Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Bygga hiss av truck/ledstaplare

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

palatsmats (trådstartaren)

#1 » 21:00:34, 18-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag funderar på att bygga en utomhushiss till vinden på vår ekonomibyggnad av en begagnad truck för att kunna förvara däck etc däruppe.

I korthet tänker jag mig att koppla ur hjuldriften, bulta fast trucken i lod och i en betongplatta och bygga in gafflarna/korgen med formplyfa alt. tryckt virke och göra en grind.

- Är det möjligt? Har ni några tips? Avråder ni mig projektet?
- Går det att köra en truck direktkopplad till en kraftig 24V trafo (batterierna är ofta slut på begagnade ledstaplare), isf vilken typ?
- Hur skyddar man trucken bäst givet att den får stå utomhus?
- Förslag till annan lösning?

Inte tänkt att personer skall åka i korgen, man får gå i trappan alldeles bredvid...

Ha det!
palatsmats
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:10, 18-10-2015
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bob Cat



kimmen

#2 » 21:23:19, 18-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte lättare att lägga däcken på en lastpall och använda en enkel vajervinsch
Har själv en vinsch från Clas Ohlson till min vind i ladan, funkar perfekt, ända problemet är att den har för kort manöverkabel för handtaget
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Skru'are

#3 » 00:08:16, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, och ändå lättare med en liten I-balk under nocken och en bit ut, en åkvagn och en telfer eller wirevinsch med längre manöverkabel.
Ett rör med en platta i botten och en ögla i toppen. Stapla på däcken, upp och in!
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#4 » 13:08:59, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på hur mycket vikt, volym och hur frekvent du tänker använda det hela. En eltruck drar ganska mycket ström. Har för mig att en jag plockade ner (Clark 1600kg motviktstruck) hade en lyftmotor på 5,5 kW, 48 volt. Det ska en ganska stöddig trafo till för det. :mrgreen: En åkstaplare misstänker jag har klart mindre lyftmotor.
Skulle jag göra en sådan operation skulle jag byta till en 380v motor.
Är det mer sällan saker ska upp och ner hade jag gjort en enklare lösning. Ganska mycket jobb och kostnader med trucken.
I ett hus hos min far gjorde jag liknande som Skru'are föreslog. Jag satte in en 15 meter lång traversbalk (sådan som ser ut som ett fyrkantsrör med en skåra mitt i underdelen så åkvagnen går inne i balken). Halva huset har två våningar medan andra halvan har fri takhöjd (7 meter). Balken sitter uppe i nock över hela övervåningen och går ut 3 meter i högdelen. Köpte en billig eltelfer med wire från Jula, tror den gick på 800 kr. Det som skulle upp eller ner stroppas fast, men det går att göra andra lösningar som platta att ställa saker på eller pallgafflar. Manöverkabeln är på tok för kort på sådana telfrar, men den är inte speciellt svår att byta.
När jag ska ha upp saker på min egen loge så har jag elektrisk höhiss som fungerar utmärkt, och i de andra husen lyfter jag upp saker med maskiner. Har du tillgång till traktor med lastare, eller något ännu bättre, så är det den klart enklaste och billigaste lösningen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

kimmen

#5 » 13:20:04, 19-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att jag köpte en från Clas Ohlson, berodde på att den hade grövsta vajern i förhållande till priset, ville inte ha en vinsch som gungade när man lyfter med enkel lina
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

palatsmats (trådstartaren)

#6 » 09:47:04, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla inspirerande svar!

Lite förtydliganden: det får plats MÅNGA däck på vinden ca 600m2 - och jag har för avsikt att låta hyresgästerna själva ställa dit och hämta sina däck. Således kommer hissen förmodligen att användas i genomsnitt 600 gånger per år, samt att den måste vara hyfsat lättmanövrerad och säker.

Mer tankar:
Jag har 380V framdraget ganska nära där "hissen" är tänkt att placeras och en idé jag har är att sätta en strömställare som måste vridas för att kunna köra hissen, och när den inte körs ligger mot laddaren som i sin tur går då och då med hjälp av tidstyrning. Om jag köper en ledstaplare med dåliga batterier har jag läst att man kan ersätta dem med fritidsbatterier (även om de inte får plats på den avsedda platsen på trucken) - borde ju funka när jag inte skall köra med trucken, batterierna skulle möjligen kunna placeras inomhus också, så att de inte blir så kalla på vintern (bra/dåligt?)

Finns flera exempel på nätet där man endast använder själva hydrauliken och lederna från en gaffeltruck för att bygga hissar. Jag skulle dock vilja undvika för mycket arbete i steg 1 i alla fall, och "bara ställa dit och bygga in en truck, typ"

Vad tror ni?


