Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Tiltcylinder Kalmar AT450

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Mezzner (trådstartaren)

#1 » 20:52:39, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en till truck på gång, eftersom jag kommer att behöva två stycken framöver. Men trucken läcker i tiltcylindern. Är det nån som har koll på hur illa den sitter? Den sitter visst så batteriet behöver lyftas ur, och i de lokaler jag kommer att ha trucken har jag ingen travers.

Batteriet sjunger tydligen på sista versen, men det kanske kan vara värt att ta itu med också, på lite sikt.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark



Turbodiesel

#2 » 21:01:05, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter inte tiltcylindrarna innanför hjulen, under drivaxeln så att säga? Det är nog enklast i vilket fall att du kollar på trucken.

Hytten tippas väl helt på dessa, och batteriet bör du kunna hantera med den andra trucken, om den säkert orkar vill säga.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mezzner (trådstartaren)

#3 » 21:28:47, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hytten tiltar åt sidan, och det är nog så att cylindern sitter ungefär där du säger, men under batteriet. Den andra trucken orkar utmärkt men är i de andra lokalerna (med alla traverserna...) och dit är det 52 km...
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Turbodiesel

#4 » 21:32:21, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att vi inte lyfte ur batteriet i alla fall, men det är över tio år sedan vi repade tiltcylindrarna, och idag är inte gotrucken kvar hos oss..

Jag är nästan säker på att cylindrarna ligger väldigt nära marken, och är ganska långa, och tryckande så att säga.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mezzner (trådstartaren)

#5 » 21:55:50, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK!
Jomen då låter det väl lite lovande. En truck är ju lite besvärliga att jacka upp på domkraft, men lite kan man väl kanske få upp den på nån slags ramper om det underlättar. Det brukar ju vara lite trångt underifrån. Eller så löser det sig om man demonterar stativet... Men allt vore förstås lättare på den andra verkstan... Fast nu skaffar jag ju trucken, just för att jag inte har några lyftmöjligheter...

Får väl så hur jag gör, det kanske är bättre att satsa på en med friskt batteri och utan inkontinens. En torr truck vore ju lite lyxigt.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Turbodiesel

#6 » 23:41:37, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du betala för den är det bra om den har hyfsat batteri, det kostar multum att byta.. och 120V är ovanligt i övriga truckvärlden.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mezzner (trådstartaren)

#7 » 23:55:23, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den ligger på Blocket och man vill ha 15 för den. Jag tror det får bli en annan. Jag är dålig på batterier, och vad de kostar och när det behöver bytas. 20% säger säljaren/brukaren. De har bytt celler då och då, men det lät som att det drar ihop sig till mer ordentligt byte snart. Jag har googlat lite, men med begränsad framgång. Jag trodde det var 72V.

Tiltcylindern fixar jag säkert även om det är tråkigt ifall den sitter mer illa till än de brukar göra. Men det är ju en del arbete och säkert tätningar och nån koppling för åtminstone några tusen. Dessutom behöver jag använda den innan jag kan reparera den, och det lät som det droppade en del när man tiltar.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

fourdoor

#8 » 00:01:08, 19-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en sån truck som är billig att köpa men dyr att hålla liv i.

Dyrt batteri, dyra reservdelar och krångligt elsystem som dessutom antagligen tagit stryk av att gå med ett dåligt batteri.
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

eneneid

#9 » 16:59:04, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liknande truck en kalmar at 300 e och tiltcylindrarna sitter under stativet/framaxeln. om man kollar in i mellan stativet så ser man dom där nere.Även min högra kolv läcker olja så ska ta tag i det så fort jag har satt ihop bromscylinder mm.
eneneid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:04:14, 25-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: steelfab


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se