Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Särskrivning, de, dem, det, dom osv...

237 inlägg • Sida 15 av 16
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

MekJan

#211 » 23:36:28, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo nu har även jag sträckläst den här tråden och en sak kan jag säga de största problemen är att skolorna inte prioriterar skrivning ,stavning, satsbyggnad . Gick i skolan på 60-talet och vi hade bla. välskrivning som ämne ändå skriver jag illa om man jämför äldre generationer men har full förståelse om någon har dyslexsi tyvärr är det så att samhället kräver mer dokumentation men inte ställer upp på att lära nästa generation ett bra skriftspråk.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark



VonRon

#212 » 23:49:17, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att språkliga frågor kan vara intressanta att diskutera och inte helt oviktiga heller för den delen. Själv satt jag nyss och googlade lite på användandet av, de, dem och dom. Fanns en del intressant att läsa om det som man inte tänkt på tidigare. Det finns en del saker som man läser ofta som jag tycker är fel men troligtvis så är det väl bara så att språket utvecklas hela tiden och man vill nog helst att att språket ska vara ganska oförändrat. Alltså så som det var när man lärde sig det en gång.
Senast redigerad av VonRon 23:52:11, 05-04-2012, redigerad totalt 1 gång.
VonRon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:23:35, 10-10-2010
Ort: Karlskogatrakten
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema V7F9

Brynjar

#213 » 01:09:45, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå leste jeg et svensk ord her inne jeg lo av.....rattfylleri..... :lmao:
Mulig jeg er overtrøtt nåå og burde sove men jeg lo meg nesten av soffan :lmao:

Nei god natt folkens!! :wave:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

AlexK

#214 » 21:58:09, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Jo nu har även jag sträckläst den här tråden och en sak kan jag säga de största problemen är att skolorna inte prioriterar skrivning ,stavning, satsbyggnad . Gick i skolan på 60-talet och vi hade bla. välskrivning som ämne ändå skriver jag illa om man jämför äldre generationer men har full förståelse om någon har dyslexsi tyvärr är det så att samhället kräver mer dokumentation men inte ställer upp på att lära nästa generation ett bra skriftspråk.


Kan inte säga så mycket bra om den skolan jag gick i, det gjorde klasserna bara större och större med färre och färre lärare. Vi var 3 årskullar i en och samam klass i de tre första åren och det ställde till mycket. Men svenska det fick jag mycket av!

I och med min dyslexi så fick jag 4-6h extra svenska undervisning varje vecka i 6 år, och det är de inte många skolor som kan skryta om idag. Dock var det värsta jag visste, svenska och extra hjälp för man kände sig som ett pucko hela skolgången :mad:

Föresten tror jag den extraläraren fick sluta när jag började högstadiet för att de inte fanns pengar vilket är en helt fel besparing, vi elever fick även börja städa skolan för att de skulle kunna dra in en städar tjänst, men det är något helt annat :skriva:

Tyvärr innebar ju den extra träningen att jag missade en massa andra ämnen som NO (geografi mm, vilket var mitt favo ämne), engelska (som jag också gillade) m.m.

Men ja det går utför med skolorna, lärarna har ingen makt idag och eleverna kan göra som de vill. Det ska inte vara aga men om en lärare känner sig hotad eller om en elev är stökig så ska läraren ha rätt att kasta ut dessa och stänga av dem från skolan. Känner sig en lärare hotad ska denna också ha rätt att försvara sig, vilket inte tycks vara en självklarhet idag.

Dessa enkla knep hade gjort stora framsteg hos eleverna!

Och sedan ska maten förbättras, dålig mat = dålig koncetration!! :slag:
Fast det är nog lite väl :off_topic:

Men till poängen är, jag håller med dig! Fast den var nog lite frånvarande i babblet ovan :lmao:

Dock finns det saker som har blivit bättre i dagens skolor. Sättet man lär sig läsa har radikalt ändrats från när jag skulle börja lära mig läsa, de lär sig idag läsa på det sättet jag fick lära mig efter det konstaterats att jag inte kunde lära mig läsa på det vanliga sättet, genom att ljuda, vilket jag fortfarande har extrema svårigheter än idag att göra.

