Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Problem med elgenerator till stenkross

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera krossar och siktar här

63an

#16 » 22:04:41, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur gamla är de där motorprylarna? Gissar själv runt 1930-40talet
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Turbodiesel

#17 » 22:08:50, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar på 60-tal,

Nu har jag glömt vad det var för dieselmaskin, men åldern på den kan ge ledtrådar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jars

#18 » 22:16:43, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att få tag i grejer till en sådan här pjäs, som kol mm?

Jag har en del udda grejer som kol/kolhållare samt lite släpringar till mindre motorer/generatorer!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Krister Andersson (trådstartaren)

#19 » 20:09:37, 22-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:
Går det att få tag i grejer till en sådan här pjäs, som kol mm?

Jag har en del udda grejer som kol/kolhållare samt lite släpringar till mindre motorer/generatorer!



Har du till min? 100kVA

/Krister

Turbodiesel skrev:Kollade på mitt elverk när jag modifierade det (saknade styrskåp), det räckte med 7V & 0,3A in på matarens


Vilken typ av stryrning har du nu? Har du någon bild att lägga upp på ditt elverk?


Nu går jag händelserna lite i förväg, men om jag får fart på elverket, behöver jag ha tag på en släpringad motor på minst 26kVA.
Någon som har en till salu ?

/Krister
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Jars

#20 » 21:49:05, 22-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du till min? 100kVA

/Krister

Det kan ej svara på ! isf ska man har lite mått på grejerna !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Turbodiesel

#21 » 16:30:40, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bli bilder på mitt verk någon dag, känns som det är samma generator även om effekten skiljer en hel del.

Använde en styrning Leroy-somer, kikade på modellen R448 men fick tag på en begagnad R438 istället (har glömt skillnaden nu) till en nära försumbar kostnad. Projektet är aktivt från & till, köpte generatorn utan styrskåp som skrot då polaren enbart ville åt Bolindern (1113) som satt framför..




Berätta gärna vad för kross du pysslar med :thumme:

Vi köpte en rekondad släpringad 30kW till vår dåvarande 30" kona, tror vi betalade 30-35k, vi har den gamla motorn kvar, men jag vet inte om det är billigare att linda om än att köpa en fungerande. Ibland finns begagnade för skrotpris, men aldrig när man söker dom..

Ska du handla släpringad motor, se till att lösa startapparaten/startskåpet samtidigt! de måste (inom vissa gränser) passa ihop. Nyare motorer har högre spänning & lägre ström i rotor (sekundär)kretsen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Krister Andersson (trådstartaren)

#22 » 21:28:58, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev: Projektet är aktivt från & till, köpte generatorn utan styrskåp som skrot då polaren enbart ville åt Bolindern (1113) som satt framför..


Det var väl en helt ok affär!? Men hur långt gången är projektet, har du kommit så långt att du provstartat?
Iaf ett bra sätt att verkligen få gedigna kunskaper, men du kanske redan hade det?

För egen del så kom jag över en gammal käftkross hyfsat billigt, och elverket billigt. Misstänkte att motorn till krossen kanske var defekt, vilket den också var. Han som sålde den sa: "Jodå elmotorn den funkar, jag har kollat den genom att vrida på remskivan, och den gick runt!" :???: Var inte så stor ide att fråga honom något mer!

Har egna stenar till förbannelse, som jag tänkt krossa, om jag nu får fart på elverket först och främst.
Hur är det med hydraulmotorer, det borde väl också vara ett alternativ till elmotorn? Men det kanske är ännu sämre beg marknad för dom, samt prismässigt borde dom väl vara skyhögt mycket dyrare? Vet du?
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Turbodiesel

#23 » 22:24:25, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt elverk är provstartat, maxat & uppmätt med god funktion. Nu ska motorn (Perkins 4.236) få kylsystem & lite andra kringgrejer i nästa etapp.

Flera gamla käftkrossar jag kikat på har haft remdrift från dieselmotorn till krossens svänghjul, i de fallen med frikoppling, i något fall hade motorn remskiva (& stödlager) i ena änden & generator i den andra (original alltså) för drift av transportband, sikt, mm.

En lite större ströskmotor känns som mycket lämpligt utgångsobjekt, då får du remskivor, stödlager & hela baletten.


Det sämsta med eldrift är att grejerna måste hålla en viss klass för att inte vara vansinnigt livsfarliga och prylarna är skitdyra i den storleken..

