Hej!
Är ny här på forumet och har inte så mycket kunskap om truckar i övrigt, men har förstått att det finns många kunniga människor här,
så jag blir tacksam om någon kan hjälpa mig med följande:
Vi har en Mitsubishi FG35 A gasoltruck -95 8600 timmar
Det ryker inte bara genomskinlig/ånga rök utan det kommer sotpartiklar ut från avgasröret när vi startar den, (Det kan man se för det lägger sig
på motvikten där bak) och det luktar olja och röken blir mörk detta minskar efter ett tag men oljelukten finns kvar.
Reparatören har bytt alla tändkablar och tänd fördelare samt tändstift för den gick bara på 3 cylindrar ett tag, men han menade att sotet skulle försvinna efter några körtimmar eftersom den kanske inte hade förbränt det riktigt tidigare.
Men vi har kört en del efter det men det forsätter som tidigare.
Men vi hade en gasoltruck tidigare Hyster som gått ungefär lika många timmar men det fanns aldrig några problem med sot eller oljerök då, det
luktade aldrig olja från den.
Det jag undrar är om det inte skulle kunna vara ventilproblem, typ att det har sotat igen under en längre tid vid eventuellt dålig tändeffekt/gnista?
Jag fick höra att motorn i Mitsubishin var lika som de som sitter i Mitsubishi Galant bilen och de ska tydligen ha problem med att de sotar igen
på något vis även något spjäll tydligen.
Vi tycker trucken är bra i övrigt hydralik och bromsar, styrning m.m
Men just detta med sotet samt att den inte går jämt, speciellt inte när den är kall, gör ju att vi inte är helt nöjda med den.
Om det är ventilproblem vad kan man göra då?
Är det en omfattande reparation?
Kostsam?
Jag är tacksam för hjälp.
Med vänlig hälsning
Fredrik