Utan press försmäktar jag i denna
renovering. Det skulle nog Pippi sagt i alla fall.
Prusselusskan är den gjutna gaffeln till framhjulen. Har ju demonterat 4 gafflar på 2 vagnar och med 1 stukad och 1 böjd är det ett ställe man får vara försiktig på. Så det var ju ingen förvåning när jag läste i DC Lindbergs BT-tråd att en BT tekniker sa ”vi kapar framaxeln och pressar ur tappen med en
avdragare” Då slipper man att stuka till den (i förhållande till allt annat) känsliga gjutna gaffeln. Sedan är ju axeln billigare än den gjutna gaffeln och det går åt mindre tid…
Har man inget bra skruvstycke så bör man nog försöka lossa på hydrauldelarna innan man tar bort hydraulen från vagnen. Man behöver ett bra mothåll.
När man våldar ut axlar med pressen (oftas bara 5 ton för att få den att släppa) så kan bronsbussningarna flytta på sig och det får man ju då efterjustera. Dessa sitter på många ställen i dessa 60-70 tals maskiner. Dom är välbyggda.
Så för att renoveringen skall flyta på behövs
Press stor nog att ha pallvagnen i. (att sedan hålla 40kg med en hand och försöka pumpa med den andra samtidigt som mothållen i pressen skall ligga rätt är ju bara kul).
Gas för att värma delar som inte går att pressa… på första försöket.
Stort skruvstycke att hålla fast hydraulen.
Samt alla de vanliga
dorn, dorn, dorn, segelsäkringstänger (alla varianter),
hammare, rörtång osv.
Många rörsprintar är det och 3, 4, 5 6mm dorn är ett minimum. Gärna 2,5 och 10mm också.
En sämre kofot har jag för att greppa tag på dornen så kan få ut dom när rörsprinten är väck.
Hörselkåpor är bra, det hamras en hel del.
Vill man sedan måla så behövs ju saker till det förutom tvätten som går åt i vilket fall som helst.
Dom är ihoprostade, tro inget annat!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.