Var det nÄgot helt annat du menade?Holger skrev: Holger @ SamlingstrÄdar
Den tillÄter inte mer Àn det som finns.
Allt annat (nytt/dÀrutöver) Àr custom/anpassat.
SamlingstrÄdar
- dc_lindberg
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm
BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv
Hittade mina ursprungliga inloggningar pÄ Maskinisten:
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08
Senaste besöket:
mÄn 10 dec 2007, 14:11 - Ort: Sthlm NV
Re: SamlingstrÄdar
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann 

- Stridis2
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: NordvÀstra SkÄne
Av ren nyfikenhet. En sak jag har funderat pÄ Àr vad som hÀnde, statistiskt sett, med Maskinisten nÀr FrÄgor-som-Àr-för-smÄ-trÄden stÀngdes. Kunde man se nÄgon skillnad i antal dagliga inlÀgg, och har det förÀndrats över tid? Personligen hade jag kÀnslan att det sjönk precis nÀr den stÀngdes men att det stigit igen, kanske inte upp till samma grad som innan men nÀrmare i alla fall.
Nu Àr jag mycket vÀl medveten om att en persons subjektiva kÀnsla kan vara mycket fel, framför allt eftersom jag inte följer alla underforum och alla trÄdar, men vore spÀnnande att veta.
Nu Àr jag mycket vÀl medveten om att en persons subjektiva kÀnsla kan vara mycket fel, framför allt eftersom jag inte följer alla underforum och alla trÄdar, men vore spÀnnande att veta.
Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
- Holger
- Webmaster
- AnvÀndarens egna Àmnen
- ExpertomrÄde: Drift av forum
Det Àr ganska subjektivt.
Maskinisten ligger stadigt pÄ knappt under 10.000 inlÀgg per mÄnad.
Ingen trÄd har sÄ stort inflytande att man skulle mÀrka detta statistiskt. NÀr en trÄd stÀngs skapas genast nÄgra alternativtrÄdar för att hÄlla riktningen.
FrĂ„gorna och svaren blir inte fĂ€rre, de fördelas bara âbĂ€ttreâ.
Maskinisten ligger stadigt pÄ knappt under 10.000 inlÀgg per mÄnad.
Ingen trÄd har sÄ stort inflytande att man skulle mÀrka detta statistiskt. NÀr en trÄd stÀngs skapas genast nÄgra alternativtrÄdar för att hÄlla riktningen.
FrĂ„gorna och svaren blir inte fĂ€rre, de fördelas bara âbĂ€ttreâ.
- dc_lindberg
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Senaste besöket:
Senaste besöket:
Senaste besöket:
Att helhetsbilden skiljer sig sÄ frÄn det enskilda stickprovet!
MÄ hÄlla med Stridis2 i sin reaktion - det kÀndes som om det ledde till en klar uppbromsning.
10k inlÀgg per mÄnad?!
Gisses vilket tryck!
Hade jag fÄtt gissa hade jag gissat pÄ kring 1/10 av det.
DÄ Àr Maskinisten en uppskattad oas pÄ nÀtet!
MÄ hÄlla med Stridis2 i sin reaktion - det kÀndes som om det ledde till en klar uppbromsning.
10k inlÀgg per mÄnad?!
Gisses vilket tryck!
Hade jag fÄtt gissa hade jag gissat pÄ kring 1/10 av det.
DÄ Àr Maskinisten en uppskattad oas pÄ nÀtet!

-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Verkstadsmaskiner
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak) - Ort: Ărby
Jag hÄller helt med i detta, bÀttre med mÄnga smÄ trÄdar Àn en stor. SÄ jag har försökt dela upp mina frÄgor om olika saker (el, hydraulik, motor) i olika trÄdar.Holger skrev: Men: Ingen frÄga Àr för liten för en egen trÄd!
Problemet vi stÄr inför Àr att forumet har vÀxt sig mycket stort och vi fÄr in en MASSA trÀffar frÄn sökmotorerna.
Dessa allmÀna trÄdar med 300-500-500-eller-fler sidor Àr inget man vill lÀsa ikapp om man har hoppat över dem nÄgra dagar.
Det Àr i dessa samlingstrÄdar MYCKET svÄrt att hitta den information man kom hit för via sökmotorerna.
Ofta diskuteras/behandlas flera Àmnen parallellt och man mÄste leta ihop sammanhangen.
Men tydligen Àr det nÄgon moderator som inte hÄller med, alla trÄdar jag skriver slÄs samman till en trÄd av moderatorerna.

