Leksaksavdelningen har utökats med en Clark gaffeltruck. Den är rena ungdomen, från 1996, med beteckning c25 / P365. Jag har fått ordning på det mesta, men gaffelspridningen spökar.
Sidoförflyttningen fungerar fint, och gafflarna går isär, men inte ihop. Eller de går att få ihop, men vad jag förstår bygger det tryck på returen, på tomgång tvärdör motorn när jag försöker få ihop gafflarna. Och så skall det väl inte vara?
På detta eminenta forum hittade jag ett flödeschema för sidoflyttning/spridning, och jag utgår från att den typen av koppling är någon form av standard. Med mina rudimentära kunskaper i hydraulik har jag försökt lokalisera orsaken. Det här är vad jag försökt klura ut.
När gafflarna skall gå ihop styrs oljan till kolvarnas -sida, och oljan från +sidan, returen, skall väck. På +sidan är slangarna kopplade till en flödesdelare, för att gafflarna skall gå ut jämnt. Då måste väl returoljan vid "ihop" ta samma väg tillbaka? Om jag har någorlunda rätt så här långt, vad kan flödesdelaren ha drabbats av för krämpa? Eller kan något annat strypa returflödet?
På gaffelstället sitter ett block med tre slangar, är det här flödesdelaren? På toppen finns en sexkant, döljer det sig någon form av tryckbegränsning under?
Hur är en flödesdelare byggd? Jag trodde att den bestod av två kugghjul, som fördelar flödet 50/50, men det kan väl inte rymmas i det här blocket?
Nu har jag lärt mej att det troligen sitter en spole i blocket. Och det behövs naturligtvis fyra hjul/drev.
Goda råd, ideer och annat nyttigt emottages med tacksamhet.