Elever idag lär sig nämligen ord snarare än att lära sig ljuda ord, av vad jag förstått dock inte på samma sätt som jag fick men det är nog lite överkurs för en som inte har svåigheter med läsning :lmao:
Senast redigerad av AlexK 22:06:15, 06-04-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

Michael Meier

#215 » 08:38:18, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

AlexK skrev:....Elever idag lär sig nämligen ord snarare än att lära sig ljuda ord, av vad jag förstått dock inte på samma sätt som jag fick men det är nog lite överkurs för en som inte har svåigheter med läsning....


Ork du förklara mera om detta, Alex ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jörgen.ottosson

#216 » 09:51:39, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om jag inte är rätt person att tala om, läs metoder.....

Så vad jag för stått så är de vanliga Ljudning - man ska forma orden utifrån de ljud som bokstäverna ger för att forma orden, och följaktligen kunna läsa vad som står skrivet.... en metod som jag inte riktigt förstått mig på, efter som ett A alltid är ett A och inget ljud... :klia:...för utom A.... men det var den metod som användes i skolan. ( jag sket i det och läste ändå vad som stod skrivet....det har jag aldrig haft något problem med.)

Och så har vi hela-ords-metoden : där bokstäverna formar ett ord, och man lär sig känna igen ordet (formen av ordet) och inte de individuella bokstäverna. ( detta likan mera det sätt jag läser på) men är inget som lärdes ut i skolan....när jag gick där i alla fall.

....det som kan vara lite problem är ord som står ensamma, alltså inte i en mening. Detta efter som jag till viss del "gissar" vad som står, utifrån det jag redan läst.

Några exempel på ord som ser lika ut ( från Engelska, bara för att det var enklare att komma på just för tillfället.)

choose - välja

shoes - skor

cause -orsak

De två första ser lika ut, men är inte så svåra att skilja på i en mening....efter som det ena är ett substantiv, en sak =skor. Medan det andra är ett verb, nått man gör = välja

...Varför har jag då med det tredje, jo det innehåller i stort sätt samma bokstäver, men har en stor skillnad i form. stapeln som sticker upp saknas = h

( nu får jag garanterat ducka.....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Brynjar

#217 » 10:05:14, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er du lærer Jørgen? Eller har du gått på skolen nylig? :mrgreen:
Du husker jo skolelæringensom godt,hvertfall bedre enn meg. :thumme: Mange minner kom fram,og det der med lydingfikk jeg aldri til heller... :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

jörgen.ottosson

#218 » 10:16:16, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar skrev:Er du lærer Jørgen? Eller har du gått på skolen nylig? :mrgreen:
Du husker jo skolelæringensom godt,hvertfall bedre enn meg. :thumme: Mange minner kom fram,og det der med lydingfikk jeg aldri til heller... :grin:


Nej, maskiningenjör...har sluppit gramatik i flera desenier nu....men har lätt att komma i håg vissa saker: :grin:

Snabbkurs i gramatik:
Substantiv är ord som man
kan sätta ”fan” eller ”jävel”
efter (klockfan, flaskjävel).

Verb är ord som man kan
sätta ”utav bara fan” eller
”utav bara helvete” efter
(drack utav bara helvete).

Adjektiv är ord man kan
sätta ”skit” eller ”as” framför
(skitbra, asful).
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Brynjar

#219 » 10:21:44, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:lmao: Jaja du.....slik var det! Slik lærte vi det i skolen,bare med andre ord-eksempel :mrgreen:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

AlexK

#220 » 19:57:46, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
AlexK skrev:....Elever idag lär sig nämligen ord snarare än att lära sig ljuda ord, av vad jag förstått dock inte på samma sätt som jag fick men det är nog lite överkurs för en som inte har svåigheter med läsning....


Ork du förklara mera om detta, Alex ?


Precis som jörgen förklarade, men det är ju ingen som läser så normalt, man läser ju orden genom att känna igen men när man lärde sig läsa så skulle man ljuda och det funkade för alla i klassen förutom mig så jag fick sitta framför en dator 4-6h i veckan där ett ord kom långsamt och då läste hjälpläraren vad detta ord var, sedan gick det snabbare och snabbare och så fick jag säga det ordet högt varje gång typ och så höll det på i 6 år. Och nu kan jag läsa men jag får ju lite problem när det kommer ord man inte känner igen ordet, då tar det extra tid att debugga ordet.

