Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Lufta bromsar Clark

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera (gaffel-)truckar här

Mezzner (trådstartaren)

#16 » 10:52:28, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK,
Ja nu vet jag inte om det är trummor eller skivor, tror det finns båda varianterna när bromsarna sitter mellan diff och slutväxlar.
Det är onekligen lite mer att riva om man ska byta tätningar eller mer delar. Men visst är det troligt att det är otätt. Bromsverkan har varit perfekt, men ibland har det hänt att jag haft anliggning - som sedan släppt. Och, nånstans tar ju bromsvätskan vägen om den minskar. Har man tätt system så brukar det nästan vara så att man märker att nivån stiger med ökande fukthalt i vätskan.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark



MN

#17 » 11:11:35, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår gamla Clark har oxå hopplöst svårjobbade bromsar. På den är det luftnipplar som TD beskriver, en på inchcylindern och har ett svagt minne att det är en till på T-kopplingen där ledningen delar sig H - V

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mezzner (trådstartaren)

#18 » 13:36:37, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, inchingkomponenterna är bortplockade här och på den lilla fördelningen till höger/vänster finns ingenting, jag kikade bl a där, eftersom jag har luften långt upp misstänker jag. Snudd på att det vore värt att montera nåt med luftning där, men jag lyckas ju knappast göra det utan att få luft under den ändå.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Mezzner (trådstartaren)

#19 » 21:26:45, 18-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag gjorde jag ett nytt försök. Hittade omedelbart nipplarna, nu när jag sökte nämare diffen. Lätta att komma åt. Provade först att trycksätta behållaren/huvudcylindern. Kunde trycka ut en hel del. Fock inte ordning på det. Bytte till att vakuumsuga istället. Har cirkulerat mer än en liter bromsvätska, men det hjälper inte. Har bara provat på ena hjulet. När jag trycksatt har jag fått h-cyl att gå helt tillbaka. Har även öppnat och tryckt tillbaka manuellt.
Men när man trycker på pedalen så går den i princip i botten och kommer inte upp nämnvärt.
(Glömde tyvärr läsa typskylten.)
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

egil

#20 » 11:29:56, 04-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei
Hvordan går det med bremsene, har du fått luftet?
Jeg har en C500-y55 ukjent årsmodell noen gang på 1960 tallet, jeg må lufte bremsene på min også så jeg lurer på hvordan det gikk for deg.
egil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:12:40, 11-09-2007
Ort: soknedal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B 78mod 2219
Åkerman H7MC 85mod 1100
Scania L-80S50 71mod bakmontert Hiab 650
Scania LS110 S 74mod Tipp kranhylser
Scania 92H 86mod tipp og bakmontert palfinger PK 7000 AY
MB 711D 87mod (motorredskap ruthman steiger)
Bedford J3LC2 66mod
Volvo 61597 65mod (buss)
Volvo B57 71mod 72mod (buss)
Volvo 500 78mod
Inter 444 76mod
Inter B275 61mod
Clark c 500 tror ca 68 mod
Yanmar VIO 70 98mod
Manitou MT 1740 SL 2006MOD

Mezzner (trådstartaren)

#21 » 22:53:44, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade luuftnipplarna, och luftade med vakuumluftare. Men, det hjälpte inte. Jag pumpade nog igenom 1 liter bromsvätska... Antar att jag har en eller två dåliga bromscylindrar. Måste riva, och det är ju rätt jobbigt tror jag, så trucken har stått parkerad länge nu, eftersom den inte är så nödvändig i lokalen där den finns...
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

torbjorn_forsman

#22 » 23:35:44, 07-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om huvudcylindern är lätt att komma åt, så börja med att kolla att den är frisk. Grader eller rost i den kan göra att kolvtätningen hakar fast så att kolven inte går tillbaks frivilligt efter bromsning. Ibland har det hänt att en halvdan huvudcylinder har fungerat bra så länge systemet var orört, men börjar kärva när den får fräsch bromsvätska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mezzner (trådstartaren)

#23 » 22:42:58, 08-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huvudcylindern är ju där jag fyller på bromsvätska, och den har jag även haft isär. Den verkar ok.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

InläggDetta inlägg har raderats av Mezzner den 22:43:44, 08-06-2018.


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se