Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Konvertering ledstaplare till bensindrift mha hydraulik

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

Joe (trådstartaren)

#1 » 21:16:31, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en BT LSV1000/5 -75 som tyristorstyrningen gav upp på.. Batterier dåliga osv.
Hade planer redan när jag köpte den att den skulle konverteras men nu är det mera aktuellt!

Om man kollar på LSV 1250 (bara den jag hittar data på) så är drivmotorn på 1,4 kW och hastigheten 6,4km/h.

Min har drivhjul på 300mm och utväxlingen är 19,23:1
En gerotormotor FFPMMFS12,5C 12,9cc 2,4kW ger 1550rpm vilket blir 4,6km/h, fullt tillräckligt för de 20m jag kör som längst.

Har skruvat isär drivenheten, var fylld med säkert 3 tuber fett istället för olja pga någon konstig tätning vid lagret som antagligen inte håller tätt längre.
Sitter 3st kullager 6012, 61834, 6204, 1st v-ring V-170 samt en udda tätning märkt 4193-2



Funderingar:

1) Är vridmomentet imellan elmotorn och gerotormotorn likvärdigt?

2) Bromsen försvinner iom att elmotorn har genomgående axel, växellåda på ena sidan broms på andra. Orkar gerotormotorn agera parkeringsbroms?

3) Hur ska man lösa fram/back? Nu styr man med tummarna och det orkar man inte med på en riktningsventil.
Har funderat på en förstyrventil men det känns som det blir onödigt komplicerat, möjligtvis mjukare fjädrar i ventilen istället?

4) Ska man fylla med flytfett istället? (EP00) Få tag i en ny tätning kan nog bli svårt..


Bild
Bild
Bild

Här i satt elmotorn, ID 145, djup 190
Bild

Här i ska ytteringen sitta.
Bild

En bild på den konstiga tätningen till höger om v-ringen.
Bild


Så här tänkte jag mig det hela, korta befintlig motoraxel och borra/brotscha ett 16mm hål för motorn och sen borra/gänga två hål för hydraulmotorflänsen.
Vet inte hur jag ska lösa kilspåret då jag inte har någon maskin för det. Möjligtvis en M8 stoppskruv med tapp (ISO 4028) och cylindrisk fastsättning.

Slangarna hamnar mitt i det befintliga hålet för motorkablarna.

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Joe 22:47:33, 15-08-2017, redigerad totalt 3 gånger.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.



magloman

#2 » 21:33:35, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT men satte fyra fritidsbatterier i min skjutstativtruck och den blev som ny :thumme:

Nu hade du ju fler fel på din men ville bara nämna det...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 21:53:48, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och att reparera en gammal tyristorstyrning brukar inte heller vara särskilt svårt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Joe (trådstartaren)

#4 » 21:56:01, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag bytte från ventilerade till beg GEL men de håller inte heller för evigt.

Nä om man fick tag i schemat och fick bort ingjutningen, samt istort sett varenda polyesterkondensator har gått sönder.
Saknas beteckning på ett par komponenter också.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Håkan Frid

#5 » 23:03:03, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Årsmodell?
Står det något artikelnummer på styrningen?
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Joe (trådstartaren)

#6 » 07:15:56, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BT LSV1000/5 -75
Sigma elektroteknisk AS typ E160
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Håkan Frid

#7 » 13:18:58, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag jobbar på BT men är osäker på vilket underlag vi har kvar på så gamla prylar. Lagen säger 20år men det kan ju finnas ändå. Kollar med elkollegorna.

2 personer gillar det här inlägget.
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Holger

#8 » 13:23:31, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ställer gärna upp och "arkiverar" gamla dokument! ;-)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Joe (trådstartaren)

#9 » 20:07:49, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har SI 12/1 från 780908 men den tar inte upp själva styrkortet. Nu är den nog bortom räddning på elsidan då ena kontaktorn sprack när jag lossade motorkablarna..
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se