Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Regga perrongtruck

45 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera (gaffel-)truckar här

Utskrotnings-Magnus

#31 » 17:12:39, 03-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet en som kulle kränga en perrongtryck på blocket, men blev kontaktad av en kille som bara ville köpa pappren på den. 7000:- fick han för papperna. Det var en kalmartruck.

1 person gillar det här inlägget.
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C



LeifAndersson

#32 » 19:04:34, 03-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktor kl 1 & kl 2 är samma fordon men med olika arbetsområden. Men de går på samma registrering, man bara anmäler Kl 1 eller 2 beroende på användandet. En av våra traktorer byter klass då och då, vad man måste tänka på är att kraven på förarens körkortsbehörighet skärps när samma maskin anmäls till kl 1. :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas Mattsson

#33 » 23:39:07, 04-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

har inte läst hela tråden nu.

jag körde in i farsans bil med min åkklippare här hemma,det gick på min hemförsäkring.
en kompis jobbar åt kommunen här och ränner runt hela samhället på en åkgräsklippare(en cub cadet)så ingen reggad kubota eller nåt,det händer grejor både lite nu och då samt även varit med om poliskontroll och blåsning(nykterhetskontroll) utan problem.
som jag fattat är dessa mindre maskiner lite av en gråzon men faller under hemförsäkring så länge dom rör sig på tomten,är man ute och svajar på byn så vore nog en ansvarsförsäkring på sin plats.(även om dom inte är laglig för väg oavsett försäkring då dom saknar reflexer/rätt belysning/signal/osv)tror polisen ser mellan fingrarna men misstänker att problem kan uppstå om man är med om en alvarlig incident.

mindre maskiner som framförs med att man går efter oavsett motordrift eller ej skulle jag tänka mig att det inte heller behövs nån försäkring för framförande på men en ansvarsförsäkring om man kan orsaka skador vid användandet av den som man själv är ansvarig för.

sen gäller det att få prata med rätt människa när man ringer och kollar försäkringar/krav/regler,har fått många olika bud genom åren.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Jimmy Nilsson

#34 » 00:01:54, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas Mattsson skrev:har inte läst hela tråden nu.

jag körde in i farsans bil med min åkklippare här hemma,det gick på min hemförsäkring.
en kompis jobbar åt kommunen här och ränner runt hela samhället på en åkgräsklippare(en cub cadet)så ingen reggad kubota eller nåt,det händer grejor både lite nu och då samt även varit med om poliskontroll och blåsning(nykterhetskontroll) utan problem.
som jag fattat är dessa mindre maskiner lite av en gråzon men faller under hemförsäkring så länge dom rör sig på tomten,är man ute och svajar på byn så vore nog en ansvarsförsäkring på sin plats.(även om dom inte är laglig för väg oavsett försäkring då dom saknar reflexer/rätt belysning/signal/osv)tror polisen ser mellan fingrarna men misstänker att problem kan uppstå om man är med om en alvarlig incident.

mindre maskiner som framförs med att man går efter oavsett motordrift eller ej skulle jag tänka mig att det inte heller behövs nån försäkring för framförande på men en ansvarsförsäkring om man kan orsaka skador vid användandet av den som man själv är ansvarig för.

sen gäller det att få prata med rätt människa när man ringer och kollar försäkringar/krav/regler,har fått många olika bud genom åren.


Det är inte alls ngn gråzon :) Även en åkgräsklippare ska vara trafikförsäkrad om den är ute på vägen.

http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa ... ga-fordon/
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Andreas Mattsson

#35 » 00:36:28, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:
Andreas Mattsson skrev:har inte läst hela tråden nu.

