Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

ASEA GMD 25 ELPROBLEM!!??

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera (gaffel-)truckar här

edstrom88 (trådstartaren)

#1 » 17:40:04, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Är djupt förtvivlad, först när man väl är utan truck förstår man hur mycket man behöver den.

Då till problemet!
Trucken är en ASEA GMD 25 levererad i -75 och är av typen diesel-elektrisk.
Grejjen är den att den saknar backen, den går framåt men alltså inte på backen, dock får jag en liten tendens till att den
vill röra sig bakåt men inte mer än så.

Finns det någon som sitter på lite kunskap om dessa helvetes maskiner? :mrgreen:

Om det visar sig finnas någon som känner sig hemma här, så kan jag sammanställa lite jag kommit fram till!
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA



pean

#2 » 17:56:10, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder!
pean
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:26, 22-07-2007
Ort: Mellersta Skåne
Sverige

edstrom88 (trådstartaren)

#3 » 18:52:40, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska jag ta och fixa, men blir mot mot helgen då jag jobbar borta!
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA

TorbjörnM MF 203+

#4 » 23:32:57, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej på er . kolla ev fukt bland elprylarna - WD 40. Kolla och snurra säkringar , i ellådan under fotsteget, kolla mekaniskt fel på fram-backbrytaren den går att byta med blinkersen , men jag fick smörja upp min fram-back brytare så blev den som ny.

Men passupp med att pilla i elprylarna med motor igång både 12volt och 115 V och massor av amper.
TorbjörnM MF 203+
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:25, 20-02-2007

edstrom88 (trådstartaren)

#5 » 09:15:16, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här upstod efter att trucken kördes in i en betongsula, inte så hög fart men stopp tog det!
Ser att kontaktorerna reagerar på fram och back men endast framåt den driver.
Har plockat isär alla 3 kontaktorer och backens kontaktor har jag slipat av kontaktytorna.

Det skulle kunna tänkas vara så att jag saknar "lägsta" farten då den är lite trög att komma iväg med framåt.
Kanske det är så att backen endast fungerar på "lägsta" farten därav att den uteblir att fungera!?
MEN vad styr hastigheten?
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA

Simon_91

#6 » 20:10:10, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har inga erfarenheter av den modellen, men är lite bekant med en GMA 16. En ren batteritruck. Den gick ett tag ibland åt bara ett håll, törs inte säga om det var framåt eller bakåt . Tror dock inte att jag egentligen hittade det felet då, bytte nån skadad kabel, och lite senare gick den till sig.

Tror det dock berodde på att man var där och bröt i grejerna. Där har jag för mig att det är ett gäng tyristorer som styr regleringen av hastighet (spänningen?) Eventuellt så drog kontaktorerna utan att något mera hände, är inte säker, det var ett tag sedan :???:

Hur funkar en sån där då. Kör man dieselmotorn och laddar ett batteri då eller?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Turbodiesel

#7 » 20:38:12, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett dieseldrivet likströmselverk monterat i en batterilös eltruck (går det att förklara så?) visst finns ett batteri, men bara till start av dieselmotorn & för regleringens skull.

Jag har lite dokumentation till GMD, men elscheman & lite felsökning & intrimning av det elektriska, finns flera generationer av reglersystemet, så bilder är tacksamt för att till en början reda ut om mina papper stämmer mot din truck.

(p#rr)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Simon_91

#8 » 20:55:36, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, så efektutaget ur dieselmotorn är då ganska ojämnt, utan något som jämnar ut belastningstoppar mellan generator & elmotor? Eller enkelt uttryck, tappar man varvtal på dieseln vid hög belastning? Vad menar du regleras med batteriet? är det typ ett fordonsbatteri (12v)?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Turbodiesel

#9 » 20:58:24, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl kanske lättast om detta system jämförs med en hydrostatmaskin, för det är ungefär så den beter sig. Gaspedalen reglerar både generatorn & dieselmotorn.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

edstrom88 (trådstartaren)

#10 » 22:03:35, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder kommer imorgon! Är det helt enkelt motorns varvtal som styr volten från generatorn som i sin bestämmer farten på elmotorn?
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA

Turbodiesel

#11 » 23:38:57, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt enkelt vet jag inte om det går att påstå, men motorns varvtal bestämmer helt klart spänningsnivåerna, men som jag skrev tidigare styrs generatorn med samma gaspedal som dieselmotorn.

Eftersom drivsystemets generator regleras (magnetiseras) av 12V-systemet krävs det att batteriet & det laddsystemet (generator, fläktrem) är i gott skick, det kan förklara att den är seg/klen i starten.

Något som kan förklara att den inte går åt ena hållet är om något av hastighetsvaktsreläerna tappat kontakten i sin hållare (något av de små reläerna vid controllern)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

edstrom88 (trådstartaren)

#12 » 18:04:39, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Kontaktor längst till höger är för backen, mitten är framåt och den längst till vänster vet jag inte ser inte så använd ut
Bild


Bild


Dessa saker sitter under instrumentbrädan längst till vänster
Bild


Detta kontaktstycke hittade jag idag, ett stift var helt av så jag skarvade ihop det utan resultat
Bild

Bild

Generator
Bild

Elmotor
Bild
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA

edstrom88 (trådstartaren)

#13 » 18:20:02, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pillade lite idag, rätt som det var slutade alla kontaktorer att överhuvudtaget att dra.
Rev lite här och där, hittade då det dåliga kontaktstycket i en kopplingslåda.
skarvade kabeln som vart av och vips drog kontaktorerna igen, men backen fungerade fortsatt inte.
Grejjade lite mer och kontaktorn för backen slutade att dra, men då tryckte vi in den kontaktorn manuellt och man kände att
den drog när den kommit nog långt in och VIPS så fungerade det att backa.
Prövade då att slå på brytarna på sidan av kontaktorn, och flertalet gånger drog kontaktorn och det gick att backa men den släppte och
samma fel uppstod.
Men efter ett tag ville den inte igen, kontaktorn drar direkt man trycker på gasen men inget händer!?
Kan det vara problem med magnetiseringen av generatorn när kontaktorn slår in?
Användarvisningsbild
edstrom88
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:45:46, 13-09-2010
Ort: Svenstavik/Östersund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Gigantic F30 tillv-nr:5062-67
Clark Michigan 125 lllA

Turbodiesel

#14 » 23:14:40, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som du har glappkontakt någonstans..

Kolla att hjälpkontakterna på kontaktorn fungerar både mekaniskt (att de verkligen hänger med sin kontaktor) & elektriskt, att kontaktorn vill dra men inte orkar tyder på fel i någon hjälpfunktion, kontaktorns spole ska dra med full kraft, för att sedan seriekopplas med det gröna motståndet för att spara ström..

Även gaspedalens referensdon får ström genom en av dessa hjälpkontakter, så inte generatorn börjar ge ström innan kontaktorn är dragen.

Den vänstra kontaktorn är för elbromsen.

Har du tur är scannern (och jag) på humör imorgon.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#15 » 08:09:37, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nått påhitt innan man började köra med hydrostat ?har faktiskt inte sett den varianten på kraftöverföring på en truck tidigare ?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se