Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Problem med elgenerator till stenkross

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera krossar och siktar här

Jars

#31 » 16:20:05, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister Andersson skrev:Trodde inte själv så mycket på just King Cab motorn. Däremot som du föreslår lastbilsmotor med växellåda,
borde ju vara ett bra alternativ.
Men enklast är ju förstås om elverket kommer igång!

Vad gäller elmotorn så har jag gjort motståndsmätning på lindningarna, vilken en låg 6 ohm över övriga. Kanske är ide att någon kommer och gör en ordentlig test? Men kan det skilja så mycket,utan att den är defekt? :???:
Skulle ju vara förjäv.... om den nu skulle vara hel och jag kasserar den :uupps:


/Krister

Det skall ju vara låga res. over en så stor, att skiljer 6 ohm säjer ingenting i detta sammanhang när man mäter med universaler
det är ju induktiva strömmar man mäter när man testar motornslindningar samt överslag tålighetet.
Du ska väll inte kassera han innan du anlitat en kunnig elekrikare med erf. instrumentering, den mätningen går ju på ett par minuter!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611



Krister Andersson (trådstartaren)

#32 » 16:28:29, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sorry Jars, såg nu att du redan hade angivit dom måtten.

Då tar jag bara 2st av den typen som saknas, du har inga lösa fjädrar? Måtten mellan fästhålen där den ska sitta är ca 63mm.


/Krister
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Krister Andersson (trådstartaren)

#33 » 17:17:22, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

[Jars"]
Det skall ju vara låga res. over en så stor, att skiljer 6 ohm säjer ingenting i detta sammanhang när man mäter med universaler
det är ju induktiva strömmar man mäter när man testar motornslindningar samt överslag tålighetet.
Du ska väll inte kassera han innan du anlitat en kunnig elekrikare med erf. instrumentering, den mätningen går ju på ett par minuter!

Har kanske varit för pessimistisk, ska göra en riktig koll!
Kom på att det är några kol på Elmotorn som är slut , R66-3 med måtten ca 13x20x h?
Kan du ha några sådana lösa? Ifall jag nu behöver?

/Krister
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Jars

#34 » 19:13:37, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Mitt elverk är provstartat, maxat & uppmätt med god funktion. Nu ska motorn (Perkins 4.236) få kylsystem & lite andra kringgrejer i nästa etapp.

(mycket svammel)


Mer svammel ! jag han kylare som kommer ifrån D39 (nästan samma som 236) helt intakt !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Krister Andersson (trådstartaren)

#35 » 12:16:27, 17-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på att städa upp lite efter mig i trådar som startats men inte fått någon direkt uppföljning. Själv svär man över andra trådar som bara slutar mitt i, kasta sten i glashus brukar väl det kallas :grin:

Tänkte därför berätta att Elverket som stått i en herrans massa år innan min ägo gick ej att starta. Fick fin hjälp i en annan tråd och vi kom fram till att reglerstången fastnat.
När det var fixat så löste överströmsskyddet för spänningsregl ut. Blev också ordnat tack vare hjälpen i denna tråd.
Lösningen var i sig ganska enkel (som det ofta kan vara med facit i hand) då ena kolet hade släppt och låg och kortslöt mellan banorna.

Så nu funkar den kanon både lättstartat och snål på diesel. Man måste ändå säga att det är kvalité på gamla grejer som kan stå och sova i åratal och sen kan hoppa igång igen lika pigga som någonsin efter lite väckning :grin: :shake_hands:

3 personer gillar det här inlägget.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se