Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Försöka starta upp en stenkross

65 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera krossar och siktar här

busholle

#46 » 13:51:22, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Området nere till vänster i bild är där det ska justeras.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.



Krister Andersson (trådstartaren)

#47 » 15:23:56, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Har tagit en bild som är utzoomad, är det inte här som mellanläggen ska vara ? Bild 2 är underifrån, bild 3, där har jag brytit isär det som jag tror är anhållet för brickan. Man shimsar väl ovanifrån va? Eller är jag på helt fel ställe?
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

busholle

#48 » 16:03:37, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är på rätt ställe, jag har inte sett att chimsen ska in ovanifrån tidigare det var det som gjorde mig osäker.
Vart går den stora skruven i sista bilden?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Krister Andersson (trådstartaren)

#49 » 17:37:54, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är bultarna du efterfrågade, genomgående i den första "klumpen" (sett underifrån), sitter sedan med mutter i listen enligt bild 2.

Bild


På den här bilden sitter spettet mellan krossen och den första delen (klumpen bild1), spelar det någon roll om man shimsar här eller vid brickans anhåll? Går ganska tungt att spänna ifrån, men det är väl bara fjädrarna som jobbar emot, eller?
Bild
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

arnold torparn

#50 » 17:53:23, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drag åt muttrarna så kommer kilen uppåt och du har ställt ihop plattorna.

mvh arnold
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

Krister Andersson (trådstartaren)

#51 » 18:16:28, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

arnold torparn skrev:Drag åt muttrarna så kommer kilen uppåt och du har ställt ihop plattorna.

mvh arnold


Bra Arnold, självklart är det så man ska göra, vad logiskt det blev. Var så inne på mellanlägg att jag inte ens tänkte tanken...
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Danne J

#52 » 23:10:57, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En domkraft under den rörliga plattan underlättar uppdragningen av kilen samt mycket olja på skruvarna :) Du måste dessutom låsa svänghjulen med något spett eller liknade annars börjar det bara snurra.
Mellanlägg kan också behövas beroende på hur liten fraktion du vill ha ut.
Danne J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:31, 01-06-2010
Ort: Vetlanda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10 b
Div lantbrukare

Åsa-Nisse

#53 » 09:23:26, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan bara justera till en viss gräns på rörliga plattan för sedan får du sådan vinkel i krossgapet att stenarna bara vill hoppa upp istället för att tuggas ned. Vill du minska ytterligare då så får du lossa fasta plattan med bottenklacken, och lägga en plåt bakom den. Då måste du också skära ned kilarna så de passar till den nya öppningen.
Detta begränsar intagsöppningen lika mycket som du lägger mellan, men bibehåller kapaciteten på krossen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Krister Andersson (trådstartaren)

#54 » 10:29:09, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Danne J skrev:En domkraft under den rörliga plattan underlättar uppdragningen av kilen samt mycket olja på skruvarna :) Du måste dessutom låsa svänghjulen med något spett eller liknade annars börjar det bara snurra.
Mellanlägg kan också behövas beroende på hur liten fraktion du vill ha ut.

Bra tips Danne!

Åsa-Nisse skrev:Du kan bara justera till en viss gräns på rörliga plattan för sedan får du sådan vinkel i krossgapet att stenarna bara vill hoppa upp istället för att tuggas ned. Vill du minska ytterligare då så får du lossa fasta plattan med bottenklacken, och lägga en plåt bakom den. Då måste du också skära ned kilarna så de passar till den nya öppningen.
Detta begränsar intagsöppningen lika mycket som du lägger mellan, men bibehåller kapaciteten på krossen.


Ok förstår, tror inte jag kommer att ställa ihop den så mycket isf. Får prova mig fram till vilken vinkel den klarar utan att börja spotta ur sig stenarna. Men om man kör på förkrossat mtrl borde det väl gå med mera "extrem" vinkel? Förresten behöver man justera något på spiralfjädrarna i samband med att rörliga plattan flyttas?
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Henrik.E

#55 » 12:00:19, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som det löst sig för dig hur du ska ställa ihop krossen. Jag har ju en pendelkross och du har en rotationskross så dom har ju lite olika utföranden men principen hur man ställer ihop gapet är ju detsamma.
Jag har bara provkört min kross med några hundra kilo sten så har inte testat att köra med olika spaltöppningar än.

Tror att den stora vinkeln som blir mellan plattorna när du ställer ihop krossen maximalt inte spelar så roll så länge du kör materialet en andra gång genom krossen. Det kommer iaf inte att studsa ur stora stenar om du kör krossen full hela tiden och matar den med största storlek runt 60-80 mm.

