kör vi med Chrome ett tag så får vi se hur det utvecklar sig.

Som jag nämnt tidigare så är det ju lite märkligt att det är endast på Maskinisten som det jäklas, men det kan ju kanske bero på det Holger nämner och förhoppningsvis blir det bättre i framtiden. Det hör till saken att problemen med de här meddelandena och laggningarna i tid och otid uppkom efter uppdateringen av forumet, Först var det Chrome som började jäklas och det visade sig då att det inte var bara jag som hade dessa probsen. Hur som helst så följde jag råden och bytte till Firefox som till en början fungerade klockrent men efter någon månads användning började visa tendenser till vrånghet för att sen öka, kulmen kom nog strax före jul då det vissa dagar gick väldigt segt. Det är även konstigt att "felen" inte är konstanta, vissa dagar rullar det på utav hejsan för att dagen därpå vrånga sig mellan varje trådöppning. Det har inte heller spelat någon roll om jag tömt cachen eller inte, det har varit lika lynnigt trots detta.

Jaja, nu kör vi som sagt var Chrome och ser framtiden med tillförsikt.

Kom på att jag glömt att åter ifrågasätta vitsen med inbäddade filmer i inläggen, jag som sitter med en riktig dator klickar lika gärna på en direktlänk till filmen. Men om inbäddade är till fördel för tex kakelplattsanvändare så är ju givetvis detta okej, men om det endast är frågan om "bara för att" måste jag faktiskt ge tummen ned för en gångs skull. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Towil

#10 » 23:46:34, 05-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se