Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Hjälp, hur felsöker jag bränslesystem(Perkins A3 152)

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Ola Svensson Skåne (trådstartaren)

#1 » 21:52:45, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min Göta truck sitter det en Perkins A3 152. Den är mycket svår startad men när den väl går igång så går den den fint.

Jag misstänker att det läcker in luft någonstans så att det blir luft i rören.

De gånger jag har lyckats få igång trucken, så har jag luftat systemet direkt före och då har den startat efter en god stunds körande på startmotor med en del hostande och rök. För att lufta systemet har jag följt instruktionerna för MF 35, som har samma motor.

När jag köpte trucken hade sugröret ner i ramtanken lossnat och trillat ner i tanken. Detta har jag reparerat och också fyllt tanken helt full med ny diesel för att testa om det läckte någonstans i sugröret. Matarpumpen är nyligen bytt till fabriksny. Jag har bytt båda bränslefiltren och alla gummipackningar i anslutning till filtren. Detta utan att det har påverkat startsvårigheterna.

Jag fick start på trucken för några dagar sedan och då gick den fint när den väl kom igång. Idag fick jag inte igång den. Provade idag att spraya läckspray på rören innan jag luftade systemet och pumpade för hand med matarpumpen för att se om det bubblade någonstans. Tänkte att om det läcker in i en spricka i något rör, så borde det läcka ut när det blir tryck i systemet. Men det syntes inget.


Det jag undrar om någon här kan svara på.

Finns det något bra system eller metod, för att felsöka läckage i bränslesystemet?

Finns det någon backventil i bränslereturen som kan krångla?

Händer det att det är fel på insprutningspumpen så att motorn blir svårstartad men trots det går bra när den väl startar?
Ola Svensson Skåne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:19, 03-02-2014
Ort: Løten Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LBS 80 1973 med tipp och HIAB kran
2 ton Göta truck 1966



LeifAndersson

#2 » 22:27:16, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyll en dunk med diesel och ställ de ovanför motorhöjd, sedan drar du en slang från matarpumpens sugsida och stoppar i dunken. Returbränslet kan få gå till ordinarie tank, bara det finns plats där. Sedan luftar du och startar och låter den gå en stund, sedan slår du av motorn och låter den stå till nästa dag. Startar den då flyttar du ned dunken till tankhöjd och provstartar nästa dag, går den även då igång fint har du felet mellan bränslet i tanken och matarpumpen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ola Svensson Skåne (trådstartaren)

#3 » 22:28:44, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Leif!

Det ska jag prova imorgon.
Ola
Ola Svensson Skåne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:19, 03-02-2014
Ort: Løten Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LBS 80 1973 med tipp och HIAB kran
2 ton Göta truck 1966

InläggDetta inlägg har raderats av mathiast den 10:01:35, 17-10-2015.


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se