Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtÖnskemål/Feedback

Särskrivning, de, dem, det, dom osv...

237 inlägg • Sida 14 av 16
Saknar du en speciell funktion eller fil? Fråga här ...

ja-bond77

#196 » 07:41:28, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder "..." mest för att indikera en fortsättning på föregående mening men jag är för lat för att skriva ut den och den är i det närmaste självklar så läsaren får tänka lite själv emellanåt mellan raderna. :mrgreen: Och jo, det är knappast helt korrekt men jag har ju sagt att jag är lat... :vissla:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Mats i Myrhult

#197 » 07:59:57, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten kommentar L-G, en benämning som"en 740:a" är obestämd form på exempelvis en Volvo. Benämningen "740in" är ett annat, förmodligen mindre korrekt sätt att skriva "740:n", som är bestämd form och handlar om en specifik bil. Men vi hörande säger 740in, fast vi borde skriva 740:n. :thumme:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

LeifAndersson

#198 » 09:06:08, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite frågande inför hela problematiken, vad jag vet har inte detta forum som mål och mening att vi ska granska och kritisera medlemmarnas kunskaper i språket. Och att det ska vara av största vikt att bemöda sig om att uttrycka sig grammatiskt rätt i första hand, och underförstått då att innehållet i inlägget är mindre viktigt?
Eller det kanske är lämpligare att kontakta en frågeställare via PM. för att inte väcka anstöt med felaktiga formuleringar bland språkvetarna.
Om det är en allmän uppfattning att detta med språkbruket är så viktigt, är inte detta en plats där jag känner att jag hör hemma och får söka mig till något där individen får vara sig själv utan att kritiseras. :(

Leif.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Brynjar

#199 » 09:15:07, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Blir lite frågande inför hela problematiken, vad jag vet har inte detta forum som mål och mening att vi ska granska och kritisera medlemmarnas kunskaper i språket. Och att det ska vara av största vikt att bemöda sig om att uttrycka sig grammatiskt rätt i första hand, och underförstått då att innehållet i inlägget är mindre viktigt?
Eller det kanske är lämpligare att kontakta en frågeställare via PM. för att inte väcka anstöt med felaktiga formuleringar bland språkvetarna.
Om det är en allmän uppfattning att detta med språkbruket är så viktigt, är inte detta en plats där jag känner att jag hör hemma och får söka mig till något där individen får vara sig själv utan att kritiseras. :(

Leif.


Nei. det er det jeg har prøvd å få fram hele tiden.... Innholdet er viktigere enn gramatikk-kunnskapene. Forumet har ikke noen rettskrivingsregler,bare "gjør-så-godt-du-kan-regel" liksom.

Tror ikke det var ment som kritikk Leif,bare han som vil påpeke et poeng. Hvis dette forumet skal bli stivt på gramatikk,så er ikke dette noe for meg heller. Men slik blir det ikke.

Jeg har hele tiden sagt,slutt og kritisere og krangle over komma feil og bagatelller. Ikke alle har syn for rettskriving,og det det ender med at disse vegrer seg for å skrive til slutt.... Innholdet som er viktig.

Michael Meier skrev:
Lars-Gunnar Åström skrev:.... Han gjorde…..Så fick jag en klubba i huvudet. För många punkter när man skriver….betyder en fortsättning väntas på samma tema. Det blir liksom en konstpaus. Blir det en annan fortsättning skall det vara punkt före....


Brynjar skrev:....Leste innlegget ditt...og jeg fostår hva du mener. Men jeg fikk ikke helt med meg hva du mente med setningen over......



(....) Det blir liksom en konstpaus = Det er liksom en kunst pause (....) indikerer kunstnerisk pause.

L-G beskriver/ ger exempel på en art pause.

Och jaa :smile: det var svårt att läsa och förstå även för mei.

