Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKrossar och siktar

Var köpa turbo?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera krossar och siktar här

dimber (trådstartaren)

#1 » 16:06:13, 01-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet var man kan köpa ny turbo till en Deutz v6 (modell 4DZx115.9002 ytterligare nummer: B1-6m1015c). Den är på 366 hk och sitter på en Fintec 1107 stenkross.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor



Åsa-Nisse

#2 » 19:12:36, 01-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

GIK Turboteknik i Göteborg fixar det mesta.
Leverans samma dag före 12.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Turbodiesel

#3 » 19:44:37, 01-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ungarna plockat den till epatraktorn, eller är den bara i behov av renovering?


GIK är som sagt bra.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimber (trådstartaren)

#4 » 19:52:07, 01-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstod var den glapp i lagren. Maskinen ryker olja.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

dimorep

#5 » 20:30:31, 01-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din motor heter säkert BF6M1015c.

Nackdelen med att handla en "piratturbo" (även om det är exakt samma modell / tillv.) är att den inte är uppdaterad (om det visat sig att just det agg. är mindre lämplig till den motorn), väljer du en Deutz org. så får du aut. senaste modellen.

Glöm inte att beställa alla packningar / tätningar, kan åtgå en hel del till de V-motorerna (lite beroende på utformning av grenrör).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dimber (trådstartaren)

#6 » 16:32:45, 03-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen inte turbon. Har inte slabbat någon olja. Vad orsakar hög oljeförbrukning samt svartrök? Något som går väldigt tungt? Någon som vet vad lager, kolvar och foder till en Deutz V6 (BF6M1015c) kan kosta på ett ungefär?
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

dimorep

#7 » 19:33:50, 04-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sällan det blir turbohaveri på de motorerna och de gånger som det väl händer så märks det ordentligt (total rökläggning och plötslig effektlöshet)!

När de motorerna sitter i stenkrossar så är det betydligt vanligare med andra direkt "miljörelaterade" skador som:

Uppslitna bränslekomponenter, pga stenmjöl som letar sig ner i tanken och "slår genom" filtren och kommer in i motorn. Slitna spridare ger både dålig gång och svartrök, men riskerar även att "spruta snett" så att bränslet träffar fel. Inte helt ovanligt att det leder till smälta kolvar och/eller bortsköljd oljefilm på cylinderväggarna = risk för skärskador.

Även stenmjöl som följer med insugsluften in har en förmåga att korta ner livslängden på de inre motorkomponenterna drastiskt, brukar märkas genom en starkt ökad vevhusandning. Som i sin tur kan leda till oljerök i avgaserna då vevhusvent. är kopplad till motorns luftintag.


Finns en del saker man måste hålla koll på i samband med felsökning / granskning / hopmontering på de där motorerna, för att renoveringen ska lyckas fullt ut. Sen att delarna (ivf org) kostar en hel del till de, gör det ännu mera viktigt att det blir helt rätt första gången...
Har du inte tillgång till någon som "kan de motorerna" och som har erf spec.verktyg så rek jag dig att köpa in tjänsten istället.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dimber (trådstartaren)

#8 » 18:26:43, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var turbon trots allt. Ny Deutz isatt. Den ryker lite blått (om än lite). Hur länge kan den ryka blått pga kvarvarande olja efter turboraset?
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

dimorep

#9 » 19:59:13, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dränerade du i-c:n?
Om inte, så kan den vara full av olja som frigörs efterhand som den blir uppvärmd och sen följer med laddluften in i motorn.

Är du SÄKER på att oljeröken inte kommer via vevhusventilationen (och in i motorn)..?

Och oljereturledningen från turbon är ok (väl rengjord eller ny)?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dimber (trådstartaren)

#10 » 21:37:07, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte jag som gjorde jobbet. Grävmaskinisten gjorde det (jag hjälper honom mest med datorerna/nätet och elekroniska grejor). Ska mejla honom direkt.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor


Återgå till Krossar och siktar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se