jag körde in i farsans bil med min åkklippare här hemma,det gick på min hemförsäkring.
en kompis jobbar åt kommunen här och ränner runt hela samhället på en åkgräsklippare(en cub cadet)så ingen reggad kubota eller nåt,det händer grejor både lite nu och då samt även varit med om poliskontroll och blåsning(nykterhetskontroll) utan problem.
som jag fattat är dessa mindre maskiner lite av en gråzon men faller under hemförsäkring så länge dom rör sig på tomten,är man ute och svajar på byn så vore nog en ansvarsförsäkring på sin plats.(även om dom inte är laglig för väg oavsett försäkring då dom saknar reflexer/rätt belysning/signal/osv)tror polisen ser mellan fingrarna men misstänker att problem kan uppstå om man är med om en alvarlig incident.

mindre maskiner som framförs med att man går efter oavsett motordrift eller ej skulle jag tänka mig att det inte heller behövs nån försäkring för framförande på men en ansvarsförsäkring om man kan orsaka skador vid användandet av den som man själv är ansvarig för.

sen gäller det att få prata med rätt människa när man ringer och kollar försäkringar/krav/regler,har fått många olika bud genom åren.


Det är inte alls ngn gråzon :) Även en åkgräsklippare ska vara trafikförsäkrad om den är ute på vägen.

http://www.tff.se/sv/Trafikforsakringsa ... ga-fordon/


var nog lite otydlig med hur jag menade :smile: ,alla fordon som vistas på vägen ska ha en gällande trafikförsäkring,det jag menar med gråzon är att generellt kan en åkgräsklippare aldrig bli laglig för att framföras efter vägen utan att utrustas med rätt belysning för körning i mörker eller reflexer för körning under dagsljus,sen tillkom det andra saker också som signalhorn har jag för mig och vindrutetorkare om framruta finns,skulle nog även finnas defroster då också(byggde ett motorredskap för några år sedan och kollad mycket noga vad som gällde för olika typer av fordonsuppbyggnad)hytt och övrig utrustning tex för hur ett fordon skulle vara utrustad för att få brukas efter väg.
menar med en gråzon att fjärsman inte bryr sig så mycket om jag kommer efter vägen på mina stiga park utan godkända reflexer även fast det egentligen ska sitta där.

som en offtopic hade jag mycket svårt att få veta vad straffsatsen var om jag skulle ha last på mitt motorredskap som inte hade med fordonets framförande eller arbete att göra,fick efter mycket om och men en åklagare i Sundsvall att fabricera ett spökfall där ärendet överlämnades polisen och dom tillsammans tog ställning till detta.
det som skulle bli är att jag skulle få ett fast bötesbelopp på 1200:- för last på fordonet,en tom vagn fick dras efter men om last fanns på den var bötesbeloppet lika på 1200:-,om last fanns på både fordon och släp fick man ett bötesbelopp på 1200:- på fordonet men rabatt på bötesbeloppet på släpet som då skulle bli 800:-,,det absolut mest latjo med allt var att jag sen kunde köra "lagligt" i 48tim,inga nya bötesbelopp för godstransporten kunde utfärdas under dessa timmar :uupps: .körde ihop till bötesbeloppet direkt och sparade alla papper i en pärm i fordonet ink utskriften från åklagaren.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

dma09 (trådstartaren)

#36 » 17:45:31, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej har ringt och pratat med transportstyrelsen som hänvisade mig till avdelningen för regelverket. Där fick jag snacka med en snubbe som sa att det bästa alternativet va att regga den som motredskap för att användas som persontransport. Detta eftersom att A-traktor var ute ur bilden efter som att den aldrig varit reggad som buss,lastbil eller bil tidigare. Och för traktor behövdes ngt intyg från tilverkaren som säger att det är en traktor enligt EU,s regler och ett sådant blir ju svårt att fixa...

Har även kollat upp med en kamping som har en perrong-truck som dragare till ett turisttåg och den var reggad som traktor. :uupps:
Så vad tror ni ?
dma09
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:35, 02-08-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dma09 (trådstartaren)

#37 » 17:48:04, 08-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev även hänvisad att prata med Insppecta eller SMP vad den kan klassas som.
dma09
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:35, 02-08-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Parca854

#38 » 21:37:07, 20-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man inte få en bild på den?
Parca854
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:16:59, 01-09-2011
Ort: Mellerud
Maskintyp: Traktor
Maskin: ASJ Parca 854
volvo T43/d47

krokodilen

#39 » 22:22:33, 20-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just vad det gäller krav på trafikförsäkring och motorfordon så behöver man bara tänka på 2 olika definitioner.

