Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Problem med elgenerator till stenkross

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera krossar och siktar här

Krister Andersson (trådstartaren)

#1 » 15:28:42, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tänkte nu gå vidare med själva eldelen på elverket, efter att ha fått igång dieselmotorn.

Ett överströmsrelä hade löst ut och var trasigt, gick ej att återställa. Detta var till spänningsregleringen.
Magnetventilen för nödstoppet drog hela tiden,trodde det berodde på det utlösta skyddet.
Bytte ut mot ett motorskydd istället 2A, nödstoppet drar fortfarande.?
Finns inget kopplingsschema, tänkte höra om ni kanske har koll på den här styrningen?
Bifogar några bilder om det är till någon hjälp
Ska kanske tillägga att elverket har stått ca 7år innan jag köpte det.

/Krister
Bild
Bild
Bild
Bild
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300



Norpan

#2 » 17:53:45, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var hemskt många år sen men kan ju försöka.
Vill minnas att stoppmagneten bara påverkas av givarna runt motorn, typ oljetryck, vattentemp och liknande.
Det brukar även sitta en förreglingsknapp nånstans som måste hållas in tills oljetrycksgivaren tycker att det är oljetryck i motorn.
Det du bytt är en trefassäkring med övervakningskontakt, kallades dvärgbrytare, borde funka med motorskyddet men en vanlig 2A trefassäkring med hjälpbrytare på är mer rätt
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Krister Andersson (trådstartaren)

#3 » 19:27:13, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tacksam för all hjälp jag kan få
Går ju så mycket lättare med lite mer kunskap :grin:
Förreglingsknappen te,x visste jag inte att man skulle hålla in.

Har nu testat, men det hjälpte inte att hålla in knappen, hörde dock att ett relä drog.

Startade motorn genom med nödstopp bortkopplat, men skyddet för spänningsreg löser ut.
Vad kan det bero på.
Du Norpan som verkar vara insatt kan kanske beskriva lite hur styrningen fungerar? Och gärna vad dom olika komponenterna är till.
Förresten, det går fram en 4-ledare till magnetventilen, men bara två är använda. Kan dom andra två ha varit inkopplade på någon annan typ av förregling?

/Krister
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Åsa-Nisse

#4 » 20:04:29, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla loss utgående kablar så ska du se att det går att starta med förreglingsknappen intryckt. Det kan vara så att det är inkopplat något på en fas + jord för 220v och då löser jordfelsrelät direkt och motorn stannar.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Dexxas

#5 » 20:20:03, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det har stått utomhus i sju år så kan det vara så att jordfelsbrytaren reagerar på fukt i isolationen i generatorn, låt nån megga eländet innan du bränner ut gen....
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Krister Andersson (trådstartaren)

#6 » 22:49:10, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, är det jfb som sitter ovanför säkringarna? <Men den har ingen återställning?
Svårt att veta vad som är vad med såna här uråldriga komponenter.
/Krister
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Krister Andersson (trådstartaren)

#7 » 12:24:51, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån som vill ha en trasig elgenerator? :sad:

Nej har väl inte gett upp riktigt än.
Men det verkar inte vara något jordfel i den mening att det är utlöst jordfelsbrytare.
Men säkringen för sp reglering löser ju ut, och det kanske den gör om det är fukt i generatorn.
Det som är lite oroväckande är att just den säkringen var utlöst och trasig från början.

/Krister
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Turbodiesel

#8 » 13:40:41, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du fixa fler bilder på generatorn med eventuell matare & typbrickor, samt de enskilda komponenterna i elskåpet.

Finns fina elektroniska regulatorer för att ersätta de gamla prylarna med, med det är inget lämpligt hobbyprojekt.

Elverk har höga risker med det elektriska, du kan nå vansinniga ström & spänningsnivåer om något inte fungerar (även i magnetiserings & strömtrafokretsen)..


Var försiktig :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Krister Andersson (trådstartaren)

#9 » 14:10:55, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ska försöka fota lite till.
Det som jag är lite orolig över, är att generatorn ev kan vara förstörd sedan tidigare- om
dom har tvångskört med defekt reglering?

/Krister
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Norpan

#10 » 14:47:02, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna luckorna till eventuella kol och eventuell matargenerator på generatorn och ta lite bilder där åxå.
Blir lättare att felsöka på distans om man vet hur framförallt fältmatningen ser ut.

Men jag tror det sitter en större låda på generatorn med reglergrejorna i, ganska stora transformatorer.
Då den är så gammal att man kan nog förutsätta att det är magnetisk reglering på den.

