Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Centrumväxel/diffklump sökes till Kalmar dieseltruck.

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 09:35:39, 24-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Söker en centrumväxel till en Kalmar eller möjligen Dantruck förslagsvis runt 3-5ton, köpte en kalmar eltruck med utseendemässigt rätt växel. Problemet är att en hade 4,85nåt:1 utväxling och min gamla har 2,9:1 vilket är en avsevärd skillnad, det funkar, men det är ingen europatourer längre om man säger så..

Växeln är ganska unik utseendemässigt, fabrikatet har jag ingen aning om, men husen kan vara gjutna i sverige då ÖSA har samma gjutmärken (ÄB) på flera av deras delar. Kan vara tyska Kessler, men ingen av deras växlar liknar denna, och det är överhuvudtaget svårt att hitta något liknande. Har bildsökt i timmar hos europeiska maskindemonterare..


Bild

Utväxlingsförhållandet är hantverksmässigt stämplat under "TOP" markeringen, trodde från början att det var gjort vid någon av de många renoveringarna, men det var likadant på den andra orörda växeln jag köpte.
Bild
Bild


Här syns diffhusets form.
Bild

Såhär ska navreduktionerna se ut, liknar de denna så är det troligen rätt typ av centrumväxel!
Bild

:eat:


Gå till lösningen
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Turbodiesel (trådstartaren)

#2 » 04:09:00, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade till slut på en lämplig donatortruck, inte har jag letat så intensivt, men ändå..

Den hade haft närkontakt med ett gäng tågvagnar, och hytten försvann i den vevan (ingen satt i vid den incidenten), stativet var av någon anledning redan bortplockat.

DFQ50
Bild

Lite provkörning & utvärdering hemmavid, bra sikt och utmärkt funktion på motor & låda.

Bild


Truckar kan vara bra donatormaskiner, här en hyfsat konserverad kylare.
Bild

Samt tillhörande oljedrivna fläkt, högt uppskattad porr..
Bild

Hjulskifte & uppallning av min befintliga sidlastare. DFQ65
Bild

Tänkte först flytta hela drivpaketet eftersom det fungerade utmärkt, och att det 'bara' sitter med tre tappar.. Det visade sig inte fungera, för DFQ50:n var 20cm smalare. :uupps:
Bild

Motor och växellåda, Perkins 4.236 & Voith Certamatic 845-3
Bild

Växellådan visade sig vara en mystisk historia, ingen momentomvandlare där de brukar hålla till :snow:
Bild

Denna är dock en Voith, och hör sen.. Det är en typ av differentialomvandlarlåda, alltså finns det en planetväxel innan själva momentomvandlaren. Större delen av kraften går förbi momentomvandlaren, och bara en liten del går igenom den, för att komma igång. Andra växeln (den högsta på denna låda) går helt förbi momentomvandlaren, och är helt mekanisk samt erbjuder 100% motorbroms.

Hittade ingen beskrivning på just Certomatic, men jag gissar att den har drag av Voith's DIWA (differential wandler) lådor. Vanliga i bussar och andra lätt ointressanta fordonstyper.

Differentialuppdelning & sammanföring av kraften används även på många av dagens steglösa maskinväxellådor, ofta med en hydrostatenhet istället för turbin.

Den lilla momentomvandlaren kanske håller till framför lyftöglan på bilden?
Bild


Bild

Nu finns det en 4.89:1 växel till övers, sparar den tills vidare, om det blir något knas en dag.
Bild

4.89:1
Bild

2.9:1
Bild


Detta inlägg har valts som lösning

TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se