Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Hydraulsystem för truck.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

anders-k (trådstartaren)

#1 » 11:01:38, 09-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.

Ska i skolan utforma och framförallt dimensionera ett hydraulsytem för en gaffeltruck med följande funktioner.

1. Lyft och sänk 1m med givna värden för lyft och sänkhastighet och därtill ett läge för finjustering av lasten.
2. Tiltning av gafflar och pelare med en given vinkel och hastighet.
3. Sidoförflyttning av gafflarna med en given hastighet och avstånd åt vänster respektive höger.

Tanken är att utforma detta i ett monoblocksystem för att minimera slang/rörlängder och därmed minimera risker förenliga med slangbrott samt förluster i och med friktion osv.

Men för att underlätta detta och inte behöva "uppfinna hjulet på nytt" skulle jag gärna vilja se hur ett vanligt hydraulschema för en gaffeltruck ser ut. Är det någon av er som har ett sådant och kan delge mig?

Tack!

Med vänlig hälsning.
anders-k
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:50, 26-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55C



Turbodiesel

#2 » 14:09:42, 09-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en skoluppgift är det väl tänkt att du egentligen ska ha kunskaper att göra uppgiften? Det är ju förhållandevis enkla cylinderfunktioner alltihop.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

anders-k (trådstartaren)

#3 » 11:11:01, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, jag har gjort ett hydraulschema också, men enligt min fråga skulle jag vilja se hur ett hydraulschema för en befintlig truck ser ut. I skolan ska man lära sig saker givetvis o det är precis det jag gör också. En del av detta inlärningsförfarandet som jag nu disponerar min tid till är just att söka information.

1 person gillar det här inlägget.
anders-k
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:50, 26-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55C


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se