Om du får för dig att shimsa ut den fasta plattan för att få optimal vinkel så lär du ha en shimsplatta som är lika stor som krossplattan. Se också till så att du får en bra anliggning överallt mellan krossplatta- shims och fundamentet i krossen.
Annars riskerar du att spräcka krossplattan.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Krister Andersson (trådstartaren)

#56 » 13:15:12, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Henrik är nog risk för spräckning av fasta plattan annars kan man tänka, måste bli hyfsat tryck på plattorna vid krossning!

Frågan om justering borde jag ställt för länge sen, tror faktiskt den är lite hopdragen nu. Möjligt att den kunnat accepterat lite snabbare dom stenar som den inte fick grepp på direkt? Känns lite spännande nu att testa åt bägge håll!

Har lite kross kvar som kan testas att köra en vända till med lite tajtare plattor.

Bild

Någon har skrivit på forum att det är vanebildande med krossning! Det stämmer till 100%, konstigt att det kan vara så roligt att fylla på sten i en ände och få ut samma stenar med annan storlek i andra änden :klia:

Vad ska man ta sig till när det egna behovet av krossat mtrl är uppfyllt!? :insomnia:

5 personer gillar det här inlägget.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Åsa-Nisse

#57 » 15:36:20, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returfjädrarna måste också justeras när du ställer ihop krossen. Blir dom för hårt ställda så går bultarna av och är dom för slappa så fladdrar bultarna.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

RuneStone

#58 » 19:17:09, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister Andersson skrev:Ja Henrik är nog risk för spräckning av fasta plattan annars kan man tänka, måste bli hyfsat tryck på plattorna vid krossning!

Frågan om justering borde jag ställt för länge sen, tror faktiskt den är lite hopdragen nu. Möjligt att den kunnat accepterat lite snabbare dom stenar som den inte fick grepp på direkt? Känns lite spännande nu att testa åt bägge håll!

Har lite kross kvar som kan testas att köra en vända till med lite tajtare plattor.

Bild

Någon har skrivit på forum att det är vanebildande med krossning! Det stämmer till 100%, konstigt att det kan vara så roligt att fylla på sten i en ände och få ut samma stenar med annan storlek i andra änden :klia:

Vad ska man ta sig till när det egna behovet av krossat mtrl är uppfyllt!? :insomnia:

Prova sitta 12h per dag i ett år å ös så ska du se de inte e så skoj nå mer. Terapiarbete
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Krister Andersson (trådstartaren)

#59 » 19:36:05, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Returfjädrarna måste också justeras när du ställer ihop krossen. Blir dom för hårt ställda så går bultarna av och är dom för slappa så fladdrar bultarna.


Gjorde så nu Åsa-Nisse, blev tydligt att man fick släppa lite på spänningen vid justeringen. Ställde ihop den så mycket det gick,nu är det precis så att det gnuggar emot lite lite på en punkt i vänster sida. Måste ha vindat till sig lite, kanske säkrast att släppa tillbaka plattan något?

Körde en försiktig test , tyvärr blev inte bilden den bästa.
Bild

Kommer behöva sikta bort 0 materialet ur det grova på nått vis? Gallerskopan släpper igenom allt den med 80mm spalter. Nån som har någon bra ide hur man kan göra?
Bild
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Krister Andersson (trådstartaren)

#60 » 19:43:37, 16-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:
Krister Andersson skrev:Ja Henrik är nog risk för spräckning av fasta plattan annars kan man tänka, måste bli hyfsat tryck på plattorna vid krossning!

Frågan om justering borde jag ställt för länge sen, tror faktiskt den är lite hopdragen nu. Möjligt att den kunnat accepterat lite snabbare dom stenar som den inte fick grepp på direkt? Känns lite spännande nu att testa åt bägge håll!

Har lite kross kvar som kan testas att köra en vända till med lite tajtare plattor.

Bild

Någon har skrivit på forum att det är vanebildande med krossning! Det stämmer till 100%, konstigt att det kan vara så roligt att fylla på sten i en ände och få ut samma stenar med annan storlek i andra änden :klia:

Vad ska man ta sig till när det egna behovet av krossat mtrl är uppfyllt!? :insomnia:

Prova sitta 12h per dag i ett år å ös så ska du se de inte e så skoj nå mer. Terapiarbete


Nej är nog så.Har du testat på det Rune? Men lite hobbykörning är iaf kul. Skulle vara kul att få höra lite vad medlemmarna här har för erfarenheter gällande krossning. Verkar vara många som är ruskigt insatta i ämnet.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se