Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Bergkrossning - Filmer/bilder

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera krossar och siktar här

bm1113

#16 » 22:41:07, 26-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK :) tackar mycket möjligt att det är det :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Svante_ (trådstartaren)

#17 » 12:26:20, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvomannen skrev:"krossning är inte ett jobb, det är en livsstil". Den kommentaren tycker jag säger allt!!

BM: Din film med hitachi 670/komatsu 500, skulle tro att det är en LT125. Såg så ut och storleken på maskinerna tycker jag tyder på nåt sånt :grin:

Svante: Hur trivs du med 180 med optishift?? Jag fick min förra måndan och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka... Har ni elservo i den maskin??


volvomannen: där är ett helt nytt sätt att köra på tycker jag har kört 3000timmar nu och nu känns alla maskiner slöa/seg som inte har lockupen. vi har inte elservo säljan "glömde" kryssa i det i beställningen, men vi har det på en 220 och nästan glad att det inte blev elservo på 180.

åter till lådan den är ju kanon att man aldrig behöver bromsa bara växla fram/back och gasa.
vi har den kring ett mulleverk och jag vet inte hur många gånger jag varit på väg över krossen när man är på väg upp till mataren. lådan petar i lockup sen bär det iväg å fort går de. :razz:
sen har jag märkt att han blir seg på lastarn när lockupen är i får inte upp varvtalet på motorn, så man lär börja hisa lastaren i tidigare och nästa bromsa ner lastarn för att få nån fart i aggregatet. men nu efter 3000tim så sitter de i ryggraden, bara å ösa så gott de går.
den är helt överlägsen att bära på upplag med aldrig varit med om att du har högre fört i slutet av en upplagsbacke än när du börja i backen. :driver:

summa sumarum är enligt mig är det är viss lärotid att komma överens med lådan.
Användarvisningsbild
Svante_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:08, 20-05-2010
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Arbetsmaskinen
Sandvik LH517

Hobby maskinen en
Cat 303 C CR

Eldeby

#18 » 18:34:22, 27-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metso Nordberg LT110
http://youtu.be/v6nAKfHyMnA

/stefan
Kranfotograf, Stockholm

http://www.flickr.com/eldeby
Eldeby
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:39:24, 15-10-2009
Ort: Stockholm

Volvomannen

#19 » 09:55:41, 29-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack svante!! Det låter bra det. Jag tror nog att det är en viss inlärning på det där och jag fick ju maskinen för 2 veckor sen så det kommer nog :grin: . Men håller eran också på och växlar ner av sej själv till 1an om du kör långsamt om det är väldigt ojämnt?? Det har iaf min gjort ett par gånger och jag håller på att bli galen på det!! Men nu ska vi igång imorrn och krossa i en grusgrop så där ska jag nog kunna hålla lite mera fart så nu får jag förhoppningsvis känna av att man har lockup :thumme:
Det går inte alltid som man tänkt sej. Tur då att man inte tänker så ofta!!
Användarvisningsbild
Volvomannen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:03, 19-02-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC290 CNL.
Igen...

Kjell ivar

#20 » 10:59:38, 29-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjell ivar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:48:08, 04-04-2005
Ort: trondheim
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Svante_ (trådstartaren)

#21 » 16:29:47, 29-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvomannen skrev:Tack svante!! Det låter bra det. Jag tror nog att det är en viss inlärning på det där och jag fick ju maskinen för 2 veckor sen så det kommer nog :grin: . Men håller eran också på och växlar ner av sej själv till 1an om du kör långsamt om det är väldigt ojämnt?? Det har iaf min gjort ett par gånger och jag håller på att bli galen på det!! Men nu ska vi igång imorrn och krossa i en grusgrop så där ska jag nog kunna hålla lite mera fart så nu får jag förhoppningsvis känna av att man har lockup :thumme:


Japp den växlar ner på ettan, fick till svar av volvo att det är en säkerhets grej på lådan för att den ska hålla. men som sagt nu efter ett tag i hytten så är det sälla den gör de för vi har lärt oss lådan och att hålla farten uppe helatiden. fick psyk bryt på nerväxlingarna ibörja när man smög upp på rampen till krossen, håll jämn gas så får man bort de lite och inte gasa så hårt när du ska iväg i motlut så växlar den inte ner heller.
sista fråga du har väl knappat ur nerväxlingen på knappen också? :razz: annars går det inte och köra. men den växlar ner iallfall men inte lika mycke när man lärt sig.


Mvh Andreas.
Användarvisningsbild
Svante_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:08, 20-05-2010
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Arbetsmaskinen
Sandvik LH517

Hobby maskinen en
Cat 303 C CR

Volvomannen

#22 » 01:58:44, 05-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nerväxlingen på knappen? Jag tycker helt ärligt att den där lådan är dum i hela huvudet!! Visst en del grejjer som jag hakar upp mej på är ju vanesak och så vidare men jag förstår inte varför den ska växla ner av sej själv när man åker sakta men inte när man ska gå in i högen, det är ju bara då man har nytta av den funktionen! Ända sedan APS lådorna kom så har ju maskinerna klarat sej bra med 2an som startväxel så förstår inte varför de ska krångla till det...
Det går inte alltid som man tänkt sej. Tur då att man inte tänker så ofta!!
Användarvisningsbild
Volvomannen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:03, 19-02-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC290 CNL.
Igen...


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se