Motorfordon = motordrivet fordon med inrättad förarplats.

Trafik = överallt där man löper risk att krocka med annat fordon annan person eller annans egendom när man framför motorfordonet.

Nu finns det helt plötsligt inga gråzoner längre.

Sedan ändras ju inte reglerna lagen bara för att:

"Min kusins bror fick ut på hemförsäkringen när han kvaddade grannens bil med åkgräsklipparen".

Han hade egentligen bara tur att försäkringshandläggaren inte kunde sitt jobb vilket ju i sin tur var trevligt för de drabbade.

Lycka till med reggningen nu.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dma09 (trådstartaren)

#40 » 18:18:37, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Traktor kl 1 & kl 2 är samma fordon men med olika arbetsområden. Men de går på samma registrering, man bara anmäler Kl 1 eller 2 beroende på användandet. En av våra traktorer byter klass då och då, vad man måste tänka på är att kraven på förarens körkortsbehörighet skärps när samma maskin anmäls till kl 1. :uupps:



Här är länken till en blogg med bilder och information om perrongtruckens renovering: http://plattformstruck.blogspot.se/
:cool:
dma09
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:35, 02-08-2014
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

OLA56

#41 » 19:30:35, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett motorredskap kan utföra "eget arbete", kortvarig förflyttning av gods - t.ex. lastmaskin, gaffeltruck, grävmaskin, skördare mm.

En traktor är avsett för dragande ändamål ( en traktor utför "inget arbete" förräns det hängs något till traktorn, kärra, jordbruksredskap ( harv, plog, såmaskin mm.)

En plattformstruck är en traktor.

Skattemässigt: Används traktorn får transport av gods på allmän väg??
Om ja = högskattad.
Om nej = lågskattad. 0 kr i skatt.

Registrering krävs för traktor, som används på väg.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

MrRailway

#42 » 20:47:00, 23-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Traktor kl 1 & kl 2 är samma fordon men med olika arbetsområden. Men de går på samma registrering, man bara anmäler Kl 1 eller 2 beroende på användandet. En av våra traktorer byter klass då och då, vad man måste tänka på är att kraven på förarens körkortsbehörighet skärps när samma maskin anmäls till kl 1. :uupps:

Hej!
Vad är det för behörighet för de olika typerna?
MrRailway
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:24, 12-08-2014
Ort: Jönköpings län
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#43 » 14:49:33, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Andreas Mattsson

#44 » 15:17:48, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Just vad det gäller krav på trafikförsäkring och motorfordon så behöver man bara tänka på 2 olika definitioner.

Motorfordon = motordrivet fordon med inrättad förarplats.

Trafik = överallt där man löper risk att krocka med annat fordon annan person eller annans egendom när man framför motorfordonet.

Nu finns det helt plötsligt inga gråzoner längre.

Sedan ändras ju inte reglerna lagen bara för att:

"Min kusins bror fick ut på hemförsäkringen när han kvaddade grannens bil med åkgräsklipparen".

Han hade egentligen bara tur att försäkringshandläggaren inte kunde sitt jobb vilket ju i sin tur var trevligt för de drabbade.

Lycka till med reggningen nu.

/Christer



Så här skriver IF på sin hemsida.

Hej
Ett trädgårdsredskap som inte är registreringspliktigt omfattas av hemförsäkringen. En sådan maskin får då i princip inte vara avsedd för andra funktioner än gräsklippning och det får inte kunna köras för fort. Tänk på att försäkringen inte gäller vid stöld om du förvarar redskapet utomhus.

Hälsningar
Björn
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

JohnOlof

#45 » 19:07:40, 22-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se