Bild
palatsmats
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:41:10, 18-10-2015
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Bob Cat

Turbodiesel

#7 » 10:16:16, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulpumpen från ett lyftbord fungerar bra ihop med ett mindre truckstativ (led/åkstaplare) bara oljemängden räcker till för att hissa i topp.

Batterier medför onödigt underhåll & kostnader, om de ändå inte behöver vara flyttbart.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kimmen

#8 » 10:17:45, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, LITE förtydligande underlättar :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Stridis2

#9 » 11:40:00, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns lite då och då färdiga hissar till salu på blocket. Både varuhissar och personhissar. Färdigt, funktionellt och godkänt. Jag har hjälpt en kompis att plocka ner en sådan. Ganska kul, faktiskt, för det var lite utmaning att fundera ut hur och i vilken ordning man var tvungen att göra det hela i. Det enda vi använde maskin till var att där fanns ett fem meter högt stativ som han lyfte ut med kranbil när den ändå var där av annan anledning.
Några av hissarna jag har sett var så pass billiga att det antagligen inte lönar sig att bygga själv om man inte får i princip allt gratis.
Kontrollera dock skicket noggrant innan köp. Hissen jag plockade ner byggde på en trapetsgängad skruv i hela lyfthöjdens längd. Jag gissar att den skruven inte är billig som reservdel, och inte något man svarvar till själv hemma i källaren. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Håkan Frid

#10 » 08:05:44, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstod jag rätt i att du tänker använda trucken till annat också, inte bara som däcklyft?

Tekniskt ser jag inga konstigheter med dina planer, det verkar ju mest som trucken får detta som sin normala parkeringsplats.
Är det meningen att det ska kunna åka personer med däcken upp? Eller ska det efter färdigt lyft gås upp i en annan trappa?
Kom ihåg att staplare inte är typgodkända för personlyft, dvs du får inte köra trucken från lastpositionen. Du får heller inte köra någon annan utan att det finns en godkänd arbetsbur (då blir det svårare att lasta däcken).
Tänk till här för jag tror att om du erbjuder denna lösning till tredje person (hyresgäster) så kommer du bli ansvarig för maskinens arbetssäkerhet om det händer en olycka.

Fritidsbatterier är av samma typ som truckbatterier fast små, det finns även mindre staplare och låglyftare som faktiskt använder fritidsbatterier.
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Stridis2

#11 » 12:34:24, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håkan Frid skrev:Fritidsbatterier är av samma typ som truckbatterier fast små, det finns även mindre staplare och låglyftare som faktiskt använder fritidsbatterier.


Så vitt jag har fått lära mig så är det inte samma uppbyggnad på fritidsbatterier som truckbatterier.
Man skulle snåla på jobbet och köpte två fritidsbatterier till en handdragen truck. Samma batterikapasitet som de gamla (tror det var 2*120Ah). De höll i mindre än ett år. Sedan köptes riktiga truckbatterier in, än en gång med samma kapasitet. De byttes för något år sedan, men då var de ungefär tio år gamla. Man kan gott säga att truckbatterierna betalade sig i längden. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Håkan Frid

#12 » 15:44:22, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanliga bilbatterier, dvs startbatterier, skiljer sig i förmågan att urladda sig fort jämfört med fritidsbatterier.
Skulle tro det behövs en analys på strömuttaget när pumpmotorn drar igång. Motsvarar det en startmotor är väl fritidsbatterierna rökta efter ett tag. Körs det däremot lite men ofta är det startbatterierna som mår dåligt.
I just detta fall, en hiss som kommer gå skapligt tungt men inte så ofta, kan det nog vara startbatterier som gäller.
Det brukar gå att köpa bättre begagnade truckbatterier också, inte alltid batteriet som dör först....
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Bodins

#13 » 15:51:52, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast nån enstaka cell som är paj bara bygla över. Annars så orkar många truckladdare driva lyftmotorn själv .
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

Mattias Petterson

#14 » 17:23:33, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bulta fast truckstativet och skrota lyftkolven, sätt en vinch och lyft gaffelstället med, det blir nog billigaste lösningen.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Skru'are

#15 » 18:20:33, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker du låta en massa hyresgäster köra det där, så skriv över allt du äger och har på käringen.
Men det innebär en ny risk ...
Moment 22. :djaevul:

Flera olika typer av hissanordningar skall vara besiktigade på plats och fortlöpande.
Läs på - för din egen skull.
Sedan finns det undantag med villkor. Så läs en gång till.

Det finns en del hissar till salu, men se upp, det kan bero på ändrade regler härom året.

Om..... så säger jag som Stridis 2 ovan: Det måste vara enklare att byta motor än att försörja den du har.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se