Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Information om Käftkross Arbrå 60f-1

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera krossar och siktar här

HeraX (trådstartaren)

#1 » 14:27:25, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har köpt en Arbrå 60f-1. Är första krossen jag äger, så frågorna är många.
Den är inte komplett, utan det saknas krossplattor, sidoplattor & Spännfjädrar (som håller fast brytbrickan). Kollade lite snabbt med Swemas innan jag köpte krossen,
och fick ett ungefärligt pris på 27tusen ex moms för plattorna (Ej frågat om fjädrar). Gissar att hitta begagnade plattor i vettigt skick är ganska liten.


Planen med krossen är att montera den på lastvxlram tillsammans med transportband och någon typ av Matningficka.
Så jag söker lastvxlram och transportband om någon har?


Det jag undrar om själva krossen är:

1. Finns det att hitta en instruktionsbok/Skötselmanual till den?

2. Rekommenderad motorstorlek/Varvtal på kross? (Ej bestämt om jag ska köra diesel eller el än).

3. Den ska nu vara inställd på att ge 0-50. Hur mycket kan man ställa upp den?

4. Vad kan man räkna att den ger i Ton/timme?

5. Hur ofta ska man smörja den, och med vad? (Se bild 1 & 2 )

6. Rekommenderad fallhöjd från kross till transportband (Något man bör tänka på?)

7. Storlek på fjädrar som håller brytbrickan?

8. Är det svårt /stort jobb att byta plattor?



* Alla tips, trix & råd välkomnas!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Om någon behöver numrerna på brytbrickan
Bild
Visst ska det väl sitta något typ av inlägg här som brickan gnuggar mot?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor



HeraX (trådstartaren)

#2 » 15:51:14, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu både instruktionsbok och manual. Fick tag på det av Swemas i samband med att jag hämtade nya plattor och kilar.
Landade på lite över 34tusen Ink moms. Fick väldigt bra hjälp/bemötande av Lennart & Johan där borta, om än plånboken fortfarande ligger i fosterställning och skakar :grin:

I manualen rekommenderad motorstorlek/varvtal är 55-65hk / 260 varv i minuten.
Blir nog kanske lite overkill om jag använder min Scania ds11 på 340 kusar för att driva den. Har dock ingen annan motor, så får se hur jag gör med det..

Fettet jag fick rekommenderat var Renolit Uniway Lix 62.

Har även fått reda på hur fruktansvärt dyra nya sfäriska lager till krossen är, så man börjar ju fundera på ifall man
bör plocka upp och bädda in med nytt i fett innan man startar upp den. Eller ska man bara fetta in och köra på?
Den påvisar absolut inga fel som det är nu, utan den rullar lätt, blir bara lite nojig.

I instruktionsboken så står det att:
1-2 gånger per säsong bör smörjnipplar och spolpluggar borttagas och lagren spolas med bensin eller annan lämplig rengöringsvätska


Någon som har något bra förslag hur det ska gå till? eller ska man bara öppna spolpluggarna och trycka ut det gamla fettet med nytt?


Bild

Bild
Ska ladda upp dom när jag kommer över en skanner. Ifall någon annan även finner det intressant.

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

stefansmark

#3 » 23:21:37, 09-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte montera en elmotor med lämplig remskiva för att driva krossen?
Får du tag i en lämplig generator har du ström till matare och transportörer också..
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

HeraX (trådstartaren)

#4 » 06:49:55, 10-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ju varit det bästa. Dock saknar jag både elmotor och elverk. Så det blir lite för stor investering i nuläget. Tanken med ds11'an jag har är att köra allt hydraulisk. Har ett gäng f11-150cc hydraulmotorer, så tänkte lägga en sådan för drivning av krossen.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

HeraX (trådstartaren)

#5 » 20:25:18, 13-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer som utlovat instruktioner som gäller för 40f 50f 50EKA & 60f. Varannan sida blev blank på 2 av dokumenten. vet ej varför, men allt är med!







Laddade upp filerna hit:
Arbrå 40 F, 50 F, 50 EKA, 60 F detaljförteckning
Arbrå 40 F, 50 F, 50 EKA, 60 F skötselanvisningar och detaljförteckning
Arbrå 40 F, 50 F, 60 F rotationskrossar produktblad
/Holger

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

gustav9797

#6 » 20:00:13, 27-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hur har det gått med krossen?
Har du fått ihop det hela?

Jag har väntat på att det ska dyka upp lämpliga käftkross-objekt på blocket men det verkar inte hända särskilt ofta(aldrig). :aaargh:
Verkar finnas lagom stora krossar att köpa från kina men så är det ju det här med frakten.. ex.vis. https://m.made-in-china.com/product/PE2 ... 46405.html

Hade varit roligt att kunna krossa lite sten och få ut kross till byggnadsgrunder, dränering, bärlager osv.. Här ligger tonvis med bortsorterade naturstenar till ingen nytta, och mer blir det.

:rock_on:

2 personer gillar det här inlägget.
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

HeraX (trådstartaren)

#7 » 07:13:48, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav9797 skrev:Hej, hur har det gått med krossen?
Har du fått ihop det hela?

Jag har väntat på att det ska dyka upp lämpliga käftkross-objekt på blocket men det verkar inte hända särskilt ofta(aldrig). :aaargh:
Verkar finnas lagom stora krossar att köpa från kina men så är det ju det här med frakten.. ex.vis. https://m.made-in-china.com/product/PE2 ... 46405.html

Hade varit roligt att kunna krossa lite sten och få ut kross till byggnadsgrunder, dränering, bärlager osv.. Här ligger tonvis med bortsorterade naturstenar till ingen nytta, och mer blir det.

:rock_on:


Hej!

Provkörde den första gången förra veckan, såg lovande ut. Kastade in några stenar för hand och den tuggade dom likt torra makaroner. Känslan av att krossa sitt egna grus är bättre än första gången man berörde en kvinna :grin: Ska försöka hinna prova den på riktigt i helg. Har byggt en 2km lång skogsväg, så har sparat ordentligt med sten den ska få tugga.

Innan jag hittade denna funderade jag också på att köpa en kinesmodell. Fungerar garanterat för hobbybruk, men jag orkade inte med hela import grejen. Så jag höll koll i över 1 år på diverse sidor tills jag hittade denna klenod. Den har ett intag på 600mm X 350mm, hade inte velat ha mindre än det.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se