Detta gör mig lite förvirrad, faktiskt. Jag vet inte hur ni vill ha det, kanske ni kan förklara?
GÀller denna trÄd:
ManganÂŽs TD45KCE (i EL70), diverse problem
- Holger
- Webmaster
- AnvÀndarens egna Àmnen
- ExpertomrÄde: Drift av forum
Hej! Tack för Äterkopplingen! Ledsen att det blev motsÀgelsefullt!
Det Àr mycket svÄrt att göra rÀtt i alla lÀgen.
Kanske moderatorn tyckte att tvÄ trÄdar om samma maskin bör slÄs ihop, vilket var ok i den situationen. Sedan kom en tredje trÄd och mod tyckte, Àsch, jag slog ihop de tvÄ andra, dÄ lÀgger jag till den tredje ocksÄ. Det Àr dÄ svÄrt att komma ur den spiralen sedan.
Det Àr mycket svÄrt att göra rÀtt i alla lÀgen.
Kanske moderatorn tyckte att tvÄ trÄdar om samma maskin bör slÄs ihop, vilket var ok i den situationen. Sedan kom en tredje trÄd och mod tyckte, Àsch, jag slog ihop de tvÄ andra, dÄ lÀgger jag till den tredje ocksÄ. Det Àr dÄ svÄrt att komma ur den spiralen sedan.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Ja, frÄgorna som behandlades i trÄden fanns ju i de numera borttagna rubrikerna, sÄ nu fattar inte ens jag vad som stÄr dÀr.
Men sÄ hÀr dÄ. Jag kommer snart behöva lite allmÀn hjÀlp om hydrauliken pÄ den hÀr maskinen. Hur skall jag göra?
LÀgga en ny frÄga i den stora trÄden eller starta en ny trÄd i [TraktorgrÀvare/GrÀvlastare] Hydraulik. Eller kanske i [AllmÀnt] Hydraulik ?
Men sÄ hÀr dÄ. Jag kommer snart behöva lite allmÀn hjÀlp om hydrauliken pÄ den hÀr maskinen. Hur skall jag göra?
LÀgga en ny frÄga i den stora trÄden eller starta en ny trÄd i [TraktorgrÀvare/GrÀvlastare] Hydraulik. Eller kanske i [AllmÀnt] Hydraulik ?
- magloman
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011, Volvo BM T430
SolidWorks Pro - ExpertomrÄde: NÀtverk och servers
Skapa en ny trÄd men hÄll dig till Ànnet. NÀr du byter Àmne och diskuterar saker som finns i en annan trÄd blir det rörigt. DÄ fÄr vi tvÄ trÄdar med samma diskussion som i sin tur inte har rÀtt rubrik. Vi kan dela isÀr den stora trÄden till flera om du vill. Men ska det hÄlla i lÀngden sÄ gÀller det att försöka hÄlla sig till respektive Àmne sÄ gott det gÄr, annars faller systemet. DÄ kan man istÀllet ha en trÄd om maskinen.
Vi anammar bÄda lösningarna hÀr beroende pÄ hur vÀl man kan hÄlla sig till Àmnet.
Vi anammar bÄda lösningarna hÀr beroende pÄ hur vÀl man kan hÄlla sig till Àmnet.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- dc_lindberg
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Senaste besöket:
Senaste besöket:
Senaste besöket:
Hm... det Àr aldrig ens fel nÀr tvÄ trÀter...
VÀnd pÄ frÄgan ock.
NÀr vi skapar en trÄd, Àr dess rubrik tillrÀckligt precis och exakt för att meritera en egen trÄd om den stÀllda frÄgan?
En annan sak som dyker upp allt oftare, Àr att det hellre skapas en ny trÄd Àn att söka svar pÄ önskad frÄga i den enorma "bank" som Maskinisten utgör.
MÄnga (alla?) av mina trÄdar kanske inte heller Àr tillrÀckligt exakta i sina rubriker?
Jag har bett om, och fÄtt, korrigerade rubriker för att fÄ innehÄll och trÄd att bÀttre passa och, för att göra sökning av trÄd lÀttare, samt(!) öka trÀffsÀkerheten pÄ google nÀr nÄgon söker svar dÀr.
Visst, min trÄd om Baxi (slÀde till panna)... har... behov... av viss "styckning" (!); lika sÄ om VW T-4... de har... liksom... svÀllt... en aning...
=> givetvis Àr trÄdar som "spÄrar ur" i lÀngd och omfattning i behov av lite kirurgi
NÀr man tar sig tiden att söka efter svar pÄ frÄga man har, sÄ kan det ge oanade resultat med bredd och djup som bara Maskinister vet att Maskinisten -verkligen- besitter.
Det jag har misslyckats med sjÀlv, Àr hur att söka i "biblioteket"... PDF-filer, wrd-dock, mm ges spÀnnande namn, men dessa... gör den svÄra (=omöjliga) att hitta... (ja, jag Àr lika skyldig sjÀlv till felaktiga namn pÄ bifogade dokument! sÄ hÀr slÀngs det stora stenar i glashuset!)
Ser vi lite historiskt pÄ Maskinisten, sÄ ska vi vara nöjda och imponerade!
Vilken kunskapsbank som byggts upp!
Det Àr rena "guld gruvan" !
O detta med i princip bara ideella krafter(!)

