Sällan det blir turbohaveri på de motorerna och de gånger som det väl händer så märks det ordentligt (total rökläggning och plötslig effektlöshet)!
När de motorerna sitter i stenkrossar så är det betydligt vanligare med andra direkt "miljörelaterade" skador som:
Uppslitna bränslekomponenter, pga stenmjöl som letar sig ner i tanken och "slår genom" filtren och kommer in i motorn. Slitna
spridare ger både dålig gång och svartrök, men riskerar även att "spruta snett" så att bränslet träffar fel. Inte helt ovanligt att det leder till smälta kolvar och/eller bortsköljd oljefilm på cylinderväggarna = risk för skärskador.
Även stenmjöl som följer med insugsluften in har en förmåga att korta ner livslängden på de inre motorkomponenterna drastiskt, brukar märkas genom en starkt ökad vevhusandning. Som i sin tur kan leda till oljerök i avgaserna då vevhusvent. är kopplad till motorns luftintag.
Finns en del saker man måste hålla koll på i samband med
felsökning / granskning / hopmontering på de där motorerna, för att renoveringen ska lyckas fullt ut. Sen att delarna (ivf org) kostar en hel del till de, gör det ännu mera viktigt att det blir helt rätt första gången...
Har du inte tillgång till någon som "kan de motorerna" och som har erf spec.verktyg så rek jag dig att köpa in tjänsten istället.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...