Sida 4 av 9

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 00:19:37, 02-07-2018
av överlass
Med tanke på att en äldre 25hk lär vara medlem i decitonklubben så kvittar det för mig vilket kön det blir, men gaffa får ju självklart könsbestämma hur han vill :grin:

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 10:53:51, 02-07-2018
av Toost

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 17:15:37, 02-07-2018
av Turbodiesel
Tveksamt, normala kortslutna elmotorer finns på närmare håll. Släpringsmotorer ska man helst vara med och plocka bort om allt nödvändigt ska följa med.

Här är ett typexempel på en sådan motor jag söker. Verkar inte till salu dock, varför man tar bild på den i alla fall har jag begränsad förståelse för..

https://www.blocket.se/gavleborg/Sagver ... w=3&last=1

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 21:48:36, 03-07-2018
av Turbodiesel
Hämtade den större motorn ikväll, 1460rpm 25hk.

Bild
Bild

Tekniska data, tyvärr inte 960rpm, men det får duga med en mindre remskiva, så får vi se om det funkar. Brorsan hittade en på 145mm i okänd skrothög, dock inklusive brunnen elmotor. Bara skivan fick vi inte ta..
Bild

Y/D startlåda, ser inte ut att vara mycket elektronik i denna, det är ju skönt att den är säker inför nästa millennieskifte :mrgreen:
Bild

Tygklädda grovtrådar i motorns kopplingsbox. Här var det inga skuggor.
Bild

Liten tass som storleksreferens, bland det grövsta jag hanterat idag..
Bild

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 23:31:41, 03-07-2018
av Turbodiesel
Varför drar denna 18kW motor ock den andra på bara 7,5kW samma tomgångsström, dvs 10A. Det är väl främst reaktiv energi det handlar om, men varför inte större skillnad? Båda motorerna är felfria så vitt jag kan bedöma. Bägge är från samma tidsperiod och har samma poltal.

Har ni någon idé?

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 09:13:52, 04-07-2018
av torbjorn_forsman
Kanske större luftgap i 7,5 kW-motorn, så den får sämre effektfaktor vid tomgång.

En motor med litet luftgap och låg läckinduktans vill hålla emot övertoner på elnätet - motorn strävar efter att tvinga på nätet en sinusformad spänning oavsett hur nätets kurvform ser ut. Men vanligtvis är ju nätet så mycket starkare än motorn att det vinner.

Om trefasnätet (eller motorn) är osymmetriskt så kan en asynkronmotor försöka hålla emot osymmetrin, och då ökar ju tomgångsströmmen. Men då blir den vanligtvis inte lika hög på alla faser. Det finns en del trefasmotorer som faktiskt är osymmetriskt tillverkade - t ex som nödlösning, om tillverkaren inte hade plåtstansar tillgängliga med ett antal spår som gick jämnt ut med antal poler och faser, och de kan ge sådana fenomen även mot ett perfekt symmetriskt nät. Problemet med sådana motorer är att någon fas vill ligga lite före eller efter de andra i vinkel - det blir inte exakt 120 grader mellan faserna utan kanske 120-125-115. Många motorer som från början hade använts i 25 Hz-nät (bl a Vattenfalls nät kring Trollhättan, Stockholms elverk, Uddeholms nät i Värmland) och sedan lindades om för dubbla poltalet för att behålla samma varvtal när elnätet lades om till 50 Hz, fick sådana egenheter efter omlindningen.

Både övertons- och osymmetri-strömmarna brukar märkas tydligare om motorn är D-kopplad än om den är Y-kopplad. Om man har sådana problem med en Y-kopplad motor, så brukar strömmarna öka om man kopplar ihop motorns och elnätets nolla.

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 23:43:02, 04-07-2018
av Turbodiesel
Jag kämpar med att hålla nyfikenheten i schack, har egentligen inte tid att detaljstudera elmotorerna. Nästa mekstund får bli att anpassa en remskiva, eller bygga en ny som passar.