Inte för att remtransmissioner & krossar överlag är säkra, men det är hyfsat enkelt att se vad man ska akta sig för, till skillnad från elen..


Skulle du kika åt hydrostathållet så leta efter ett komplett befintligt (fungerande) system, från,, ja, t,ex en tröskas framdrivning, många lite modernare (speciellt) larvgående förkrossar har just hydrauldrivning på prylarna. Mer förluster, men det tar mindre plats & är lite mer robust.


Hur vet du att elmotorn är defekt?

(mycket svammel)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Krister Andersson (trådstartaren)

#24 » 10:47:44, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Flera gamla käftkrossar jag kikat på har haft remdrift från dieselmotorn till krossens svänghjul, i de fallen med frikoppling, i något fall hade motorn remskiva (& stödlager) i ena änden & generator i den andra (original alltså) för drift av transportband, sikt, mm


Men hur har man löst det med varvtal? Det måste ju vxl ner, från motorns högre varvtal?

Har nu tagit bort kolen,som har måtten 16x20x ca höjd22 mm, Ser ju fräscha ut förutom den som hade lossnat? Bägge fjädrarna hade brunnit av.

Har du sådana här kol och fjädrar Jars?

/Krister
Bild
Bild
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Turbodiesel

#25 » 12:10:33, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utväxling har du väl till elmotorn också, eller?


Kollar vad jag har i antika kolhållardelar, har inte Jars heller några så PM:a MATS här på forumet, har för mig han hade span på ett par mycket udda generatorer som aldrig kommer att användas.. Fjädrar kan du plocka ur någon "fynd" eller sortimentlåda, bara de har ungefär samma kraft.

Eller så kollar du med Subtron AB(Enköping) eller några lindningsverkstäder så ordnar det sig..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jars

#26 » 12:12:59, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här kanske ! har måtten 10x16x ca höjd 16 mm Arm L.60.
Det ska finnas ett par st lösa av den här st 16x20x ca höjd20mm om jag hittar på bara !
Bild


Besök tråden här, har mycket annat elektrisk också men det tar tid o lägga upp sånt :svettas:
Godsaker som dumpas,tillkommer lite mer varje dag!
Bild
Senast redigerad av Jars 13:57:17, 02-10-2013, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Krister Andersson (trådstartaren)

#27 » 13:00:37, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Utväxling har du väl till elmotorn också, eller?


Nej , bara elmotor med remdrift till kross, tack för alla fina tipsen förresten :thumme:
Hur stor dieselmotor måste man ha för att ersätta en elmotor på 26kW, Har tillgång till en 4-cyl som sitter i en gammal Nissan King Cab, vet ej hur många hästar det är i den?
Men sen ska man ju få till varvtal också, snäckväxlar håller väl inte??


Det måste väl vara bättre att köra direkt med dieselmotor istället för elverk och elmotor, med tanke på förluster?


Jars

Har kolen på bilden dom måtten som jag uppgav? Vad vill du ha för dom?


/Krister
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Turbodiesel

#28 » 13:24:54, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utväxling kan & bör för enkelhetens skull vara utförd med remmar, liten & stor remskiva är även det en utväxling..


Glöm King-Cab & övriga bilmotorer, du bör för att ersätta elmotorn välja en diesel på minst dubbla elmotoreffekten. En sexa på minst fem liter skulle jag rekommendera. Vridmoment kommer högt upp på önskelistan..

Glöm inte vad jag skrev tidigare om möjlighet till frikoppling, en lastbilsmotor med tillhörande koppling & växellåda har det mesta du kan önska, ofta lite tråkig regulator, men det går det med.

Upprepad frågeställning:
Hur vet du om din elmotor är defekt?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Krister Andersson (trådstartaren)

#29 » 14:20:29, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde inte själv så mycket på just King Cab motorn. Däremot som du föreslår lastbilsmotor med växellåda,
borde ju vara ett bra alternativ.
Men enklast är ju förstås om elverket kommer igång!

Vad gäller elmotorn så har jag gjort motståndsmätning på lindningarna, vilken en låg 6 ohm över övriga. Kanske är ide att någon kommer och gör en ordentlig test? Men kan det skilja så mycket,utan att den är defekt? :???:
Skulle ju vara förjäv.... om den nu skulle vara hel och jag kasserar den :uupps:


/Krister
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Jars

#30 » 15:52:17, 02-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolen har dessa mått: 10x16x ca höjd 16 mm Arm L.60
Vill du ha hem hela paketet eller bar de som saknas !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se