Ett sorteringsverk är nog inte fel att ha när man bor i Småland. Undrar om det är samma ås vi bor på, kommer inte ihåg hur långt norr ut den sträcker sig från Krokvik.
En amatör gör vad han kan, En klåpare gör det han inte kan.
johan.eriksson skrev:Ett sorteringsverk är nog inte fel att ha när man bor i Småland. Undrar om det är samma ås vi bor på, kommer inte ihåg hur långt norr ut den sträcker sig från Krokvik.
Småland är synnerligen lämplig plats för ett sorteringsverk Nej det är inte samma. Vi har egentligen inget i lagens mening benämnt ”naturgrus” Ni i krokvik har ju makalöst fint naturgrus under fötterna
Det är väl snarare en grusig morän vi har. Men den är tillräckligt ”fet” för att bli hård men också tillräckligt grusig för att tåla vatten utan att bli kladdig. Min farfar byggde på 70- talet en enkel gallerharpa för att sortera fram grus till vägen vi har. Men det blev inte mycket sorterat. 90% av tiden gick åt för att rensa gallret från småsten...
Jodå jag bytte lite lager till ”mellanaxlen” blev avsevärt mycket mer arbete och pengar än jag planerat. Men lika bra att få allt iordning. Nya lager och låsningar, ny remskiva till utmatarbandet.
Nya remmar och översyn av spännaren till utmatarbandet. Även ny olja i växlen.
Kopplade det ganska tidsenliga ekipaget!
Provkörde lite hemma i grusgropen till belåtenhet. Fy fan va kul jag hade! Jättenöjd med materialet. Dock måste jag bygga ett grovgaller till tratten. Råkade få med några lite väl stora sten med baklastaren, vilket lätt kan fördärva siktduk och annat. Blir väl kanske mer att mata den grävaren i framtiden men även då är det mer eller mindre ett måste ialf i stenigt material. Jaja det får bli nästa år. Får vara lite försiktig med vad jag stoppar i tratten helt enkelt. Går ju mata med gallerskopa med. Men ack så tråkigt.
Blev en liten hög grus ialf! Sen montera tillbaka draget och åka till bonden! Nu ska vi köra matjord!
Funkar jävligt bra får jag säga. Jorden varierar ganska mycket i torrhet så det gör att man får variera matningen med grävmaskinen. Är jorden riktigt torr så är det bara att ösa Älskar dessa gamla enkla konstruktioner som dessutom fungerar så väl. Kvaliten på jorden blir riktigt bra.
Jag har en del saker att förbättra, väldigt noga att verket står plant. Annars skenar bandet lätt i sidled. Har en plan på att bygga på vevbara stödben från en lastbilstrailer så jag kan justera hela sikten. Då kan man dessutom variera vinkeln på sikten beroende på material. Sen är det då tippbart grovgaller och lite annat.. Men det är en annan dag.
Hade svårt att sova igår så klippte ihop en liten film!
Tiden går och många kubik har passerats. Verket står kvar på samma ställe och har uppskattningsvis sorterat 2000m3 matjord
Men motorn har blivit allt tröttare för var gång… Trycker olja/komp ur alla möjliga hål och mår inte speciellt bra. Sista jag körde så började den gå tungt och jag stängde av. Sen ville den inte mer. Kanske startar nu men inte försökt.
Motorn är en luftkyld 2 cyl V- Diesel från Farymann. Tror den ligger på ca 25hk.
Vid 2500 varv så ger traktorn 1130 varv på kraftuttaget.
Så om jag sätter 1250 varv på traktorn så har jag 565 varv på tappen. Weimer har växlar på 1/3,8. Dvs att jag skulle få 2147 varv på verket med befintlig remskiva. Kanske lite mycket men med 1250 på motorn så har man ju alla möjligheter att sänka varvet. Tror inte det blir speciellt jobbigt för 80 hästar traktor i vilket fall.
Har inget att tillföra egentligen men. Traktordrift känns väl som en bra lösning. Så behöver man inte lägga tid på nån motorkonvertering som ändå är racklig.
Antevante Du måste kunna lösa driften utan någon växellåda från Weimer tycker jag i alla fall. Räkna på driften vid ett "lagom varvtal" på din 80 hkr.s traktor. Jag har själv byggt en drivning till en Atlas Copco kompressor där jag växlade upp vavet från 540 varv till 1500 varv som kompressorn skulle gå med. I min remtransmission använde vi trepartiga SPZ remskivor och detta fungerade bra trots att det kräver mer när man ska växla upp varvet än ner varvet. Kompressorn krävde ca 20 hk så man fick köra "lite försiktigt " med min gråsugga med 4 cyl diesel om man skulle förbruka mycket luft. Annars ville temperaturen på kylvattnet stiga mot kokpunkten. SPB remmar kan överföra mycket mer effekt än SBZ. Bästa hälsningar Silverryggen
Hej! Tack för dina tankar, ja det är ett alternativ att växla om den befintliga remtransmissionen. Har inte mätt på motorns remskiva men gissar att den är ca 20cm i diameter nu. En Dubbelt så stor remskiva med tre spår kostar lika som en växellådaungefär. Men jag ska definitivt överväga detta. Allt är bara funderingar ännu så länge.
Får nog börja med att riva bort motorn och se lite hur lagringen vid motorns remskiva ser ut. Nu när jag tänker på det så sitter där ju en slirkoppling som man kanske vill ha kvar. Roligt projekt ialf!
Din traktor på 80 hp orkar att driva sikten på ett lagom varv ex vis 1000-1200 varv på motorn med hänsyn till effektbehovet som sikten har. Den befintliga motorn var väl bara en 2 cylindrig motor va? Kolla vid vilket varv som du har max vridmoment?