Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Gaffelspridning går ej ihop

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Michael S (trådstartaren)

#1 » 23:51:46, 20-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leksaksavdelningen har utökats med en Clark gaffeltruck. Den är rena ungdomen, från 1996, med beteckning c25 / P365. Jag har fått ordning på det mesta, men gaffelspridningen spökar.
Sidoförflyttningen fungerar fint, och gafflarna går isär, men inte ihop. Eller de går att få ihop, men vad jag förstår bygger det tryck på returen, på tomgång tvärdör motorn när jag försöker få ihop gafflarna. Och så skall det väl inte vara?
På detta eminenta forum hittade jag ett flödeschema för sidoflyttning/spridning, och jag utgår från att den typen av koppling är någon form av standard. Med mina rudimentära kunskaper i hydraulik har jag försökt lokalisera orsaken. Det här är vad jag försökt klura ut.
När gafflarna skall gå ihop styrs oljan till kolvarnas -sida, och oljan från +sidan, returen, skall väck. På +sidan är slangarna kopplade till en flödesdelare, för att gafflarna skall gå ut jämnt. Då måste väl returoljan vid "ihop" ta samma väg tillbaka? Om jag har någorlunda rätt så här långt, vad kan flödesdelaren ha drabbats av för krämpa? Eller kan något annat strypa returflödet?

Bild

På gaffelstället sitter ett block med tre slangar, är det här flödesdelaren? På toppen finns en sexkant, döljer det sig någon form av tryckbegränsning under?
Hur är en flödesdelare byggd? Jag trodde att den bestod av två kugghjul, som fördelar flödet 50/50, men det kan väl inte rymmas i det här blocket?
Nu har jag lärt mej att det troligen sitter en spole i blocket. Och det behövs naturligtvis fyra hjul/drev.
Goda råd, ideer och annat nyttigt emottages med tacksamhet.
Senast redigerad av Michael S 20:12:01, 22-03-2017, redigerad totalt 1 gång.
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin



Jonas A

#2 » 09:32:11, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har faktiskt varit med om mer än en truck som nästan dör när man kör gaffelspridningen.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

pean

#3 » 22:43:34, 21-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade börjat med kolvtätnimgarna. Läcker det igenom i en kan det yttra sig som du beskriver.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
pean
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:26, 22-07-2007
Ort: Mellersta Skåne
Sverige

Michael S (trådstartaren)

#4 » 20:06:46, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan mycket väl tänka mej att det här fallet inte är unikt. Men jag tror att det fungerade på ett annat sätt när den var ny.
Kolvtätningarna har jag inte ens tänkt på. När sidoflyttningen fungerade, lämnade jag kolvarna. Men som sagt, mina kunskaper i hydraulik har "vissa brister". Jag kollar och återkommer.
Michael S
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:30, 17-10-2009
Åland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hara Caway Twin

fourdoor

#5 » 22:39:17, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter gafflarna på en rundstång överst?

Om så, se till att den är ordentligt smörjd (gäller iofs alla fästen) för om dom går tungt i sidled så märks det mest när gafflarna ska ihop då båda cylindrarna jobbar åt det hållet dom är svagast.
I'm not even on drugs, i'm just weird.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Jac

#6 » 22:50:59, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din lokala hydraulikfirma kan säkert plocka fram en T-koppling så att du kan koppla samman alla tre slangarna. Funkar det då så vet du att flödesdelaren är kass.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se