Nätet är jag ensam på då jag kör elverk till motorer av den här storleken. Gammeldansk råttäten generator och vattensjuk fordsonmotor, ingen skit. Generatorn är förövrigt av en lite sällsyntare modell, den har huvud & matarlindning i rotorn och strömuttaget sker över släpringar. Magnetiseringslindningen ligger i statorn. Varianten var ganska vanlig på militära elverk har jag sett, kanske det har någon fördel.

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 09:28:23, 05-07-2018
av torbjorn_forsman
Aseas allra första synkrongeneratorer på 1890-talet byggdes också på det sättet, med stillastående magnetiseringslindning och huvudlindningen i rotorn.

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 19:42:06, 05-07-2018
av Turbodiesel
Där ser man :buga:

Kör lite :off_topic: så länge, när all er kraft ändå ägnas åt generatorfunderingar :lmao:

Gammeldanskens data:
Bild

Här syns den okonventionella rotorn/armaturen. fint hantverk detta.
Bild

Bredvid finns en lika okonventionell generator av fabrikatet Anton Piller. Den har betydligt fler släpringar eftersom den är omkopplingsbar mellan 220 & 380V trefas. Från en militär 20kVA (då nedtypad till 15kVA) elverkskärra. Tyvärr? en tvåpolig 3000rpm-maskin.
Bild

Det finns även ett betydligt modernare (för att vara från 60-talet :uupps: ) ASEA-verk i gömman, här med konventionellt byggsätt. Fyrpolig maskin på 30kVA med extern matare. Har fått en perkinsmotor som kraftkälla, dock inte färdig än..
Bild

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 19:53:04, 05-07-2018
av magirus
AH!!!
Konstverk i all sin prakt!! :buga:

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 20:35:34, 05-07-2018
av torbjorn_forsman
Det slog mig att ännu ett skäl till att ha huvudlindningen på rotorn, är att man då kan ta ut likström från samma generator om man förser den med en kollektor förutom släpringarna. En sådan maskin, utan drivmotor, kan även kallas enankaromformare. Förr i tiden när många svenska städer hade likströmselnät i de centrala delarna men fick trefas växelström levererad utifrån, så stod rader av stora enankaromformare i stadselverken. Det lär finnas kvar enankaromformare i drift än i dag i någon stad i Tyskland, där de används för att försörja spårvagns- eller trådbussnät med 600 V likström.

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 21:30:22, 05-07-2018
av Turbodiesel
Det kan ju i fallet DAE & Piller vara delvis för att komma ifrån konstruktionen med den externa matargeneratorn, som var den vanligaste varianten vid den här tiden. Innan pålitliga likriktare blev vardagsmat, och man kunde använda en hjälplindning för matning. Kvicksilverlikriktare var kanske ingen höjdare till mobila apparater, och den höga spänningen de för med sig. Annars hade det varit härligt att krossa lite kvällssten i det azurblåa ljuset av en ilsken kvicksilverlikriktare, och lyssna till en hårt lastad fordsonmotor som med sin grårök skymmer månljuset :mysribba:

Enankaromformare har ju sin charm helt klart. Haschmekade lite på ett annat omformarområde för några år sedan: [Allmänt] Test av högfrekvensmotor

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 23:44:06, 05-07-2018
av magirus
Turbodiesel skrev:Annars hade det varit härligt att krossa lite kvällssten i det azurblåa ljuset av en ilsken kvicksilverlikriktare, och lyssna till en hårt lastad fordsonmotor som med sin grårök skymmer månljuset :mysribba:


Poesi på hög nivå!!! :buga:

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 10:09:16, 06-07-2018
av Toost
ribba vet jag vad det betyder , och mys,
men mysribba var ett nytt begrepp. :-)

Re: Antik stenkross, dokumentation någon?

InläggPostat: 23:46:47, 16-03-2019
av roddjer
'
Hur går det med krosseriet?

Kom och tänka på den här tråden när jag såg den här:

Motorvagn, Linde Auktionstjänst


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild