Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Konstruktionsfrågor grusharpa - spaltavstånd

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera krossar och siktar här

Sne4 (trådstartaren)

#1 » 17:40:02, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har börjat lura lite på vad jag behöver ge akt på i konstruktionen av en sådan?
-Tanken är att knåpa ihop en variant med dubbla spaltbredder.

Som glad amatör med 0 erfarenhet av att använda en sådan så ser förutsättningarna ut som följande:

1. Sortera bort sten från pinnmo för grov för att vara lämplig att använda för skogsväg / ifyllnad av svackor för att kunna köra över dessa med traktor och vagn. Lämplig spaltavstånd?
2. Sortera fram jord som med lite god vilja (Användande av kratta och handplockning) går att använda till att planera för framtida gräsmatta. Lämpligt max spaltavstånd?
3. Sortera igenom stenig mark så att den blir plöj/harvbar. Skulle detta fungera - och vilket spaltavstånd skulle var lämpligt (min - max)

Om man inte är på odla potatis maskinellt nivå i 3) eller i fall 2 är nöjd att kunna få en yta som är klippbar med gräsklippare och inte slät som ett salsgolv gissar jag på c:a 40mm som minsta spaltavstånd?
För 1) Så gissar jag att c:a 110-150mm vara ganska ok?

På de konstruktioner som finns färdiga så verkar det gå åt gaska rejäla doningar och t.ex Luckyharpan ser ut vara en stadig pjäs. Jag hade funderat på en variant med ungefärliga mått på galler 3,5*2,5m.
-Någon som har gjort en vekare konstruktion (stångmässigt) och släppt en del grövre sten på och kan säga hur väl t.ex 25 eller 32mm armeringsjärn håller/fungerar?
-Alternativt svetsa de fasta lägena med kamjärn och lägga armeringsjärn för de lösa spåren?
-Med det alternativet så kan man ju med lite tankemöda göra en smidig lösning för att kunna ha 30/45/120 eller annan delning jämfört med motsvarande dubbelharpa 40/110 (avrundat några mått för enkelhetens skull)

Jag har bett om pris nu från en lokal grossist på 78 och 92 kamprofilstål för att se hur kilopriset kan ser ut för mig. 96 profil går bort pga vikten.

-Någon som har enkel smidig lösning på fjädersystemet i ovankant att dela med sig av?
(rör i rör dimensioner, en gammal bilfjäder till en bil eller liknande)
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major



tortap

#2 » 18:21:47, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bara harpat med lite större doningar men en harpa lever ett hårt liv. Det är inte så mycket vad du släpper ner på den som hur mycket du mosar med skopan. Klumpar och speciellt kladdiga material kommer att fastna. Matjord är nog bara att glömma, det är svårt nog med siktverk... 30 delning då ska det vara singel du sorterar annars kommer det fastna omgående.

Du vill ha alla ribbor i samma höjd så du kan dra av sånt som fastnat med skopan. Lägga armeringsjärn emellan tror jag inte alls på. Ribborna bör vara härdade/hårda. Tänk att du hamrar på dem konstant, de kommer bli bananformade ganska fort om det är blötjärn.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Antevante

#3 » 19:44:58, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Armeringsjärn kan du helt bortse från. Det är ett hårt liv även för riktiga ribbor.

Mina högst personliga erfarenheter säger följande ang att gallerharpa material.

Sortera pinnmo/morän inte mindre spalt än 70mm. Har du extremt stritt och lätt material kanske 60mm.

Vi hade förr en harpa med 50 mm spalt. Spenderade 90% av tiden med spett och svordomar för att rensa mellan ribborna.

Jord är väldigt svårt att slå på galler. Får vara ohyggligt tort och fritt från grässvål.

Är det H9 som gäller?

Gallerskopa är ju faktiskt väldigt praktiskt.

Jag gör ofta i ordning gräsytor med gallerskopan. Osäker på mitt spaltavstånd men gissar på 60-70.
Det funkar väldigt bra tycker jag. Blir inga stora mängder att kratta.

Sedan hänger det ju vääldigt mycket på mängden sten i materialet av en viss storlek. Har man mycket sten mellan 40-50mm ja då blir det ju mer att kratta. Där jag bor upplever jag att det är ganska lite sådan sten, men avsevärt mycket fler av den större storlek.

