Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Tippningsrisk med Gaffeltruck

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera (gaffel-)truckar här

lennart.persson (trådstartaren)

#1 » 11:12:33, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Jobbet diskuterades Risker vid lastning av maskiner med Gaffeltrucken
det är en 3Ton motviktstruck med Förlängningsgafflar 2.5meter,
När vi skall lasta på en Maskin på ca: +2 ton och Bredd av 1.6-2 meter L=6-8 meter
får vi ibland ha några gubbar stående bak på trucken så att styrhjulen når marken,
Den skall lyftas upp på ett lastbilsflak ca: 1.4 meter
När man då har full Tilt bakåt (masten lutar bakåt) minskar ju avståndet mellan Hjulcentrum och lasten
ju högre man lyfter, men samtidigt blir ju hävarmen längre sett från hjulcentrum.
Det vi inte är överens om är om Tipprisken ökar eller minskar ju högre man lyfter
Kan någon räkna ut detta ?
Hälsn. LP
lennart.persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:33, 15-09-2006



ja-bond77

#2 » 11:23:08, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hävarmen har väl ingen betydelse så länge det inte finns rörelsemoment(inertia) involverat? I ett stillatående scenario är det ju bara lodräta kraftvektorer, alltså spelar inte hävarmslängden nån roll då den ökar enbart i lodrät riktning? :klia:

I praktiken är det ju dock mycket rörelsemoment involverat när man lyfter högt då det är stora vikter på liten understödsyta och gummihjul så då är det ju alltid bäst att hålla lasten lågt så mycket som möjligt.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

johaniskogen

#3 » 12:28:27, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju högre upp du lyfter desto högre kommer tyngdpunkten... Ju högre du lyfter desto större risk o tippa...
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

lennart.persson (trådstartaren)

#4 » 14:31:07, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då har jag väl fått två olika svar,
Ja-Bond har samma åsikt som mig, det är vad jag sagt till min truckförare,
så länge han står still eller inte bromsar under framfärd är det bättre att ha lasten högt=nära Drivaxeln
han invänder då och har samma åsikt som Johaniskogen.
och det är klart. kör man och tvärnitar så blir det en vågrät kraft som kan tippa trucken framåt.
men så länge man kör försiktigt fram blir tipprisken lägre ju högre han lyfter.
Är alla överens?
lennart.persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:33, 15-09-2006

161A

#5 » 14:37:27, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här tänker jag, ju lägre lasten är om/när det tippar desto mindre blir risken för skador.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Holger

#6 » 14:42:52, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror på ...

Bild
Originalets URL: http://img01.lachschon.de/images/GnarKill-1086556057.jpg

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

jonnordvall

#7 » 14:56:48, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker ni ska ha en större truck på jobbet;)
Kan inte va meningen att man ska ha folk som motvikt då man jobbar:)
"Börja inte trä jon!"

4 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Andreas A

#8 » 17:49:00, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En truck brukar ha sin maximala kapacitet på ett tungdpungtsavstånd som är ut till halva gaffellängden (60cm om gafflarna är 120cm). Det är lätt att överlasta när förlägningsgafflar används.

Vi brukar nästan alltid hyra in tjänsten när vi ska flytta maskiner. De har rätt grejer, försäkring och inte minst av allt erfarenheten. Det brukar inte vara så dyrt, vi använder oss av Industriflyttningar i Norden AB (Vaggeryd).

/Andreas

Andreas Almborg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Michael Meier

#9 » 20:56:53, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag tänker rätt, så handlar det inte om att köra och tvärnitar utan om vindkraften som uppstår mellan "pivå" eller vippbräda/jämnviktsrubbning.

Drivlinans vindkraft överförs till tvärställda drivhjulen samt rullmotståndet i gummidäck som är tillplattad

Det räcker med convertertryck, stallspeed på turbinen, retardation.. att få ändring i jämvikten.

Vinkeln på tornet är en mindre faktor på låg höjd (under drivhjulscentrum) över drivhjulscentrum händer det mer, å andra sidan kommer det in andra faktorer som till exempel vridkraft...

Diskuterar ni stillastående motviktstruck på plan mark eller inkluderar det någon form av rörelse?

by the Way, Truckförare kommer att bli ställd som vållande om det skulle hända något, typ hur mycket kostar lagning av tänder nuförtiden?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

tastas

#10 » 21:33:56, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid riskanalysering bör man beakta både sannolikhet för uppkomst och konsekvens.
Sannolikheten för tippning kan som du säger vara något lägre vid högre lyft, men konsekvensen blir märkbart större vilket gör det totala risktagandet större.
tastas
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:57, 08-01-2010
Ort: Sörmland
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#11 » 21:55:58, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skrivit det förr. Min svärfar brukar säga just det där.

Det är skillnad på risk och konsekvens:)

Stor risk med liten konsekvens eller liten risk med stor konsekvens.........
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Håkan Frid

#12 » 09:28:38, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt används ju tiltfunktion för att kompenser gafflarnas nedböjning så lasten blir plan, samt säkerställa att lasten inte kanar av gafflarna vid längre körning.
Notera dock att du även har tipprisk i sida vilken ökar med högre tyngdpunkt.
Hur mycket kan du dra stativet bakåt? Den troligtvis lilla förbättring du får i framåtstabilitet genom att tilta och lyfta är inget du ska jobba med att använda i praktiken.
Troligtvis är du då redan utanför vad trucken är godkänd för.
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

lennart.persson (trådstartaren)

#13 » 13:35:29, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla åsikter, intressant
Vi tummar dock aldrig på säkerheten, om det finns tvekan ringer vi efter större truck eller lyfter med 2 st
Min fråga från början var att om man kan marklyfta säkert, så ökar inte tippningsrisken bara för att man lyfter högre,
Dock blir ju konsekvensen av en framåt tippning avsevärt allvarligare ju högre man lyfter, åtminstone för de som
ev. agerar motvikt samt lasten.
bifogar ett par bilder, denna lilla lyfter vi utan extra motvikt,
CAT,en är starkare än man tror!
Vi har lastat ca: 700 st. liknande maskiner genom åren utan att skada något.
Bild
Bild
Bild
lennart.persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:33, 15-09-2006

mimeck

#14 » 18:05:41, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog truckkortet för nånn vecka sedan.
¨
Den här tråden skulle man ha visat uppkörnings-mannen.

Jag hjälpte förresten en invandrare med teoridelen. Det var inte lätt att försöka förklara gaffelhäl, tpa och "varför en olastad motviktstruck tippar lättare en en lastad" för en som inte kan engelska och är nybörjare på svenska språket.
Mitt teoriprov var ju alldeles färskt så jag var (är) ju inte så insatt i alla konstiga trucktermer.
Känns som att jag hjälpte honom för mycket. Speciellt med själva teoriprovet som skedde på nätet. Tror han förstod det viktigaste i allafall och uppkörningen klarade han med glans.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Skylark Cab

#15 » 18:20:48, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väl inte direkt något att tillföra tråden, men något måste jag ha missat. :huh:


lennart.persson skrev:När vi skall lasta på en Maskin på ca: +2 ton och Bredd av 1.6-2 meter L=6-8 meter
får vi ibland ha några gubbar stående bak på trucken så att styrhjulen når marken.


lennart.persson skrev:Vi tummar dock aldrig på säkerheten

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Skylark Cab
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:32, 25-12-2009
Ort: Ön
Sverige


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se