En magnetisk regulator består normalt av en eller några transformatorer.
En transformator står för grundmagnetiseringen, och vanligtvis tre till som står för strömkompensering.
Grundmagnetiseringen lägger på lagom med spänning på fältet för att det ska bli runt 380V ut vid något över synkronvarvtal, vanligtvis 1500 eller 3000rpm.
När man sedan belastar generatorn kommer utspänningen att sjunka, därför har man lagt dit transformatorer som utströmmen går genom.
När utströmmen ökar så kommer sekundärspänningen på dessa transformatorer åxå att öka och denna spänning läggs ihop med grundmagnetiseringsspänningen och resultatet blir att fältmatningen ökar när belastningen ökar.

Det brukar även sitta lite effektmotstånd för finjustering och det sitter någon form av likriktare, antagligen selen om de inte är bytta, där för likriktning, då fältmatningen till generatorn normalt består av likspänning.

Det kan vara någon av dessa transformatorer som det blivit överslag i, eller kortslutning i någon likriktare.
Isolationen runt kolhållarna kan ha blivit så smutsig så det börjat leda över med värme och kolning som följd.
Detta kan även ha hänt med fältlindningarna.

Det första att göra är att mäta resistansen i fältet, antagligen ankaret, med matningen bortkopplad, både mellan släpringarna och till jord, och ta en läsbar bild på märkskylten.
Det brukar stå vilken spänning och ström fältet ska ha, så då kan man räkna ut ungefär vilken resistans det ska vara.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Krister Andersson (trådstartaren)

#11 » 19:15:35, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för väldigt konstruktiv hjälp, precis vad man önskar :grin:
Har inte gjort några mätningar ännu, däremot lite mer bilder.
Eftersom det är svårt att komma åt själva generatorn utan att ta bort apparatskåpet, stack jag bara in en hand och tog en bild underifrån. Där såg det skumt ut minsann!

Kan likriktarna sitta i matargeneratorn?

Kanske inte syns så bra men- Magn spänning och ström= 45V, 33A

Generator
Bild

Matargenerator
Bild

Generator bild tagen underifrån
Bild


Bild

Matargenerator
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Turbodiesel

#12 » 19:25:45, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Likriktaren sitter i det som förser mataren med mag-spänning, troligen i skåpet om du inte hittar någon mer låda.

Bland släpringarna (bild 3) har du kortis, och dålig yta på den ena s-ringen.

Fixa den biten innan du går vidare,
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Norpan

#13 » 20:15:26, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Td, fixa kol kolhållare och släpringar, se till att kolen löper lätt i hållarna, och att fjädrarna ser bra ut.
Släpringarna kan gå att få till med smärgelduk på plats, sålänge det inte är några djupa brännmärken i dem.
Det får inte gnistra nåt nämnvärt vid kolen sen när den är igång.

Inte säkert att du har några stora likriktare, då den stora effekten till fältet kommer från matargeneratorn, men det ser ut som det är en lucka till i elskåpet.
Med den svarta knoppen i mitten och gångjärnen till vänster.
Strömregleringen kan komma från strömtransformatorerna i nederkant på elskåpet som trådarna till Y-et går igenom, såvida det inte är nåt annat trix med matargeneratorn, ASEA var ganska uppfinningsrika när det begav sig.
Tomgångsmatningen kommer antagligen från vad som ser ut som en transformator precis ovanför ditt motorskydd, och möjligtvis justeringen av den strax ovanför.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Krister Andersson (trådstartaren)

#14 » 21:49:38, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu finns det ju iaf något att gå vidare med :smile:

Norpan; Bakom den luckan sitter det 2st effektmotstånd, kanske dom du skrev om tidigare.

Går det att få tag i grejer till en sådan här pjäs, som kol mm?

Några likriktare finns inte i elskåpet, vad jag kan se.

Vad menas med tomgångsmatningen? (Utan någon last?)

Finns ett 3-läges reglage 0-Man-Auto spänningsreg)

Vad får matargeneratorn sin magn ström ifrån vid start? Är det ifrån batteriernas 24V ? Något annat finns väl inte att tillgå?

/Krister

1 person gillar det här inlägget.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Turbodiesel

#15 » 22:01:56, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lindningsverkstad har (eller skaffar) slitdelarna, just släpringsgrejerna finns det fortfarande rätt gott om i traverser, krossverk mm.

Vissa generatorer har hjälp (eller start) försörjning genom 24V systemet, men ofta räcker kvarvarande magnetism för att starta igång det hela, just den biten bör funka eftersom säkringen går.


Kollade på mitt elverk när jag modifierade det (saknade styrskåp), det räckte med 7V & 0,3A in på matarens fält för att huvudgeneratorn (30kVA) skulle ge full kräm (400V & 45A)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se