Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerTruckar

Göta Truck - gafflar sjunker utan belastning. + Identifiering

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera (gaffel-)truckar här

robertholm85 (trådstartaren)

#1 » 16:16:44, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Vi har precis skaffat en Göta truck på firman.
Trucken går bra och den lyfter som den ska men om man inte har någon belastning på gafflarna så sjunker de ca 10cm/sekunden.
Lyfter man något lite tyngre än ett par 100kg(vet inte exakt) så sjunker dem inte.

Vart ska man börja felsöka?

Ni som kan Götatruckar kan även hjälpa mig identifiera vilken modell det är. Har tittat runt men hittar ingen märkskylt.


Mvh R


Bild
Bild
robertholm85
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:22, 03-12-2015
Ort: Älvkarleby
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: FORD A62
Volvo LM845



christianmoller

#2 » 16:20:58, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätningen i lyftcylindern fick jag byta på min,den var kass.
Min var en -65 års modell,hade en perkins 3.152(från BM,Buster).
jag tror att -66 hade dom ford motor och någon slags converter.
Trycket i hyrdauliken skulle vara 90bar på min.

/Christian

Bild
Senast redigerad av christianmoller 17:05:34, 29-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

robertholm85 (trådstartaren)

#3 » 16:36:51, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

christianmoller skrev:Tätningen i lyftcylindern fick jag byta på min,den var kass.
Min var en -65 års modell,hade en perkins 3.152(från BM,Buster).
jag tror att -66 hade dom ford motor och någon slags converter.
Trycket i hyrdauliken skulle vara 90bar på min.

/Christian


Misstänkte den också men den ska vara bytt av tidigare ägaren utan att det blev bättre.

Det sitter fordmotor i den vad jag har kommit fram till.
robertholm85
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:22, 03-12-2015
Ort: Älvkarleby
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: FORD A62
Volvo LM845

christianmoller

#4 » 17:08:02, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter väl några oringar i samband med tätningen,det kanske inte tätar förrän du får stor belastning på den(gissar hej vilt).
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

Håkan Frid

#5 » 21:09:03, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyftcylindrar på truckar är i princip alltid enkelverkande.
Om cylindern läcker internt så oljan kommer ut på lågtryckssidan borde det komma en oljestråle ur lufthålet om du kör i topp. Gör det det?
Om inte så är det någon pilotventil som inte stänger ordentligt om den inte blir trycksatt. 10cm i sekunden är ju skapligt fort så jag tror inte på packningsläckage, med sådana läckage skulle du nog inte kunna lyfta något alls.
Invärtes rengöring av ventilpaket är nog medicinen.
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

christianmoller

#6 » 21:13:53, 29-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längst upp på cylindern på min -65a satt ett rör som gick till tank trots att den är enkelverkande(Inlopp högt i tanken).
Det var via det röret jag såg att min tätning var kass.
tätningen var hård som glas och gick i bitar när den togs isär.
Jag svarvade om infästningen för tätningen så jag fick dit en modern "vanlig" .

/C
Edit:det sitter en justerbar överströmmare på ventilpaketet för att ställa trycket,kan det vara den som bråkar?
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74


Återgå till Truckar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: esaboll och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se