VÀnd pÄ frÄgan ock.
NÀr vi skapar en trÄd, Àr dess rubrik tillrÀckligt precis och exakt för att meritera en egen trÄd om den stÀllda frÄgan?
En annan sak som dyker upp allt oftare, Àr att det hellre skapas en ny trÄd Àn att söka svar pÄ önskad frÄga i den enorma "bank" som Maskinisten utgör.
MÄnga (alla?) av mina trÄdar kanske inte heller Àr tillrÀckligt exakta i sina rubriker?
Jag har bett om, och fÄtt, korrigerade rubriker för att fÄ innehÄll och trÄd att bÀttre passa och, för att göra sökning av trÄd lÀttare, samt(!) öka trÀffsÀkerheten pÄ google nÀr nÄgon söker svar dÀr.
Visst, min trÄd om Baxi (slÀde till panna)... har... behov... av viss "styckning" (!); lika sÄ om VW T-4... de har... liksom... svÀllt... en aning...
=> givetvis Àr trÄdar som "spÄrar ur" i lÀngd och omfattning i behov av lite kirurgi

NÀr man tar sig tiden att söka efter svar pÄ frÄga man har, sÄ kan det ge oanade resultat med bredd och djup som bara Maskinister vet att Maskinisten -verkligen- besitter.
Det jag har misslyckats med sjÀlv, Àr hur att söka i "biblioteket"... PDF-filer, wrd-dock, mm ges spÀnnande namn, men dessa... gör den svÄra (=omöjliga) att hitta... (ja, jag Àr lika skyldig sjÀlv till felaktiga namn pÄ bifogade dokument! sÄ hÀr slÀngs det stora stenar i glashuset!)
Ser vi lite historiskt pÄ Maskinisten, sÄ ska vi vara nöjda och imponerade!
Vilken kunskapsbank som byggts upp!
Det Àr rena "guld gruvan" !
O detta med i princip bara ideella krafter(!)

-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Ofta blir det tillrÀckligt bra med en maskin=en trÄd för dÄ kopplar man ihop dei med bÄde maskinen och trÄden.
Det svÄra med mÄnga smÄ trÄdar om en och samma maskin, det Àr ohÄllbart, ofta komplexa fel och olika saker som pÄverkar, det gÄr knappt att hÄlla sei till en sak/ett fel utan att vingla ivÀg till andra saker.
Jag tycker att du ska prova med en trÄd om din maskin för det Àr lika mye ditt sÀtt att skriva, hur du handskas med problem osv, som den maskin du har vÄrdnaden om.
Det svÄra med mÄnga smÄ trÄdar om en och samma maskin, det Àr ohÄllbart, ofta komplexa fel och olika saker som pÄverkar, det gÄr knappt att hÄlla sei till en sak/ett fel utan att vingla ivÀg till andra saker.
Jag tycker att du ska prova med en trÄd om din maskin för det Àr lika mye ditt sÀtt att skriva, hur du handskas med problem osv, som den maskin du har vÄrdnaden om.
/Michael M
- bonnen513
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 sÄld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt pÄ is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900