Min hjärna tänker ju bara i bilder, allt är en bild för mig, även text som oftast då är en mening som jag sett i en bok t.ex. då ser jag den boken med den raden med text och det runt om boken som ögonen reagerade på, eller en svart tavla och delar av klassrummet och så vidare :)

Sedan skriver jag av princip inte med papper och penna om det inte är av yttersta vikt, då det yttrar sig i att det blir fel bokstav ofta, även om jag vet exakt hur det stavas så blir det inte rätt följd och så vidare. Skulle jag skriva mitt namn flera ggr på ett A4 så hade det inte stått samma på dessa rader utan namnet hade blitt tillexempel Alexandr Aleander osv.

Detta är nog det jobbigaste då inte alla myndigheter godkänner eller tillhandahåller elektroniska dokument så jag kan skriva detta på datorn, vilket jag blir förbannad på :hotar2:

Sen är det en omöjlighet att se vad det står som oftast, inte alltid jag själv kan tyda vad det står så oftast så är det bara onödig tid att ta fram ett papper och en penna :lmao:

Och jörgen, äskar dina förlaringar på ord formerna :lmao:

En liten rolig grej är att jag flertalet ggr fått höga betyg på bokrecensioner på böcker jag aldrig läst (och nej jag fuskade inte med internet :razz: ) :thummar:

Har endast läst en svensk bok i mitt liv och det var en liten en när jag gick en ky utbildning till produktionstekniker. Eftersom jag aldrig någonsin berättade för någon att jag hade svårigheter med att läsa och skriva så visste inte läraren på den KY utbildningen om att jag hade dessa svårigheter men då hon själv hade en son med samma svårigheter så såg hon det direkt, då hon lagt fram ett bord med böcker och alla sprang fram för att välja en intressant bok, jag stod kvar och såg skräckslagen ut :lmao:

Det resulterade i att jag fick en liten bok med tillhörande film vilket gjorde att jag klarade den uppgiften.

Online är faktist ända stället jag någonsin berättar om mina problem, och denna lärare eftersom hon frågade annars finns det ingen som vet om det, inte ens på nuvarande jobbet vet de om det. Man lär sig knep för att ta genvägar istället så det inte märks :grin:
Senast redigerad av AlexK 20:22:56, 07-04-2012, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

MekJan

#221 » 20:20:34, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha du Alex då har du nåt som jag kan vara avundsjuk på ibland ,fotografiskt minne. Så sträck på dig där har du nåt som är en fördel många gånger själv får man vara glad om man kommer ihåg några detaljer.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

AlexK

#222 » 20:26:03, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det klassas som fotografiskt minne, då vad jag förstått är att en person med fotografiskt minne aldrig glömmer och jag glömmer hela tiden.

Det som jag har svårt att förstå hur någon kommer ihåg eller "ser" minnen om det inte är i bilder, men det är svårt att tänka sig in i när alla ens minnen är i bilder om det nu itne bara är en definitionsfråga hur man tolkar ett minne :???:

Kanske snarare är definitionen hur man uppfattar ett minne snarare än en skillnad i hur man minns :eek:
Senast redigerad av AlexK 20:32:58, 07-04-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

jörgen.ottosson

#223 » 20:40:58, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

AlexK skrev:[
... Man lär sig knep för att ta genvägar istället så det inte märks :grin:


En fint jag gjorde själv, på gymnasiet, var att välja "svåraste" engelska kursen. (det fans 4 nivåer att välja på beroende på hur man tykte man låg till...)....funkade kanon :grin: ....det antogs per automatik att alla på kursen kunde stava och kunde all "teoretisk gramatik" så detta kollades aldrig på proven.....har aldrig haft så bra betyg i något språkämne. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AlexK

#224 » 21:09:32, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
AlexK skrev:[
... Man lär sig knep för att ta genvägar istället så det inte märks :grin:


En fint jag gjorde själv, på gymnasiet, var att välja "svåraste" engelska kursen. (det fans 4 nivåer att välja på beroende på hur man tykte man låg till...)....funkade kanon :grin: ....det antogs per automatik att alla på kursen kunde stava och kunde all "teoretisk gramatik" så detta kollades aldrig på proven.....har aldrig haft så bra betyg i något språkämne. :grin:


Haha ja man får ta vara på alla chanser man får :D
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

Robban_C

#225 » 21:09:35, 07-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alex, kan glädja med att du skriver VÄLDIGT bra! Stavning, grammatik, meningsbyggnad med mer, allt är kanon! Man kan nästan tro att dom där extratimmarna gjorde nytta. :thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se