Ja den forsto jeg...men det var ikke den setningen jeg siterte :wink:
Se på mitt forrige innlegg..... :grin:
Senast redigerad av Brynjar 09:19:38, 05-04-2012, redigerad totalt 1 gång.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

bearclow

#200 » 11:01:19, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktigaste ändå på ett forum som detta är väl tonen/attityden och innehållet på inläggen, inte det grammatiska. Sen blir man nog efter hand kanske lite bättre på att uttrycka sig i text ju mera man skriver och det är positivt.

Man hoppas att någon som sitter inne med bra lösningar eller svar på frågor i olika trådar inte drar sig för att svara för rädsla av att bli påhoppade pga stavning mm.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

Michael Meier

#201 » 12:59:44, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar skrev:....Se på mitt forrige innlegg..... :grin:


*tittar på forrige inlägg* :uupps: :big_eyes: Þá er það að nota "o" í stað "og" ekkert notað nema fyrir

Äsch, som du sade, ta de me L-G, Brynjar, Ja står över :smile:


LeifAndersson skrev:Blir lite frågande inför hela problematiken,....


Problematiken är att vissa av oss är mye intressert av språk, språkbildning och hur det skrivs, hur regelverket ser ut, det som vi har fått lärt oss via skolan och arbetslivet ( och övriga kommunikationer människor emellan)

vethunger... nyfikenhet, jag vill kunna ha möjlighet att uttrycka mei så att den jag prat med förstår utan tolk.

svenskaste språket är skitjobbigt när andra språk redan finns, då få vända på hela meningen för att kunna göra sei förstådd här.

Som Rille till exempel, varför ska han vara osäker på hur Dom och Dem används? jag säger dåm, och kan fortfarande inte stava till cyckle utan problem och varför lärs det ut i sjuttio år, att tyska ü uttalas y här ?? när det ska uttalas u, alltså lärarna har blivit lärda felaktigt.



Mycket trevligt att L-G vill och orkar delge oss dessa små hemligheter i språket.

Göte var en Pöt eller Goethe var en Poet... Johann Wolfgang von Goethe
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#202 » 15:33:27, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bara är intresserad av att diskutera språkets användning, tycker jag inte det är rätt plats i önskemål / feedback.
Om man bara vill klargöra sina åsikter om språkbehandling i största allmänhet, vore det lämpligare med en tråd i Snick- Snack för de som är intresserad av ämnet.
I önskemål / feedback kan det inte tolkas som annat än kritik mot andra användares språkbruk.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AlexK

#203 » 15:56:18, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar skrev:
AlexK skrev::Skön typ den där med utombordaren! :D


Hva er det?? :grin:


Länken du skicka av en youtubefilm ;)
Användarvisningsbild
AlexK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:16, 23-05-2010
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Min dröm: Huddig

Truk

#204 » 15:56:34, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Blir lite frågande inför hela problematiken, vad jag vet har inte detta forum som mål och mening att vi ska granska och kritisera medlemmarnas kunskaper i språket. Och att det ska vara av största vikt att bemöda sig om att uttrycka sig grammatiskt rätt i första hand, och underförstått då att innehållet i inlägget är mindre viktigt?
Eller det kanske är lämpligare att kontakta en frågeställare via PM. för att inte väcka anstöt med felaktiga formuleringar bland språkvetarna.
Om det är en allmän uppfattning att detta med språkbruket är så viktigt, är inte detta en plats där jag känner att jag hör hemma och får söka mig till något där individen får vara sig själv utan att kritiseras. :(

Leif.


bearclow skrev:Det viktigaste ändå på ett forum som detta är väl tonen/attityden och innehållet på inläggen, inte det grammatiska. Sen blir man nog efter hand kanske lite bättre på att uttrycka sig i text ju mera man skriver och det är positivt.

Man hoppas att någon som sitter inne med bra lösningar eller svar på frågor i olika trådar inte drar sig för att svara för rädsla av att bli påhoppade pga stavning mm.


Många poäng där :thummar: :thummar: :thummar:
I förstaud vöre hä skul gå då i såg vöre hä gick
Användarvisningsbild
Truk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:26, 24-10-2008
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 218

jörgen.ottosson

#205 » 17:15:26, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del av problematiken (för mig i alla fall...) är att språket består av "tre språk" som har olika ljud, ord och sätt att uttrycka sig på.