/Ante

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Stridis2

#4 » 21:50:02, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sne4 skrev:...Någon som har enkel smidig lösning på fjädersystemet i ovankant att dela med sig av?
(rör i rör dimensioner, en gammal bilfjäder till en bil eller liknande)


Kolla Antevantes tråd om bygge. Finns många bra bilder på olika lösningar och många idéer ventileras.
Bygga litet enkelt sorterverk.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Sne4 (trådstartaren)

#5 » 12:59:00, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag märkte att mitt svar visst inte kom upp av någon anledning, men jag hade missat Antevantes byggtråd, så där fanns hel del matnyttigt.

Om en harpa inte fungerar bra för den typen av jobb jag har tänkt med tätare delning en 70 - så verkar det som att en sorteringsskopa med ungefär samma delning är avsevärt vettigare för det jag tänkt mig?

Nu satt jag och kikade på youtube på lite Åkerman action och i kombination med priserna på kamjärn som kom nu - så skulle priset för en stadig egenbyggd harpa skulle kosta mig 20-27 tkr i bara kamprofiler (beroende på exakt storlek och spaltavstånd). Då är det 92 profiler, som jag trodde borde vara tillräckligt - men är det så att man ganska fort är på dem med skopan för att rensa rent så är de inte speciellt kralliga heller jämfört med de grövre 96 profilerna - som bygger ännu mer kost.

Så rent krasst verkar priset på en ny köpeskopa ligga i paritet med materialpriset på en harpa.

Jag får tacka för inputen och koppla loss skopan och inspektera skicket på snabbfästet och verifiera att det är ett B20 fäste (tidigare ägare sa att det var ett åkerman snabbfäste, men lite grov måttning pekade på B20).
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major

Antevante

#6 » 20:09:18, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med de uppgifter du beskriver så tror jag en gallerskopa skulle fungera bra. Gallerharpa är passar bäst till lastmaskin för det blir snabbt fullt under harpan.

B20 är ju faktiskt ett Åkerman-fäste från början så helt fel var det ju inte.

Jag kan tycka att utbudet av skopor är ganska stort och till vettiga priser. Jag kan rekommendera en med lång botten som gör sorterandet lite lättare :thumme: EMA och SB är väl de jag spontant tänker på. Skopan skall vara stor!

Sorterar man alltid i toppen på högen så får man dessutom en extra hjälp sk fallsortering. Stenen som passerar genom skopan faller ner och lägger sig längst ner vid foten på högen. Fraktionen blir då ännu finare i högen än av spaltavståndet är.

Lite inspiration!

https://youtu.be/c4zRW3UF9r4
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

uppland2

#7 » 20:49:07, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor skillnad gör det om ribborna i gallerskopan ligger tvärs eller längs med skopan?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Stridis2

#8 » 21:57:18, 20-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt de flesta trådar här på M så ska ribborna alltid vara på tvären. Materialet ska rulla över ribborna, inte glida längs med.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Sne4 (trådstartaren)

#9 » 08:47:55, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gallerskopa får det bli.
-Ska börja kika efter begagnat först. Den närmaste tiden så kommer tillbygget som jag håller på med att suga all tid, så jag har lite ti på mig att hitta något.

Det var en del trevliga filmer där Antevante. Kul att se sorteringsverket i snurr.
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major

Antevante

#10 » 15:48:44, 21-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket! Det är nått barnsligt roligt med att sortera grus. Nästan samma glädje som att elda saker eller dämma/leda bort vatten :mrgreen:

Jag har kört båda typer. Jag föredrar nog de tvärgående. Jag tycker även att de med rundjärn håller sig renare än de med kamstål. Men det där finns det oändligt med tankar och ideer om.. Lycka till. Skall hålla utkik om jag ser något objekt :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Sne4 (trådstartaren)

#11 » 08:51:06, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev: Nästan samma glädje som att elda saker eller dämma/leda bort vatten :mrgreen:

:lmao:
Lät nästan som om du redan varit hemma hos mig?
-Hur ser dina vattenpölar ut?

Så här kan det bli när en Åkerman kommer i närheten av vatten hemma hos mig. Jag får se hur jordhögarna kommer att se ut vad det lider. (luftpumpar i för att syresätta vattnet och smälta det sista av dyn)

Bild
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major

ja-bond77

#12 » 09:52:26, 22-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med insatsgaller i gallerskopa får man vilka fraktioner som helst. 50x50 maskor använder jag i sandgropen, 100x100 maskor i åkern:
ja-bond77 @ Gallerskopa

Eller med olika hål för extra ribbisättningar:
ja-bond77 @ Gallerskopa

Galler även till mindre skopa, 100x100 maskor även här:
ja-bond77 @ Gallerskopa

(Egentligen borde man väl läsa hela tråden om det ska byggas...)
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se