Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Försöka starta upp en stenkross

65 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera krossar och siktar här

Krister Andersson (trådstartaren)

#31 » 20:10:15, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok så det finns viss justering alltså, har du någon ungefärlig siffra på hur mycket ström en sådan motorn kan tänkas dra? Elverket är på 100kVA. Material som är förkrossat ca 0-70 går väl i? Vad menar du med att dom inte är lätta att hålla igång?

Tänkte kolla på krossen men ville ha lite mer kött på benen innan.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300



busholle

#32 » 20:19:04, 09-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla va det sitter för motor, du behöver minst dubbla motoreffekten hos generatorn om det ska fungera. Det är inte säkert att den klarar 70mm i intagsöppningen.
Det jag tänkte på med driften är att de innehåller mycket mer delar än en käftkross och att det menar noga med smörjning och kylning.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Krister Andersson (trådstartaren)

#33 » 10:45:22, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Fått en bild, säger väl inte så mycket förutom att den är fruktansvärt dammig. Ser inte direkt ut som biten med kylning har varit optimal!
Tänkte på det du skrev om justering, är det något man kan göra på plats för att mäta hur stor intagsöppningen kan bli?

Känns lite lurigt det här, tänk om det visar sig att det är bara skrot när man försöker starta upp den? Finns inte tillgång till el där den nu står. Om man skulle få för sig att köpa- vad kan ett lämpligt pris då vara med tanke på att det inte finns några garantier på att den ens är funktionsduglig?
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Henrik.E

#34 » 12:11:07, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där konkrossen blev jag också erbjuden att köpa. Tror den står i trakterna runt Norrköping om jag kommer ihåg rätt.
Tror att motorn ligger på ca 40 kw.
Jag har ju också skaffat en liten käftkross som jag tänkte montera på en vagn tillsammans med ett matarficka.
Vist hade det varit fint med en konkross också men det blir ju så mycket att hålla igång så då försvinner ju vitsen med att ha en liten anläggning för att krossa till husbehov.
Jag har provkört min kross på lite olika sätt och kör man igenom det krossade materialet en gång extra och ställer ihop krossen så blir materialet ganska bra för att lägga som slitlager på gårdsplaner och skogsvägar.
Det blir iaf mycket mindre vassa stenar och skärvor.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Krister Andersson (trådstartaren)

#35 » 11:13:05, 11-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Henrik, så du har också kikat in krossen! Hur gjorde du för att ställa ihop din kross, Busholle skrev att enda inställningen man har möjlighet att göra är med mellanlägg på rörliga plattan?
Har inte provat att ställa ihop min och köra en gång till, men ska nog prova nu efter ditt inlägg. Kanske duger materialet att använda som slitlager även för mig då?
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Henrik.E

#36 » 06:55:27, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte varit och kikat på konkrossen utan bara fått info på telefon. Han ringde igår igen och frågade om jag var intresserad av den men jag tackade då nej.
Han sa att det var en annan som också var intresserad. Kanske menade han dig ?

På min kross så lägger man i mellanlägg för att ställa ihop den rörliga plattan. Mellanläggen läggs i bakom en U-list som ligger mot brytbrickan.
Kan ta nån bild senare på hur det ser ut om du vill.
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Krister Andersson (trådstartaren)

#37 » 08:07:47, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han ringde även till mig igår men tror nog jag också backar ur. Ringde till cementbruket och pratade med produktionsledaren som sa att han inte hade någon aning om krossen fungerade eller ej, Lät på Bama som har hand om rivningen att man fick montera bort den själv! Priset skulle då vara 35k.

Kan du ta några bilder på det du skrev om vore jag tacksam. Blev riktigt sugen på att testa detta!
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Henrik.E

#38 » 21:39:20, 12-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du bilder på hur mina shims sitter monterade.
Den är nu ihopställd nästan helt. Minsta gapet mellan krossplattorna är då ca 15 mm.
Tar jag bort alla shimsen och skjuter bakre mothållet för brytbrickan bakåt så blir ju minsta gapet på plattorna ca 100 mm.

Bild
Bild
Henrik.E
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:23, 25-05-2010
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: MF 340 T
Atlas 1704 HD
Volvo L90C
Cat 305E CR
Svedala HJ6

Turbodiesel

#39 » 04:38:44, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag som håller till runt norrköping är lite nyfiken på var denna före detta? cementfabrik finns.


