Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Bygga enklare jordharpa.. tips?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera krossar och siktar här

Michael.Andersson (trådstartaren)

#1 » 21:36:18, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har ca 350-400 kubik jord från åkermark liggandes. Tyvärr är marken här stenrik så jorden behöver sorteras.
Funderar på att bygga en lite mindre "stum" harpa där min vagn till fyrhjulingen går under, och sedan skopa på jorden med traktorgrävaren. Såklart går det inte att få riktigt fin matjord men de värsta stenarna samt jordklumparna får man ju bort.

Vad för sorts "sorteringsribbor" bör man använda..? Rör eller stående plattjärn? Rör lär ju skapa mer motstånd men känns som de klarar fallande stenar bättre.
Avstånd mellan ribborna..?

Har läst lite trådar ang. harpor här på forumet


Bild


Bild
Michael.Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:05, 17-04-2010
Ort: Närke
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: CASE 580F -80
Volvo BM 650 -77



Mattias Petterson

#2 » 21:48:08, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bättre att satsa på en gallerskopa?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#3 » 22:31:18, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt är en fråga om pris och prestanda. Att skaka 400 kubik jord i en gallerskopa, sliter inte det ganska illa på maskinen? Jag tror att jorden måste vara skräll torr om det ska fungera bra med ett stillastående galler. Själv har jag, om jag någon gång får tid, funderat på att bygga något i den här stilen:
https://www.youtube.com/watch?v=MAxr5NO25Jo
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ghaven

#4 » 01:37:51, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. En sånn siktemaskin har jeg ståendes. Men av merket agdermaskin. Den fungerer utmerket. Den er ypperlig til å sikte noen henger lass av gangen. Om jeg skulle lagd meg en sikt er jeg overbevist om at jeg aldri hadde brydd meg med å lage fast harpe. Det er ikke mer arbeid å lage sikt som rister med motor. Brukes mest til å lage plenjord. På grunn av størrelsen blir det ikke til at en tar hundre m3 av gangen, selv om noen sier de tar femti m3 i timen. Det har jeg liten tro på. Den var opprinelig med elektro motor for drift av ubalanse aksel. Når den skal brukes neste gang, har jeg nok montert en bensinmotor fra et ødelagt aggregat slik at den kan brukes der en trenger litt ren masse. En slik siktemaskin kan en enkelt lage av diverse fra skraphaugen . Det er stålduk i min maskin men har sett at andre kommer med gummiduk. Vet ikke størrelsen men har 3 forskjellige duker. Er vel ikke riktig å kalle det duk det er vel nærmere en grov netting da det er ganske tykke fjærstål som er flettet sammen i rutemønster. Duken legges bare i ramma og slåes fast med 6 trekiler langs kanten. Prinsippet er ganske enkelt. To rammer av stål over hverandre der den øvre er skråstilt og står på gummilabber eller fjærer. En aksel med vekt ute av senter på to lagerbukker henger under øvre ramme. Motoren er montert på nedre ramme og kobles til akselen med en gummislange med fire kraftige slangeklemmer. Det er en liten karm rundt kanten på tre sider på øvre ramme. Det er stort sett hele sikten. Kommer nok noen bilder av litt arbeid når motoren skal monteres samt forlenging av bein da planen var å sikte rett i hengeren. hilsen ghaven

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven

#5 » 13:35:21, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. her er noen bilder på en veldig enkel sik, for de som er interesert. Og den virker veldig bra. Massen bør være tørr hvis den minste duken skal brukes. Er massen våt eller mye røtter pleier jeg å sette i en duk med større hull. Det tar 15 minutt å skifte duk. hilsen ghaven.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

krokodilen

#6 » 14:08:52, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte enklare att smida lite själv och smälla ihop nåt som påminner om en sådan här?

Bild

Tänker man lite utanför boxen behöver den inte heller kosta multum.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ghaven

#7 » 14:32:55, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jo den så jo veldig bra ut. Har nok ikke maskin til å bære noe så stort. men ideen har slått meg flere ganger da jeg har en kompis med lignende skuffe på stor graver. Hvilken maskinstørrelse er den brukt på. Har selv bare en minigraver på fem tonn og den minste traktoren av de som graver rundt her . Ser ut som et frontlaster eller hjullasterfeste som er montert, eller er det maskinfeste. Sikten som jeg la ut var bare et forslag på noe enkelt og billig, og har man en skrotnisse til kompis koster det ikke noe å bygge ting. Det blir bare en haug med ekstra sveiser og litt rare dimensjoner. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se