* Ett talat riksspråk.
* Ett skrivet riksspråk.
* En dialekt. (eller kanske flera :klia: )

Blandar man då sedan in att, beroende på situationen, så väljer man dessutom olika former av satsbyggnad och synonymer, så blir det än mindre tydligt vad som är rätt. :grin:

Ska man också blanda in olika sätt att säga samma sak, val av ord och meningsbyggnad, så blir det en röra. :grin:

Sen kun man ju säg mytch, på fler sätt än ett. Å då vale in viller å lägg ola rätt. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Brynjar

#206 » 18:33:58, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:*tittar på forrige inlägg* :uupps: :big_eyes: Þá er það að nota "o" í stað "og" ekkert notað nema fyrir

Äsch, som du sade, ta de me L-G, Brynjar, Ja står över :smile:





Jeg lurte bare på hva han mente med setningen jeg siterte i inlegg 194.... Jeg forsto faktisk ikke med sikkerhet hva det betyr den han skrev :grin:
Men kan hende han svarer selv.......... :smile:


Anpassade citat-koden /Holger
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Torpöbo

#207 » 18:48:59, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta var den onödigast tråden jag läst på detta forum.
En persons förmåga att formulerar sig har inget med att göra hur smart, duktig eller skapande man är.
Detta forum skulle bli fattigare från både inlägg och medlemmar om man stängde ute folk som har svårt för att uttrycka sig i skrift.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

jörgen.ottosson

#208 » 19:28:05, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torpöbo skrev:Detta var den onödigast tråden jag läst på detta forum.
....


Det håller jag inte med om, man måste ju få diskutera.


Torpöbo skrev:....
En persons förmåga att formulerar sig har inget med att göra hur smart, duktig eller skapande man är.
Detta forum skulle bli fattigare från både inlägg och medlemmar om man stängde ute folk som har svårt för att uttrycka sig i skrift.


Där håller jag absolut med. Men jag uppfattar inte att syftet är att utesluta eller avskräcka personer att skriva., tvärt om.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Brynjar

#209 » 20:00:35, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldri vært snakk om å stenge ut folk..... For min del startet dette med at jeg synes det er unødvendig og krangle om at det mangler komma-tegn og punktum her å der.... For meg som er nordmann så er det værste å lese dialekt-svensk og slangord,for jeg aner ikke hva de betyr. DET synes jeg er viktigere enn punktum og kommafeil... :grin:Men jeg krever ingenting,hvordan folk skriver,jeg sier min mening bare.

Men..ja dette har jeg sagt og forklart før, så jeg orker ikke å skrive en gang til :grin:

.
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Lars-Gunnar Åström

#210 » 21:42:40, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brynjar skrev:
Lars-Gunnar Åström skrev:Detta säger jag för att ni skall få inspiration istället för att säga att vi som blir besvärad av inlägg inte behöver läsa dem eller lämna forumet. Det var överilat att skriva så. Lars-Gunnar :smile:


Hei Lars Gunnar. :smile:

Leste innlegget ditt...og jeg fostår hva du mener. Men jeg fikk ikke helt med meg hva du mente med setningen over......

Godt mulig jeg er treg men.. :smile:


Hej Brynjar!

Jag skrev nedanstående (Googleöversatt) till Norsk och hoppas att du förstår. Fråga annars.

Jeg sier dette slik at du vil finne inspirasjon i stedet for å si at vi som er plaget av innleggene ikke trenger å lese dem eller forlater forumet.. Det ble kjørt til skrive det.

Lars-Gunnar :smile:
Senast redigerad av Lars-Gunnar Åström 21:47:29, 05-04-2012, redigerad totalt 1 gång.
Volvofrälst är den som föredrar Volvo framför Scania
Volvo saved is he as prefer Volvo in front of Scania
Användarvisningsbild
Lars-Gunnar Åström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:16, 28-09-2006
Ort: Sundsvall


Återgå till Önskemål/Feedback

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se