Vi körde med en 30" Svedala-kona med 1/2"-slag efter en M-H 40x60 enbrickskäft, konan fick ungefär 60-80mm sten , även om de värsta skärvorna mätte betydligt mer. För stora bitar till konan bromsar flödet betydligt & sätter ned kapaciteten, liksom för mycket finmaterial. Stora skärv blir stopp, men det värsta är träpinnar & rötter, det blir stopp tämligen omgående i både käft & kona (blött trä fjädrar för mycket)

Konan var väl den stora bromsen i vår anläggning, en 36" hade inte suttit fel, delvis för att då kunna öppna käften en aning mer.

Konor är riktiga effektslukare, vår satt en (något underdimensionerad) 30kW motor på. Käften går lätt så länge det inte blir för mycket fint retur eller osiktat material i den. För mycket finmaterial i krossarna är inte alls nyttigt för dom och tar ned kapaciteten.

Konor har en inbyggd vinkelväxel & vanligen stora glidlagerbussningar för excenterrörelsen, kräver yttre oljepump & kyl/värmesystem för oljan. Vissa konor är utrustade med en renluftsfläkt, som förser dess växel & excenter med filtrerad luft, för att skapa ett lätt övertryck & då hålla dammet på rätt sida om tätningssystemet.

En mycket kort tid utan oljetryck/cirkulation ger lätt skador för några hundra tusen... Dock finns normalt ett vaktsystem för detta.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

busholle

#40 » 07:01:05, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra beskrivet. Käns som jag lider av kronisk skrivkramp i jämförelse med er andra på forumet.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Krister Andersson (trådstartaren)

#41 » 08:57:15, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja TD verkar vara överjävlig på det mesta! Mycket intressant och dessa fakta är ju helt nödvändigt att ha koll på om man vill skaffa en gammal konkross. Te x yttre oljepump hade inte jag en aning om att det skulle vara. Men den på cementfabriken borde väl vara utrustat med allt detta förhoppningsvis, om man nu inte lånat grejer från den till något annan?! Känns iaf som att motorn är väl tilltagen med 40kW på en 22".

TD skulle du kunna besiktiga en sådan på plats och kunna se om det är något att ha? Menar så här, kan en som har dina kunskaper avgöra utan att köra igång den om det är något att ha?

Den nerlagda cementfabriken ligger utanför Köping (Forsby)

Henrik- dina shims matchade krossen väldigt bra, följde dessa med i köpet? Få se om jag hinner kolla idag hur det ser ut på min kross.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Turbodiesel

#42 » 16:50:33, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksamt om jag vill bedöma skicket på den, men en kona ger upp med besked när det händer, även om små missljud i växeln & viss lättare skärning i glidlagren är svåra att känna för hand. Returoljans sil och oljan i sig berättar en hel del, men svårt att bedöma om det är länge sedan den var igång.

Nu finns det skillnader mellan fabrikaten, och min begränsade erfarenhet kommer av en 30" svedala/ A/C maskin, men:

Den inre oscillerande delen ska kunna gå att snurra på helt fritt (om än tungt) det är bara en grov axel lagrad i ett stort glidlager, och den nedre änden står på ett axiallager.

Eftersom den inre delen inte har tvångsstyrd rotation kommer den att rotera åt olika håll med & utan material.

Växeln går att jämföra med vilken bakaxel/hypoidväxel som helst, och går att bedöma på liknande sätt. Hela krossen ska gå fingerlätt runt om den inte stått så länge att oljan tagit ihop.

Troligen har den här krossen ett litet slag, tillsammans med slitgods/mantel optimerat för mjölkörning, därav effektbehovet. Du borde leta upp någon gammal krossräv för mer tips.

Och ska den flyttas liggande så glöm inte att låsa rotorn axiellt, annars är risken stor att det blir skrot av innanmätet(axiallager mm) direkt vid uppstart.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Krister Andersson (trådstartaren)

#43 » 12:50:31, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju mer man får veta desto sämre verkar verkar iden om köp av konkrossen att vara! Har däremot kollat lite på min kross, Så här ska alltså mellanläggen sitta?
Antar att man även måste släppa spänningen på dom undre spiralfjädrarna? Gjorde du så Henrik? Nått mer att tänka på?

Bild
Bild
Bild
Bild
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

Krister Andersson (trådstartaren)

#44 » 13:26:03, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är några bilder på samma vy, stenar som krossen fått tugga i sig, avföringen får tjänstgöra som bärlager.



Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Krister Andersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:25:10, 01-12-2008
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EW150C Åkerman H14B Ford 4610 Volvo 4300

busholle

#45 » 13:41:48, 15-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir inte klok på hur du fotat och vad man ser i krossen.
Det som ska chimsas är den stora brickan som ledar mellan den rörliga krossplattan och chassiet.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se