Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Tänkte bygga en harpa

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera krossar och siktar här

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 08:27:30, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinvänner
Till min 2,8 tons grävare behöver jag en harpa för att kunna sortera bort sten ur mjäla och kanske matjord.
Jag tror att jag mest kommer att använda planeringsskopan med 110 cm brett skär, 130 liter.
Är det någon som har en ritning?
Någon som har erfarenhet av vilka dimensioner jag behöver på spjälorna i harpan för att de inte ska krökas mm?
ska jag planera för att lyfta harpan med grävaren? kommer den att orka allt järn?
Eller ska jag sätta den på hjul och flytta i dragkrok?
Jag vill inte ha större harpa än nödvändigt, dels av hanteringsskäl dels av kostnadsskäl. Förslag på storlek?
Annan värdefull input mottages tacksamt.
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



mikke

#2 » 21:03:11, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick själv i tankarna att bygga en men de blev inte mer än en tanke men en bild kanske kan ge nån ide.
Bild
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#3 » 22:14:39, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant!
Elmotorn är väl till vibration eller en fram-back rörelse. Rör sig sållet på hjulen i framkant?
Det som ligger ovanpå sållet i bortre bildkant, är det en ställning för att ändra lutningen?
Har du fler bilder ur annan vinkel?
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

bm1113

#4 » 22:33:22, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

en fråga är det tänkt att man ska spada ut sanden med dendärharpan eller hur tänks det där när det är hjul mm ivägen ? själv skulle jag då villa ha så man kan göra hela vägen marskinelt ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mikke

#5 » 23:58:32, 02-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske var lite otydlig men jag har inget med den harpan att göra det är bara en bild jag sparat från blocket tror jag, så jag har inga fler bilder.

Men jag tror att elmotorn driver sållet fram och tillbaka.

Alexander: jag vet inte hur det är tänkt de ser inte ut som dom har andvänt maskin för att tömma

Här är en annan modell
Bild
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

ja-bond77

#6 » 06:43:06, 03-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag spiller väl på med min egna harpa då också. :smile:

Farsan byggde den på 60-talet skulle jag tro. Med kraftiga skruvfjädrar och den biten. Tyvärr var fjäderfästena lite klent byggda, så då jag på 90-talet ville anpassa den för bredare lastarskopor samt bredare kärror så skippade jag fjädrarna till förmån för en riktig hydraulkipp. Om det sen var en bättre lösning eller inte, kan jag inte uttala mig om, ingen erfarenhet av fjäderupphängda harpor.

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Täckdikningsgrus var det här! 35mm spalt om jag inte minns fel.

Väldigt smidigt att knacka ur sten då man kan ha den i lodrätt läge, tycker jag. Och knacka sten lär man väl få göra emellanåt oeroende hur man bygger... Ett sätt som skulle motverka det problemet är väl om varannan ribba skulle vara upphängd excentriskt på nån typ av vevaxel och kunde köras med hydraulmotor så att de rörde sig upp o ner en 50-100 varv/min... :klia:


Tyvärr inga detaljbilder, men det skulle jag väl kunna fixa i nåt skede... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#7 » 08:42:09, 03-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket värdefull information på många sätt. Min harpa blir dock mindre än bonds. Dels för att min skopa är mindre dels för att jag vill kunna flytta den enkelt. Dessutom blir det tätare såll eftersom jag vill kunna sålla fram gräsklipparvänligt material. Det som då blir över får bli vägfyllnad eller liknande.

En praktisk fråga. Om jag vill ha 10-15 mm spalt, vad är då lämplig grovlek på sålljärnen (eller vad de nu kan heta)?
Vad är en lämplig lutning på sållet?
/Mats
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se