Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

HJÄLP Pådrag till konkross

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera krossar och siktar här

JerBec (trådstartaren)

#1 » 20:54:39, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej hej.

Jag brukar (inte för att skryta) vara rätt så skaplig på att hitta grejer på nätet, men med denna rackarń så känns det som jag går bet.

Det jag är ute efter är ett så kallat pådrag, alternativt kallat en extern rotorresistans, till en äldre Allis Chalmers konkross.
Har just nu hittat en som säljs på klaravik, möjligt att den är något större än min... Borde inte vara något problem att den är större, men den vill jag nog se bilder på innanmätet innan man börjar bjuda.
Jag lägger upp några bilder på vad jag skulle vilja ha och vad som hör ihop med den.

Om det finns någon som har en hum om vad man kan göra för att antingen laga den jag har, eller vart/vem man kan vända sig till så vore tacksamheten enorm.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
JerBec
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:46, 14-07-2015
Ort: Östra Husby Vikbolandet Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 724, Kubota M7171, Ford 8870, Fendt 312, Ljungby L15.



torbjorn_forsman

#2 » 21:39:25, 25-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för fel på pådraget du har?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JerBec (trådstartaren)

#3 » 08:29:29, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet är att hela krossen ramlade i backen när vi flyttade verket till nuvarande plats.
Då blev det för skakigt för de motstånden som sitter i pådraget så det gick av några stycken, som kortslöt ledningar där inne så det gick inte att starta alls.
Plockade ur alla lösa delar där inne och då gick det att starta, men den här inget motstånd de första två stegen, då blir det lite ryckigt när motorn drar igång på 3:e steget.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
JerBec
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:46, 14-07-2015
Ort: Östra Husby Vikbolandet Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 724, Kubota M7171, Ford 8870, Fendt 312, Ljungby L15.

busholle

#4 » 09:20:05, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men de där ''brödrostprylarna'' brukar finnas som reservdel. På för-för-förra jobbet så hade vi en hel del sådana prylar på hyllan eftersom tidigare generationer gillade att köpa reservdelar istället för att betala skatt.

Antar att du redan kollat med ABB? Lokala lindarverkstäder kan vara duktiga på sådant här beroende på deras övriga kunder.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Joe

#5 » 11:06:25, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars kan du kolla med firmor som servar traverser, de äldre traverserna har också motståndssteg.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

skogsgurra

#6 » 13:59:35, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ganska bra att ta en plåtbit på några mm och skära till pådragsmotstånd.
Plåtbitar håller bättre än gjutjärn. Med gjutjärn få men till och med vara försiktig så man inte knäcker dom när man drar åt anslutningarna.

Börja med lite korta snitt och skär tills du har rätt motstånd. Men mät inte med ohmmeter utan använd strömkälla med känd strömstyrka (1 A gör det enkelt) och skär tills du får rätt spänning över varje motstånd. Mät direkt på plåten, inte på utgående från strömkällan. Beprövat på diverse traverser och kranar.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

8 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

JerBec (trådstartaren)

#7 » 23:12:06, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade ringa ABB idag!
Tydligen var jag inte den första som chansat på att det stora mäktiga bolaget skulle ha ett lager fullt med delar till maskiner som är 30-70år gamla :idee3:
Herrń jag talade med var görtrevlig, han förklarade sakligt att det är roligt att jobba för ett företag som producerar så bra maskiner, att det är nästnästa generation till den ursprungligen köpt maskinen som är ute efter slitdelar och reservdelar. :thumme: tyvärr så fanns det absolut inget han kunde erbjuda mig för att lösa mitt lilla problem, men det var en trevlig pratstund.

Vet tyvärr inte på rak arm om några lindarverkstäder eller traversverkstäder i Norrköpingsområdet... (Känner mig lite nyinflyttad fortfarande, bara bott och jobbar här sedan 2016) men ska fråga några kontakter om sådana platser finns i närheten.
JerBec
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:46, 14-07-2015
Ort: Östra Husby Vikbolandet Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 724, Kubota M7171, Ford 8870, Fendt 312, Ljungby L15.

Ludde eriksson

#8 » 23:21:51, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så att jag vet om de kan hjälpa dig, men Elmotor i Västervik har nog varit med ganska länge...

2 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

JerBec (trådstartaren)

#9 » 23:28:13, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Det går ganska bra att ta en plåtbit på några mm och skära till pådragsmotstånd.
Plåtbitar håller bättre än gjutjärn. Med gjutjärn få men till och med vara försiktig så man inte knäcker dom när man drar åt anslutningarna.

Börja med lite korta snitt och skär tills du har rätt motstånd. Men mät inte med ohmmeter utan använd strömkälla med känd strömstyrka (1 A gör det enkelt) och skär tills du får rätt spänning över varje motstånd. Mät direkt på plåten, inte på utgående från strömkällan. Beprövat på diverse traverser och kranar.


Det är svar som dessa som gör att man får en rysning :buga: ny kraft är funnen och experimentverkstaden ska värmas upp snarast möjligast :hurra:
JerBec
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:46, 14-07-2015
Ort: Östra Husby Vikbolandet Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 724, Kubota M7171, Ford 8870, Fendt 312, Ljungby L15.

Turbodiesel

#10 » 23:44:03, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske är det värt att prova att svetsa ihop de gamla först? helst med gas & gjutjärnstillsats då.

Vanlig plåt/stål funkar såklart som motstånd så länge de inte blir så varma att glödskal bildas, gissar jag. Då funkar det inte speciellt länge.


Har lindat om några motstånd i vårat gamla krosspådrag en gång i tiden, men det var bara av trådmodellen, som ni har i vänsterkanten ungefär.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JerBec (trådstartaren)

#11 » 00:11:54, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kunna sätta gasmannen på att svetsa ihop de gamla så gott det går, så kan jag börja knåpa ihop ett par stycken av nyare modell :cool:

Jag får kika lite närmare på maskineriet och se om det är några motstånd som används mer än andra, funderar på hur varma de hinner bli vid en uppstart :klia:
Ahaa ja där till vänster sitter det några lindade motstånd, det har jag inte tänkt på, skarpögad är du TD!
JerBec
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:46, 14-07-2015
Ort: Östra Husby Vikbolandet Norrköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 724, Kubota M7171, Ford 8870, Fendt 312, Ljungby L15.

skogsgurra

#12 » 00:53:59, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glödskal ska du inte råka ut för. Då har du antingen låtit det gå för lång tid (gamla motståndet/motstånden tål upp till 21 sekunder starttid.
Så du får raska på med starten. Veva, veva, veva utan att låta hastigheten plana ut mellan varven. Det är då det blir varmt.

Frågan är om det är två eller tre släpringar och om de trådlindade motstånden ingår i startmotståndets totala 2,7 ohm. På bilden ser det ut att vara tre släpringar, det är det vanliga utförandet. Men 450 V dividerat med 83 A ger 5,4 ohm. Dvs dubbla det angivna värdet på 2,7 ohm.

Jag skulle kolla lite mer på dom grejerna. Klaravik hade ett pådrag som ser ut att passa: https://www.klaravik.se/auction/product ... verk-asea/

Men hittar inga data på det. Kan vara värt att kontakta dem- kanske köparen köpte en reserv?

Det finns några trådar här på Maskinisten om du söker på Pådrag. Men nu är det bingen för mig. Du hittar nog själv.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se