Sida 1 av 1

Motoridentifiering

InläggPostat: 23:42:02, 09-11-2017
av Bravo-one
Hej på er.

Senaste tillskottet är en truck. BG trucken.
Är det någon som känner till dessa?
Jag har väldiga oljeläckage i motorn och skulle behöva ha en hint om vad det är för motor i denna skapelse.
Jag bifogar ett par dåliga bilder till att börja med.
Bättre kommer.

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Motoridentifiering

InläggPostat: 07:57:22, 10-11-2017
av Turbodiesel
Perkins A4.203, dock finns det många varianter av den.

Re: Motoridentifiering

InläggPostat: 18:06:25, 14-11-2017
av Bravo-one
Hej.

Ok, många varianter? Menar du hur de var bestyckade med pumpar etc..?

Re: Motoridentifiering

InläggPostat: 18:49:50, 14-11-2017
av OLA56
På 90 talet tillverkade Perkins en motor, som man kallade "1000 motorn". Varje cylinder var på 1000cm3 = 1000 kubikcentimeter = 1 liter (1000kubikcentimeter).
Denna motor tillverkades (4 och 6 cylindrig) till 600 kunder över hela jorden - i 3 000 olika varianter.....

Varje maskintillverkare har sina egna speciella krav. Effektkurva, startmotor placerad, Vattenpump si or så, mm. Fanns tydligen över 3000 olika varianter på samma grundkoncept. OK två grundkoncept - 4 cylindrig eller 6 cylindrig.

Även bröstkåpa, uttag för extra hydraulpumpar skiljde.

Grundmotorn var samma. sedan skiljde det vad respektive ville ha, startmotor, effektkurva, uttag för hydraulpumpar. Hur många varianter som helst.

Volvo hade denna grundmotor i (minst) tre varianter i slutet av 90-talet. L50, lastmaskin, EW130,EC130,EW150,EC150 grävmaskiner. Fem olika varianter, på samma grundmotor.


Ola56

Re: Motoridentifiering

InläggPostat: 19:00:32, 14-11-2017
av Bengt Erik Eriksson
Ja att det var perkins såg jag :)

Är regulatorn vacuumstyrd?

Var läcker motorn?

4.203 återfinns väl i MF 65 mk2 och tidiga MF 165 om jag minns rätt..

Re: Motoridentifiering

InläggPostat: 19:03:38, 14-11-2017
av Turbodiesel
Pumpen har hydraulisk regulator.

Re: Motoridentifiering

InläggPostat: 19:13:55, 14-11-2017
av Michael Meier
Åh, leta oljeläckage i en truck, undrar vem som får ståpäls :)

Re: Motoridentifiering

InläggPostat: 22:29:15, 16-11-2017
av Bravo-one
Då finns det några varianter förstår jag.
Den läcker bakom den blå servopumpen där den ansluter mot motorblocket. Vet ni om den drivs med kedja eller via kugghjul?
Vattenpumpen sitter ju framför kåpan som täcker den kraftöverföringen.
Ev går det att lossa pumpen från blocket om det inte går in en kedja in bakom vattenpumpen till kammen eller vevaxeln.

Nä det är tur man inte har päls. Det är sketet nåt så in i helskotta.

Re: Motoridentifiering

InläggPostat: 23:05:36, 16-11-2017
av Turbodiesel
Kamdrivningen är baserad på drev, så någon kedja behöver du inte oroa dig för. Kraftuttaget har jag för mig inte har någon packning mot bröstkåpan utan är limmad.

Gamla P-serien hade däremot kedja, men det är en annan historia.