MekJan skrev:Jo nu har även jag sträckläst den här tråden och en sak kan jag säga de största problemen är att skolorna inte prioriterar skrivning ,stavning, satsbyggnad . Gick i skolan på 60-talet och vi hade bla. välskrivning som ämne ändå skriver jag illa om man jämför äldre generationer men har full förståelse om någon har dyslexsi tyvärr är det så att samhället kräver mer dokumentation men inte ställer upp på att lära nästa generation ett bra skriftspråk.
AlexK skrev:....Elever idag lär sig nämligen ord snarare än att lära sig ljuda ord, av vad jag förstått dock inte på samma sätt som jag fick men det är nog lite överkurs för en som inte har svåigheter med läsning....
Brynjar skrev:Er du lærer Jørgen? Eller har du gått på skolen nylig?
Du husker jo skolelæringensom godt,hvertfall bedre enn meg. Mange minner kom fram,og det der med lydingfikk jeg aldri til heller...
Michael Meier skrev:AlexK skrev:....Elever idag lär sig nämligen ord snarare än att lära sig ljuda ord, av vad jag förstått dock inte på samma sätt som jag fick men det är nog lite överkurs för en som inte har svåigheter med läsning....
Ork du förklara mera om detta, Alex ?
AlexK skrev:[
... Man lär sig knep för att ta genvägar istället så det inte märks
jörgen.ottosson skrev:AlexK skrev:[
... Man lär sig knep för att ta genvägar istället så det inte märks
En fint jag gjorde själv, på gymnasiet, var att välja "svåraste" engelska kursen. (det fans 4 nivåer att välja på beroende på hur man tykte man låg till...)....funkade kanon ....det antogs per automatik att alla på kursen kunde stava och kunde all "teoretisk gramatik" så detta kollades aldrig på proven.....har aldrig haft så bra betyg i något språkämne.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst