Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Tippningsrisk med Gaffeltruck

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera (gaffel-)truckar här

mimeck

#16 » 18:34:10, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur lyfter man säkert när man måste ha levande motvikter påmonterade? Man måste fresta ödet om man lyfter så stora saker med så liten marginal.

Kom just på att "levande kraften" var en stor grejj när jag tog truckkortet. Fick en känsla av att det är nått viktigt. Det var nog att man skulle ha levande motvikter där bak!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#17 » 19:21:49, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennart.persson skrev: .... Min fråga från början var att om man kan marklyfta säkert, så ökar inte tippningsrisken bara för att man lyfter högre ....


Jo
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Wizzman

#18 » 19:43:00, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge man står still är det som du säger, risken att tippa framåt minskar ju högre du lyfter om du har bakåttilt eftersom du då flyttar lastens tyngdpunktavstånd närmare stödpunkten (framaxeln).
Samma sak gäller omvänt när man lossar lastbilar, tar man last som är på gränsen, tiltar mot sig, backar ut från lastbilsflaket och börjar sänka så ökar man lastens tyngpunktavstånd och då ökar risken för att tippa.

Men som flera redan har påpekat blir konsekvensen allvarligare ju högre upp man lyfter. Det i kombination med att ett litet misstag kan göra att du tippar framlänges gör att ni definitivt bör skaffa en större truck eller hyra in tjänsten. Om truckföraren t e x sänker gafflarna så ökar kraften som vill tippa trucken tillfälligt när han slutar sänka p.g.a rörelseenergin i lasten. Hur mycket den ökar beror på hur fort han sänkte och hur hastigt han släppte spaken - det kan vara tillräckligt för att tippa.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

wol

#19 » 21:03:38, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skaffa en större truck är nog det bästa och säkraste alternativet.
Eller fixa en extra motvikt som lätt kan hängas på vid behov ett frontviktspaket från en traktor borde funka bra. Det är ju mycket säkrare än att ha en massa gubbar som hänger bak på trucken.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

ac tc

#20 » 10:35:41, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på att just truckar är det mest olycksdrabbade som finns i industrin idag så kan jag bara konstatera att skulle det gå åt helvete med den föreslagna metoden så kommer arbetsmiljöverket å domstolen att hudflänga er.
- rätt truck till rätt jobb!
Hos många arbetsgivare skulle den som klänger på motvikten få en reprimand med hot om avsked!
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

peter.i.lekhyttan

#21 » 11:16:10, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med ac tc.........

Trucken är normalt en enmansmaskin, alltså inget klängande på motvikten. Kanske saken hamnar i ett annat läge om trucktillverkaren har utrustat motvikten med sittplatser för "extra motvikter"... :idee3: :skratta3:
peter.i.lekhyttan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:38, 24-11-2013
Ort: Vintrosa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 -66
Grålle -50
Skogis miniskotare
Yamaha Virago 1100 -97
Ford 5600 -79
Örn skolsvarv G-185
Beijer fräs UF2

Stridis2

#22 » 15:18:50, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tog truckkort för en herrans massa år sedan så fick vi se en amerikansk film som var inspelad på 60-talet med dåtidens truckar och stuntmän som förare. De gjorde alla möjliga och omöjliga fel man kan tänka sig, fantastisk rolig film, alltså. Någon som har sett den på nätet och kan bidra med en länk?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Norpan

#23 » 15:26:00, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vi fick se på en utbildning för några år sedan, den ingick inte i utbildningsmaterialet, och var textad på svenska, hittar tyvärr ingen textad.
Den är ju lite svårförstådd utan text, men man får förhoppningsvis ihop andemeningen iallafall.
https://www.youtube.com/watch?v=9z77oztO6UQ
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Stridis2

#24 » 15:47:04, 03-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, den tyska har man ju också sett. Bara en aning morbid! :mrgreen: Men den amerikanska jag tänker på vill jag minnas hade mer humor i sig. Massa tippningar med truckar, plåtar och folk som flög av osv. Fanns inte alls samma möjligheter till trickfilmningar då heller som det finns nu.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se